Hej,

Här kommer ännu en diskmaskinstråd. Jag är på jakt efter en diskmaskin med kort inbyggnadsdjup och hoppas att någon annan har haft samma problem tidigare och kan ge råd. Diskmaskinen skall placeras under en diskbänk som i sin tur är placerad som en kökshalvö. Diskbänken är exakt 60 cm och utrymmet under där en diskmaskin kan placeras blir därför max 57 cm om luckan inte skall sticka ut utanför diskbänken. I bakkant av utrymmet sitter dessutom en klack på 45x45 mm som måste gå fri. (Kan eventuellt fräsa bort lite av klacken men slipper helst...) Utrymmet är 84 cm högt.

Schematisk ritning av diskmaskinsutrymme med måttangivelser: bredd 570 mm, höjd 840 mm, och klack 45 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vore mycket tacksam om någon kan ge råd. Det jag letar efter är:
  • Underbyggd diskmaskin
  • Måste gå in i utrymme med djup max 57 cm (helst 56 dock) enligt ovan
  • Vit lucka
  • Lång livslängd! Jag hade en gång en lägenhet med en Elektrolux diskmaskin som (liksom samtliga övriga vitvaror) var uppe i 28 år när jag sålde lägenheten. 30 års livslängd tycker jag att man skall kunna förvänta sig av vitvaror.
  • Så enkel teknik som möjligt (för att minimera möjlighet till strul och maximera maskinens livslängd). Jag vill ha några diskprogram med olika temperaturer och möjlighet till fördröjd start (för att kunna diska på natten när elen är billig) men i övrigt så få extrafunktioner som möjligt.
 
A
N Nicklas_gbg skrev:
Hej,

Här kommer ännu en diskmaskinstråd. Jag är på jakt efter en diskmaskin med kort inbyggnadsdjup och hoppas att någon annan har haft samma problem tidigare och kan ge råd. Diskmaskinen skall placeras under en diskbänk som i sin tur är placerad som en kökshalvö. Diskbänken är exakt 60 cm och utrymmet under där en diskmaskin kan placeras blir därför max 57 cm om luckan inte skall sticka ut utanför diskbänken. I bakkant av utrymmet sitter dessutom en klack på 45x45 mm som måste gå fri. (Kan eventuellt fräsa bort lite av klacken men slipper helst...) Utrymmet är 84 cm högt.

[bild]

Så vore mycket tacksam om någon kan ge råd. Det jag letar efter är:
  • Underbyggd diskmaskin
  • Måste gå in i utrymme med djup max 57 cm (helst 56 dock) enligt ovan
  • Vit lucka
  • Lång livslängd! Jag hade en gång en lägenhet med en Elektrolux diskmaskin som (liksom samtliga övriga vitvaror) var uppe i 28 år när jag sålde lägenheten. 30 års livslängd tycker jag att man skall kunna förvänta sig av vitvaror.
  • Så enkel teknik som möjligt (för att minimera möjlighet till strul och maximera maskinens livslängd). Jag vill ha några diskprogram med olika temperaturer och möjlighet till fördröjd start (för att kunna diska på natten när elen är billig) men i övrigt så få extrafunktioner som möjligt.
Dina kriterier beskriver en 28 årig maskin så det är ju den du måste leta efter.
Dagens maskiner kan du glömma helt
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
AEG's diskmaskiner i 8000 serien är precis 57 cm djupa tex denna: https://www.electroluxhome.se/vitvaror/diskmaskin/underbyggd-diskmaskin/fbb83816pw/ Vad gäller klacken så brukar det väl vara så på de flesta diskmaskiner att de har en liten klack undertill då det ju är vanligt med klackar i kök så det är nog inget problem.

Men de uppfyller ju inte dina andra krav avseende livslängd. Inte ens Miele siktar på 30 års livslängd längre utan nöjer sig med 20. Dagens maskiner byggs ju för kallvattenanslutningar, de gamla var byggda för varmvatten ofta samt betydligt större vattenmängd och hade kraftigare doningar vilket gjorde att de höll längre. Idag kan man nog inte räkna med att få ut mer än 15 år kanske. Familjens gamla Electrolux höll 21 år mellan 1981 till 2002 och den var varmvattenansluten och drog kanske 50 liter vatten på en grytdisk att jämföra med dagens maskiner som ofta drar 10-15 liter kallvatten.
 
J Joakim Ågren skrev:
AEG's diskmaskiner i 8000 serien är precis 57 cm djupa tex denna: [länk] Vad gäller klacken så brukar det väl vara så på de flesta diskmaskiner att de har en liten klack undertill då det ju är vanligt med klackar i kök så det är nog inget problem.

