Hejsan!!

Vet inte om jag placerat tråden rätt, flytta gärna rätt såfall :)

Har inte haft superkoll på förbrukning av el men tyckte senaste räkningen för augusti va lite väl dyr 3440kr för vatten, el och sopor! 2020 låg de samma månad på 2046kr.

kollade vidare och såg verklig årsförbrukning 2020 ca 20000kwh, detta året 2021 ligger de på 27000.

Förstår jag rätt om kwh är hur mycket man använder och man betalar per kWh? Förstår inte hur de kunnat öka 7000 på 1 år. Vi har inte installerat något nytt som drar någon ström. Vi har en hel del grejer som drar ström men vad gör att de skenar så pass mycket särskilt på 1 år? Kollar jag tillbaka på åren (bott i huset 5 år) så har de ökat lite varje år.

lite info: 2 vuxna, 2 barn (5år&3år).
Huset 1.5 + källare ca 290kvm
Uppvärmning vattenburna element (luft/vatten)
 
L Lechuza skrev:
Hejsan!!

Vet inte om jag placerat tråden rätt, flytta gärna rätt såfall :)

Har inte haft superkoll på förbrukning av el men tyckte senaste räkningen för augusti va lite väl dyr 3440kr för vatten, el och sopor! 2020 låg de samma månad på 2046kr.

kollade vidare och såg verklig årsförbrukning 2020 ca 20000kwh, detta året 2021 ligger de på 27000.

Förstår jag rätt om kwh är hur mycket man använder och man betalar per kWh? Förstår inte hur de kunnat öka 7000 på 1 år. Vi har inte installerat något nytt som drar någon ström. Vi har en hel del grejer som drar ström men vad gör att de skenar så pass mycket särskilt på 1 år? Kollar jag tillbaka på åren (bott i huset 5 år) så har de ökat lite varje år.

lite info: 2 vuxna, 2 barn (5år&3år).
Huset 1.5 + källare ca 290kvm
Uppvärmning vattenburna element (luft/vatten)
Ja, förbrukning av elektrisk energi (som är det du betalar för) mäts i kWh (KiloWatt Timmar).

Nu vet jag ju inte var du bor men årsförbrukningen av el (i eluppvärmda hus) brukar domineras av uppvärmning av huset samt varmvatten. Därför kan förbrukningen skiljas sig ganska markant från år till år beroende på utomhustemperaturen. I södra Sverige så var ju vintern 19-20 extremt mild medans 20-21 var mer normal.

Nu förklarar ju inte detta det du säger att förbrukningen ökar från år till år. Däremot KAN det förklara varför enskilda år skiljer sig från andra år.

Det du ska komma ihåg är att allt som värmer (och går på el) drar mycket energi.Laddning av en elbil är kanske lite ett undantag från den regeln dock.

Lampor, kyl, frys brukar sällan märkas annat än på marginalen.
 
V vectrex skrev:
Ja, förbrukning av elektrisk energi (som är det du betalar för) mäts i kWh (KiloWatt Timmar).

Nu vet jag ju inte var du bor men årsförbrukningen av el (i eluppvärmda hus) brukar domineras av uppvärmning av huset samt varmvatten. Därför kan förbrukningen skiljas sig ganska markant från år till år beroende på utomhustemperaturen. I södra Sverige så var ju vintern 19-20 extremt mild medans 20-21 var mer normal.

Nu förklarar ju inte detta det du säger att förbrukningen ökar från år till år. Däremot KAN det förklara varför enskilda år skiljer sig från andra år.

Det du ska komma ihåg är att allt som värmer (och går på el) drar mycket energi.Laddning av en elbil är kanske lite ett undantag från den regeln dock.

Lampor, kyl, frys brukar sällan märkas annat än på marginalen.

Tack för svar!

ja de e sant, de va kallare samt mer snö denna vinter här i södra Skåne men förstår inte hur augusti månad skiljer sig 1400kr jämnhet med förra året, de känns som de borde vara något som slukar mer än jag inte tror.

huset ör ganska stort ca 290kvm 1.5plan + källare. Uppvärmning är luft/vatten. Men den har ju inte gått särskilt mycket under sommaren förutom vid dusch/bad.

De bor 2 vuxna samt 2 barn (2&4år) i hushållet.

saker som drar el i huset regelbundet är förutom de självklara kyl, frys, tv etc;

utomhusbelysning (led som styrs via plejd)
Utomhus spa (uppblåsbart)
Woods avfuktare
2 paxfläktar samt 1 köksfläkt
Elslingor i badrum ca 11kvm
Extra varmvattenberedare till värmepump
Dräneringspump


Elmätaren i elskåpet, vad är ”rimligt” den ska stå på? Fattar att de e en dumfråga som skiljer sig enormt
 
Dum fråga, men det är inte så att ni har jobbat/pluggat hemma senaste året? Dator, skärm, matlagning på dagen.
Det kanske inte är 7000 kWh men bidrar säkert.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Davoda skrev:
Dum fråga, men det är inte så att ni har jobbat/pluggat hemma senaste året? Dator, skärm, matlagning på dagen.
Det kanske inte är 7000 kWh men bidrar säkert.

