Hej,
Jag planterade i maj murgröna som jag skulle ha som insynsskydd. Planterade i vanlig plantjord med lite iblandat kogödsel.

Dessvärre ser den plantorna ut att vara i ganska dåligt skick.

Under sommaren var jag noga med att vattna så tror inte det handlar om uttorkning.

Min tanke var att ge plantorna lite extra näring, men har egentligen ingen aning om det är detta som är problemet.

Om det är någon som har några goda ideer hade jag varit mycket tacksam!

Murgröna med vissnade blad som växer på stålnät som insynsskydd i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som om murgrönan är planterad i söderläge? Väletablerad murgröna klarar sig visserligen i sol men här verkar den inte trivas. Den trivs definitivt bättre med mer skugga.

Man skulle kunna ge basen ett skydd genom att spänna säckväv mot tomten. Dessutom verkar jord/mark inte vara tilltalande - hysta ut ett par säckar planteringsjord. Ingen extra gödsel så länge plantorna deppar.

Men det är fel växtval till denna plats. Personligen skulle jag välja något annat.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Det ser ut som om murgrönan är planterad i söderläge? Väletablerad murgröna klarar sig visserligen i sol men här verkar den inte trivas. Den trivs definitivt bättre med mer skugga. Det verkar som om TS gjort fel växtval.
Tack för svar!

Det är korrekt att denna står på en plats utan så mycket skugga. Om det är detta som är problemet, kan man göra något åt det temporärt? Jag tänker mig något i stil med att sätta upp någon slags duk som skuggar.

Med det sagt så har jag planterat murgröna längs med hela tomten. Och även de som står skuggigt ser risiga ut.
 
Det framgår inte vilken växtzon. Här i Skåne kämpar jag förtvivlat men grannes murgrönerankor som är ett otyg och betraktas som aggressivt ogräs...

Ibland får man acceptera att vissa växter inte trivs - då får man försöka med något annat!
 
Det är i Skåne! Jag tror jag ger plantorna lite tid innan jag ger upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.