Men de uppfyller ju inte dina andra krav avseende livslängd. Inte ens Miele siktar på 30 års livslängd längre utan nöjer sig med 20. Dagens maskiner byggs ju för kallvattenanslutningar, de gamla var byggda för varmvatten ofta samt betydligt större vattenmängd och hade kraftigare doningar vilket gjorde att de höll längre. Idag kan man nog inte räkna med att få ut mer än 15 år kanske. Familjens gamla Electrolux höll 21 år mellan 1981 till 2002 och den var varmvattenansluten och drog kanske 50 liter vatten på en grytdisk att jämföra med dagens maskiner som ofta drar 10-15 liter kallvatten.
Ja, den skulle eventuellt gå in. Ser dock på ritningen att det kan bli lite problem med klacken i botten då det saknas 5 mm utrymme. När det gäller livslängd så är det ju bara det som tillverkas idag som går att köpa, men det jag vill säga är att jag prioriterar hög kvalitet och lång livslängd högst bland det man kan vilja ha ut av en diskmaskin i övrigt. (Utöver att den skall få plats i köket och diska disken rent såklart...)
 
N Nicklas_gbg skrev:
Ja, den skulle eventuellt gå in. Ser dock på ritningen att det kan bli lite problem med klacken i botten då det saknas 5 mm utrymme. När det gäller livslängd så är det ju bara det som tillverkas idag som går att köpa, men det jag vill säga är att jag prioriterar hög kvalitet och lång livslängd högst bland det man kan vilja ha ut av en diskmaskin i övrigt. (Utöver att den skall få plats i köket och diska disken rent såklart...)
Attans jädra millimetrar!:rolleyes: Även om klacken hade passat så måste ju avloppet/vattenledningen ha plats också så det innebär att man måste kapa delar av brädan längst bak för att få in maskinen ända in. Kanske egentligen skulle behövts en maskin som är max 54-55 cm djup men det finns inte i Sverige bland maskinerna som är 60 cm breda utan endast bland 45 cm maskinerna som ofta är 55 cm djupa. I Ryssland finns dock 60 cm breda maskiner som är 54 cm djupa med plats för 12 kuvert, antar att de har smalare diskbänkar där. Här i Sverige är ju standarddjupet på diskbänkar 59-60 cm.

EDIT: Kom på att Smegs maskiner har en 50mm klack och specialdesignade luckor i 50 tals diner stil som ju är gjorda för att sticka ut utan att se fult ut: https://www.elgiganten.se/product/v...O7629SN8YV_quk0FmdBoC4hEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Kanske detta kan vara ett alternativ?
 
Redigerat:
J Joakim Ågren skrev:
Attans jädra millimetrar!:rolleyes: Även om klacken hade passat så måste ju avloppet/vattenledningen ha plats också så det innebär att man måste kapa delar av brädan längst bak för att få in maskinen ända in. Kanske egentligen skulle behövts en maskin som är max 54-55 cm djup men det finns inte i Sverige bland maskinerna som är 60 cm breda utan endast bland 45 cm maskinerna som ofta är 55 cm djupa. I Ryssland finns dock 60 cm breda maskiner som är 54 cm djupa med plats för 12 kuvert, antar att de har smalare diskbänkar där. Här i Sverige är ju standarddjupet på diskbänkar 59-60 cm.
Jag räknar med att avloppet kommer ut ovanför den där klacken på de flesta maskiner. Det går att fräsa bort lite av den utan att det blir problem men den går inte att ta bort helt då det egentligen är en regel som håller köksöns pärlspontpanel på plats och det behövs något att spika pärlsponten i. (Och så behövs den för att köksön skall hålla ihop strukturellt...) Har fått flytta ner den där regeln till golvnivå i samband med att jag byggde om köksön för att få in en diskmaskin men går inte att ta bort helt. Det här köket har aldrig haft diskmaskin tidigare och jag har fått försöka göra plats för en bäst det går. (Faktum är att det inte ens har funnits rinnande varmvatten i köket förrän så sent som för ca 15 år sedan.)

55 cm djup hade egentligen varit bäst ja. Vill minnas att jag såg en maskin någonstans som hade det djupet men nu hittar jag inte tillbaka till den. Annars hittar jag en Miele som eventuellt skulle gå in också. Vet dock inte om de fortfarande anses ha god kvalitet.
 