Visst vi har haft semester länge och varit hemma en del, dock inget jobb hemifrån! Men säkert bidragit, barnen badar varannan, varje dag också, fyller dock bara upp lite vatten

Kollade ute spaet imorse och såg de stod inställt på 38 grader, känns som min flickvän glömde sänka efter vi bada sist som faktiskt va ett tag sen! Drar utomhusbaden så pass mycket ?
 
Din värmepump kan ju ha brakat ihop?
Kolla upp förbrukningen månadsvis och jämför.
 
L Lechuza skrev:
Visst vi har haft semester länge och varit hemma en del, dock inget jobb hemifrån! Men säkert bidragit, barnen badar varannan, varje dag också, fyller dock bara upp lite vatten
https://www.vemab.se/kundtjanst/vanliga-fragor skrev:
Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Om man antar att vattnet värms från 7 till 40 grader och badkaret rymmer 300 liter så går det alltså åt 11,48 kWh. Om du värmer med el kostar det ca 13 kr. Värmer du med fjärrvärme kostar det ca 8 kr. Själva vattnet kostar ungefär 7 kr om du är ansluten till vårt vatten- och avloppsnät.
Varma bad kostar mycket pengar om du värmer med el... Utomhusbad drar en helvetes massa energi då värmen försvinner fort. Svårt att isolera det helt.
 
Kika över din luft/vatten värmepump så att den mår bra och inte går på elpatrton eller så.

Spabadet är ju något som förbrukar ganska mycket energi. Skulle det t.ex. ligga utan lock så kan det lätt dra flera hundra kWh extra på en månad, även i augusti.
 
Tack för alla svar!!

sänkte direkt spabadet till 22grader, de ligger med lock på! Sen är de bara ett plastbad så är väl inte jätteisolerat!


Värmepannan funkar och utedelen går igång så ingen elpatron. Dock har den faktiskt rostat sönder värmepannan (innedelen) så trycket är väldigt lågt och den läcker när man ökar trycket. Hyfsat gamla grejer från ivt ca 17 år gamla grejer. Värmepannan indikerar dock inget. 13:e september bytas de till
En Nibe innedel och utedel! Hoppas de sänker lite.

men till fråga, börja man kolla elmätaren och göra lite tester? Typ stänga av något och kolla om mätaren stiger/sjunker. Är helt grön inom detta område så kan typ inget

tack alla som tar sig tid att läsa och svara !!
 
Om du vill veta precis vad en viss enhet drar och den är ansluten med vanlig kontakt så finns det enkla mätare, typ: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/elmatare/elmatare-006252/

Där ser du effekt (W) - hur mycket uttaget belastas just nu, och kWh - hur mycket du använt över tid. Att mäta fast anslutna apparater är lite svårare, kanske enklast att koppla in på DIN-skena och mäta på en specifik säkring; det kostar dock att ta ut elektriker.
 
C
Får du inget diagram över förbrukningen på elräkningen eller "mina sidor"? I bästa fall t.o.m normalårskorrigerat.

Elpriset varierar ju också med tiden, så att titta på kronor och ören säger inte så mycket om det har med förbrukningen att göra. Sen är det svårt att jämföra en månad år från år utan normalårskorrigering (så man tar hänsyn till temperaturen det året). I synnerhet "gränsmånaderna" på våren och hösten. Det har varit en ovanligt kall Augusti på många håll i år.
 
C cpalm skrev:
Får du inget diagram över förbrukningen på elräkningen eller "mina sidor"? I bästa fall t.o.m normalårskorrigerat.

Elpriset varierar ju också med tiden, så att titta på kronor och ören säger inte så mycket om det har med förbrukningen att göra. Sen är det svårt att jämföra en månad år från år utan normalårskorrigering (så man tar hänsyn till temperaturen det året). I synnerhet "gränsmånaderna" på våren och hösten. Det har varit en ovanligt kall Augusti på många håll i år.
kikade faktiskt aldrig så långt på mina sidor, ska in där igen och kolla, tack för tipset!

mäter man inte av läsaren i elskåpet då och då och skickar in? Precis som vattenmätaren?
 
S sjoelund skrev:
Om du vill veta precis vad en viss enhet drar och den är ansluten med vanlig kontakt så finns det enkla mätare, typ: [länk]


Där ser du effekt (W) - hur mycket uttaget belastas just nu, och kWh - hur mycket du använt över tid. Att mäta fast anslutna apparater är lite svårare, kanske enklast att koppla in på DIN-skena och mäta på en specifik säkring; det kostar dock att ta ut elektriker.
ska titta på den ikväll tack så mycket
 
L Lechuza skrev:
mäter man inte av läsaren i elskåpet då och då och skickar in? Precis som vattenmätaren?
När var sista gången du mätte av själv?

För oss finns mäter de el (och vatten) via radiolänk. Det brukar stå på fakturan när de senaste läste av mätaren.
 
L Lechuza skrev:
mäter man inte av läsaren i elskåpet då och då och skickar in? Precis som vattenmätaren?
Nej, det är så kallad fjärravläsning på elmätare nu mera, sedan strax efter millennieskiftet ungefär. Ställningen skickas automatiskt till elbolaget en gång i månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.