Dvillan
M MetteKson skrev:
Så sant. Jag är inte så hemma på det byggnadstekniska, jag tänkte mest på tid/kostnad.
Ja, absolut kostar det, och mycket tid. Men vi börjar bli desperata.... frustrerande att det billigaste och bästa (iaf för vår del) är att ha en häck på andra sidan muren :p
 
Dvillan Dvillan skrev:
Ja, absolut kostar det, och mycket tid. Men vi börjar bli desperata.... frustrerande att det billigaste och bästa (iaf för vår del) är att ha en häck på andra sidan muren :p
Eftersom du var så snäll och byggde en stödmur åt grannen så hen slapp bygga den själv. Så säg att om inte hen anlägger en häck så river du muren, vilket kommer resultera att deras tomt kommer haverera så småningom och de kommer behöva bygga en egen stödmur för att förhindra att jordmassor rasar in på din tomt. :rofl:
 
Dvillan
T Tompafix skrev:
Eftersom du var så snäll och byggde en stödmur åt grannen så hen slapp bygga den själv. Så säg att om inte hen anlägger en häck så river du muren, vilket kommer resultera att deras tomt kommer haverera så småningom och de kommer behöva bygga en egen stödmur för att förhindra att jordmassor rasar in på din tomt. :rofl:
Haha! Tro mig, tanken har slagit mig, det är tacken man får. Jag har iaf lärt mig en läxa om att man inte ska ta saker för givet, som t.ex fallrisk och barnsäkerhet
 
Dvillan Dvillan skrev:
Haha! Tro mig, tanken har slagit mig, det är tacken man får. Jag har iaf lärt mig en läxa om att man inte ska ta saker för givet, som t.ex fallrisk och barnsäkerhet
Det är faktiskt något riktigt kostsamt du har betalt för deras räkning. Slutar muren exakt i tomtgränsen eller har du någon cm tillgodo?
 
Dvillan
T Tompafix skrev:
Det är faktiskt något riktigt kostsamt du har betalt för deras räkning. Slutar muren exakt i tomtgränsen eller har du någon cm tillgodo?
Eftersom vi gjorde markarbetet och trädgården innan de ens hade börjat bygget så ville vi få i ordning det direkt. Aldrig kul att gräva mur när man lagt gräsmatta och stenläggningar redan, mest därför. Hjälpte en kompis för något år sedan med liknande stödmur, blev rena kaoset på båda sidor av muren när vi var klara med markarbetet. Då ångrade de sig att de inte gjorde muren först och sen gräsmatta osv.
Tomtgränsen går några cm bakom muren. Sen har vi såklart lite nytta av muren med, tomtgränsen gick genom halva slänten som fanns då.
 
Redigerat:
Varför inte sätta en rad små träd längs muren. Då bildar ju kronorna en häck en bit upp i luften.
Gör ju inget från att stoppa fallande barn men hjälper mot insyn.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Varför inte sätta en rad små träd längs muren. Då bildar ju kronorna en häck en bit upp i luften.
Gör ju inget från att stoppa fallande barn men hjälper mot insyn.
Jag tänker på samma sak. Eller uppstammade prydnadsbuskar, t.ex syrén. De kan man få i plantor på dryga metern och om de trivs blir de flera meter höga med tiden.
 
Dvillan
H Harmagedon skrev:
Varför inte sätta en rad små träd längs muren. Då bildar ju kronorna en häck en bit upp i luften.
Gör ju inget från att stoppa fallande barn men hjälper mot insyn.
Träd är absolut ett alternativ, men då kanske det behövs lite längre avstånd från muren, dels för planteringen skull men även att trädkronorna håller sig någorlunda innanför tomtgränsen. Att ansvara för deras barns säkerhet är inget jag vill ta på mig, mer än att påpeka att det lätt kan hända en olycka (speciellt om de råkar snubbla på deras pallkrage med jordgubbsplantor som de ställt precis vid muren :thinking:).

Hur mycket jord behövs runt omkring ett träd eller häckplanta? Om jag ska bygga upp en lång ”odlingslåda” så vill jag nog ha max en meter bred och kanske en halvmeter hög..
 