Förstår inte hur man kan förvänta sig att vitvaror ska hålla i 20-30 år....
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Förstår inte hur man kan förvänta sig att vitvaror ska hålla i 20-30 år....
Vonelffors Vonelffors skrev:
Förstår inte hur man kan förvänta sig att vitvaror ska hålla i 20-30 år....
Jag förstår inte hur man kan förvänta sig mindre än så... Vitvarors kvalitetsförsämring över åren är om något ett exempel på det slit-och-släng-vansinne som hela vår kultur ägnar sig åt. Det rimliga vore egentligen att en vitvara håller mycket längre än så med byte av lite slitdelar ibland, och när den av någon anledning inte passar in i köket längre så säljer man den på andrahandsmarknaden till någon annan som fortsätter hålla liv i varan genom att byta ut någon enstaka del ibland.

Jag har en traktor från 1954 stående i garaget. Den går det fortfarande att hitta delar till och kan nog rulla i många decennier än. Den sortens kvalitet är rimlig.
 
electroluxaren skrev:
Dina kriterier beskriver en 28 årig maskin så det är ju den du måste leta efter.
Dagens maskiner kan du glömma helt
Det ser ut så ja… Men om huvudalternativen är något ur Mieles 5000-serie eller Boschs Serie 6, vilken kan man då hålla liv i längst till rimligast kostnad tro? Båda ser ut att gå in i köket om man använder lite skohorn, även om Bosch kan sticka utanför kanten någon mm.
 
A
N Nicklas_gbg skrev:
Det ser ut så ja… Men om huvudalternativen är något ur Mieles 5000-serie eller Boschs Serie 6, vilken kan man då hålla liv i längst till rimligast kostnad tro? Båda ser ut att gå in i köket om man använder lite skohorn, även om Bosch kan sticka utanför kanten någon mm.
Oavsett vad som kan hända är Boschen billigast att hålla liv i
 
electroluxaren skrev:
Oavsett vad som kan hända är Boschen billigast att hålla liv i
Ok, misstänkte att det kunde vara så. Och när det gäller Bosch så antar jag att Serie 6 bör ha högre kvalitet än Serie 4 vilken i sin tur bör ha högre kvalitet än Serie 2, eller? Serie 8 tycks endast finnas som helintegrerad och är därmed inget alternativ.
 
A
N Nicklas_gbg skrev:
Ok, misstänkte att det kunde vara så. Och när det gäller Bosch så antar jag att Serie 6 bör ha högre kvalitet än Serie 4 vilken i sin tur bör ha högre kvalitet än Serie 2, eller? Serie 8 tycks endast finnas som helintegrerad och är därmed inget alternativ.
Det är helt rätt
 
N Nicklas_gbg skrev:
Ok, misstänkte att det kunde vara så. Och när det gäller Bosch så antar jag att Serie 6 bör ha högre kvalitet än Serie 4 vilken i sin tur bör ha högre kvalitet än Serie 2, eller? Serie 8 tycks endast finnas som helintegrerad och är därmed inget alternativ.
Tråkig utveckling att både Bosch och Siemens från och med i år tagit bort sina bästa serier som underställda modeller. Själv fick jag precis för nån timme sedan en Siemens IQ700 maskin som var 2020 års Underställda modell i vitt och den sista i lager i Sverige. Undrar varför de tar bort dessa inför i år? De förlorar ju en del pengar på det och riskerar förlora kunder till andra märken som är ute efter toppmodeller men vill ha underställd modell.
 
J Joakim Ågren skrev:
Tråkig utveckling att både Bosch och Siemens från och med i år tagit bort sina bästa serier som underställda modeller. Själv fick jag precis för nån timme sedan en Siemens IQ700 maskin som var 2020 års Underställda modell i vitt och den sista i lager i Sverige. Undrar varför de tar bort dessa inför i år? De förlorar ju en del pengar på det och riskerar förlora kunder till andra märken som är ute efter toppmodeller men vill ha underställd modell.
Ja det är tråkigt. Det blev en Bosch hur som helst så får vi se om den håller. Den begagnade äldre Electrolux bänkdiskmaskin som vi köpte för att ha någon maskin alls tills dess att vi skulle kunna få in en stor riktig maskin i huset får dock stanna kvar på vinden som reserv
 
J Joakim Ågren skrev:
Tråkig utveckling att både Bosch och Siemens från och med i år tagit bort sina bästa serier som underställda modeller. Själv fick jag precis för nån timme sedan en Siemens IQ700 maskin som var 2020 års Underställda modell i vitt och den sista i lager i Sverige. Undrar varför de tar bort dessa inför i år? De förlorar ju en del pengar på det och riskerar förlora kunder till andra märken som är ute efter toppmodeller men vill ha underställd modell.
BSH gör om ett flertal modeller som har homeconnect då det inte finns några chip/halvledare att tillgå så dom tar bort en del funktioner och behöver då skapa nya modellbeteckningar. Dom kommer nog tillbaka under nästa år igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.