Hej!
Har fått många svar på mina frågor här på forumet utan att skriva tidigare. Tack för det!
Men nu går jag bet.

Jag har byggt en tillbyggnad mellan två befintliga byggnader. Nu funderar jag på hur jag ska få bort vatten från hörnet där två byggnader möts. Byggnaderna möts med regelstomme mot regelstomme.

Den äldre byggnadens tak sluttar ner mot fasaden på den nya på ena sidan och sluttar längs med på den andra. Se bilder.

Hur hade ni löst detta? Just nu är det papptak vilket jag nog inte hinner lägga om helt innan vintern.
 
  • Hörnet där en ny tillbyggnad möter en äldre byggnad med synlig regelstomme och lutande papptak mot fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggdetaljbild av tillbyggnad mellan två hus med exponerad regelstomme och sluttande tak som möter en fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet där två regelstommar möts med papptak i förgrunden och byggmaterial samt träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ta bort panelbrädorna som hamnar mot taket och sätt dit 12-15mm plyfa minst 30cm hög. På det bygger du en enkel kil av spillvirke för att styra vattnet ut mot taket och på det papp. Ett lämpligt plåtbleck i ovankant innan panelen börjar om igen så är det klart.

Pappen bör vara av svetsad modell pga motskarv.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ta bort panelbrädorna som hamnar mot taket och sätt dit 12-15mm plyfa minst 30cm hög. På det bygger du en enkel kil av spillvirke för att styra vattnet ut mot taket och på det papp. Ett lämpligt plåtbleck i ovankant innan panelen börjar om igen så är det klart.

Pappen bör vara av svetsad modell pga motskarv.
Tack för tipset. Jag tror jag är ungefär med på hur du tänker.
Tänker du papp för att få tätt runt själva hörnet i kombination med någon specialplåt?
 
En plåt inte under pappen med ett uppvik på väggen kommer bli tät och leda vattnet vidare till papptaket och hängrännan.
 
  • Gilla
Lobsters
  • Laddar…
Rickard.
Ska du bygga ett skärmtak som ska anslutas in i det befintliga papptaket eller ska papptaket anslutas mot väggen (hörnet på väggen)?

Egentligen skiljer inte så mycket i metod men beskrivningen blir ju lite annars.

Detta är ju inte något ovanligt men det är alltid så svårt att förklara...
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ska du bygga ett skärmtak som ska anslutas in i det befintliga papptaket eller ska papptaket anslutas mot väggen (hörnet på väggen)?

Egentligen skiljer inte så mycket i metod men beskrivningen blir ju lite annars.

Detta är ju inte något ovanligt men det är alltid så svårt att förklara...
Tanken är att ansluta papptaket mot väggen och runt hörnet. Tänkte inte blanda in skärmtaket. Men är öppen för förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.