Det framgår inte var i landet TS befinner sig. Om zonen är tillräckligt låg kan man sätta Klotrobinia ca 130 cm från muren. Man väljer stamhöjd, tex 160 cm. Kronan blir ca 150 cm på en säsong. Fördelen med Klotrobinia är att man i april (södra Sverige) klipper in den som en igelkott varje vår när den tänder. Den fäller sina blad sent på hösten. Jag har 3 st på rad och de växer nu, efter ett antal år, ihop. De har ett tätt, lite exotiskt bladverk och är mycket vackra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
I södra delen av landet kan man sätta riktigt smal (50 cm bred) och tät bokhäck (avenbok går också bra men dyrare och inte lika snygg) som lätt kan köras upp till 250 cm höjd. En sådan häck bör i så fall sättas ca 150 cm från muren och då blir det en passage mellan muren och häcken. För att få den höjden tar det ca 4-5 år och tätnar fullständigt efter hand.
 
Nu är jag inte säker på att jag riktigt förstår hur utrymmet ser ut mellan huset och stödmuren men ett förslag är att sätta träden mitt i det mellanrummet. Hela vägen längs tomtgränsen och låta en gång slingra sig fram under träden i en marktäckande plantering. Inte lika stelt som murar och lättare (med rätt växter) än att hålla på och klippa gräs runt träd och murar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Dvillan
yonna yonna skrev:
I södra delen av landet kan man sätta riktigt smal (50 cm bred) och tät bokhäck (avenbok går också bra men dyrare och inte lika snygg) som lätt kan köras upp till 250 cm höjd. En sådan häck bör i så fall sättas ca 150 cm från muren och då blir det en passage mellan muren och häcken. För att få den höjden tar det ca 4-5 år och tätnar fullständigt efter hand.
Tack för finfina tips! Ska absolut kolla mer på både klotrobinia och bokhäck. Behåller bokhäcken, likt avenbok (vissna blad), löven på höst/vinter eller tappar dem helt löven på hösten? Inte lika hög prio på insynsskydd på vintern men klart önskvärt.
 
Dvillan
H Harmagedon skrev:
Nu är jag inte säker på att jag riktigt förstår hur utrymmet ser ut mellan huset och stödmuren men ett förslag är att sätta träden mitt i det mellanrummet. Hela vägen längs tomtgränsen och låta en gång slingra sig fram under träden i en marktäckande plantering. Inte lika stelt som murar och lättare (med rätt växter) än att hålla på och klippa gräs runt träd och murar.
Håller med om att det kan bli ganska så sterilt och tråkigt med en häck i mur, gillar tanken på en lummig del i trädgården. Vi kommer försöka få till en plats för lite större odlingslådor, kanske grusa runt om, och då tror jag att man kan ha den platsen intill muren/häcken, så blir det som en vägg bakom. Mjukar nog upp miljön lite med bärbuskar och annat ätbart, kanske nån spaljé/båge med klätterväxt. Jag får försöka rita upp det lite snyggare i nåt bättre program så vi kan visualisera det bättre. Att det skulle vara så svårt att planera trädgård hade jag inte räknat med :oops: cred till alla som lyckats skapa mysiga ”rum” i sina trädgårdar!
 
Dvillan Dvillan skrev:
Behåller bokhäcken, likt avenbok (vissna blad), löven på höst/vinter eller tappar dem helt löven på hösten?
Boken håller bladen bättre - hos mig full insynsskydd hela vintern. Det går där, bland mina bilder (längst ner), se skillnaden: längs gatan finns avenbok och ovanför bok. Bilden är tagen i december. Det bör vara visst avstånd från muren så att häckens fötter får ljus. Avenboken klarar dålig jord och torka bättre än bok.
 
Dvillan Dvillan skrev:
Håller med om att det kan bli ganska så sterilt och tråkigt med en häck i mur, gillar tanken på en lummig del i trädgården. Vi kommer försöka få till en plats för lite större odlingslådor, kanske grusa runt om, och då tror jag att man kan ha den platsen intill muren/häcken, så blir det som en vägg bakom. Mjukar nog upp miljön lite med bärbuskar och annat ätbart, kanske nån spaljé/båge med klätterväxt. Jag får försöka rita upp det lite snyggare i nåt bättre program så vi kan visualisera det bättre. Att det skulle vara så svårt att planera trädgård hade jag inte räknat med :oops: cred till alla som lyckats skapa mysiga ”rum” i sina trädgårdar!
Ett tips är att rita upp det direkt på marken om det är hyfsat slätt. Snöiga år har jag pulsatfram rabatter och gångar i snön. Jag ritar på gräsmattan med mjöl och lägger tidningar som får symbolisera olika ytor. Som en skiss i naturlig storlek.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.