Vem kan detta?

Söker erfarenhet av isolering/kondens för själva anslutningen och genomföringen till FTX. Självklart ska rören från aggregatet kondensisoleras - men hur göra till, i och efter den 400mm tjocka betongväggen?

Mer info:
Inget kombidon - fria rör ut.
Fogskum?
Mura igen väggen?
Mötet mellan kondenshöljet och väggen, tejpa - eller dra in i vägg?
 
  • Rör genom en 400mm tjock betongvägg, isolering och kondenshantering syns runt genomföringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade ventilationsrör genom en tjock betongvägg i behov av tätning och korrekt genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det uteluft (tilluft) och avluft (frånluft) intill varandra samt nästan ända nere vid marken?

Det är för tajt mellan rören, det går inte att få dit rätt typ av isolering runt kanalerna.

Inomhus så ska både uteluftkanalen och avluftkanalen ha ångspärr utanpå isoleringen, ofta aluminiumfolie som tejpas med aluminiumtejp.

Tilluftskanaler & frånluftskanaler som går i ”kalla” utrymmen får kondens utanpå kanalerna men innanför isoleringen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tilluftskanaler & frånluftskanaler som går i ”kalla” utrymmen får kondens utanpå kanalerna men innanför isoleringen.
Tilluftskanaler och frånluftskanaler som går i kalla utrymmen skulle kunna få kondens inne i kanalen och de ska därför värmeisoleras med tjock rörisolering.
 
Tack för era svar.

Låt mig förtydliga att frågan rör själva genomföringen och de 400mm där rören går från insida till utsida. På insidan blir det 30mm kondensisolering hela vägen till FTX aggregatet - japp! På utsidan blir det inget sådant - utan nakna rör/Kinahatt.

Men hur/var/tätt/etc ska denna övergång ske (kondensissolering till nakna rör på utsidan) och hur fylls hålet igen?
 
Vad ska du täcka hålet med utvändigt? Nån form av väggstos(ar)? Det bästa hade nog varit att dra på en isolerstupa innan man stoppar in rören i väggen. Men då behöver hålet göras lite större.
 
useless useless skrev:
Vad ska du täcka hålet med utvändigt? Nån form av väggstos(ar)? Det bästa hade nog varit att dra på en isolerstupa innan man stoppar in rören i väggen. Men då behöver hålet göras lite större.
Tack för ditt svar och frågor!

Utsida:
På utsidan tänkte jag mura igen "fyrkanten" 50-100mm. Men inte hela vägen ut till gråa vägg, ca 20-30mm innanför - ingen plåt eller kombidon (för nära marken - det blir en "snorkel" tror jag). Som extra regnskydd (slagregn på fasad etc) tänkte jag slitsa in en horisontell plåtlist där grönt möter grått. Mellan puts och naket spirorör tänkte jag slitsa och lägga lämplig tätfog för att maximera en tät genomföring. Huset är 400mm tegel med 400mm betonggrund - där hålet är i det senare..

Insida:
Aluminiumklädd kondensskydd från FTX och till aktuell fråga. Det är "strumpa" av typen mineralullsmatta med ytterhölje av aluminiumfilm. Tänkte mura upp även här och putsa... men kondensfrågan i mötet mellan kondensskydd och "400 mm vägg"?)

Genföring 400mm betongmur - hur ska utsida möta insida?
Dra kondensskyddet in i väggen? Putsa emot? Hur långt?

Tacksam för tips...


useless useless skrev:
Vad ska du täcka hålet med utvändigt? Nån form av väggstos(ar)? Det bästa hade nog varit att dra på en isolerstupa innan man stoppar in rören i väggen. Men då behöver hålet göras lite större.
 
För uteluft (vänster) tänkte jag trycka på en av dessa på 200 röret. Att så göra 50mm från marken är... spännande... men måste väl funka!

För inluft blir det en snorkel eller "KinaHatt". Kommer inte på något bättre.

BBR i all ära - men jag värderar komfort samt snygga installationer som bibehåller 30-talskänslan i så hög grad som möjligt, dvs oftast osynligt. I alla fall när vi pratar "nya" prylar som FTX.
 
  • Ventilationsrörskåpa av metall avsedd för uteluft, med skyddsgaller, för 200 mm rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det kondensisolerat rakt igenom, känns bra. ALU-tejpat nästan hela vägen ut. Min plan nu blir att:
mura igen från utsidan ca 30-50mm samt då även putsa upp en snygg utsida innan fria don för "in/ut-luft" ansluts (rakt utblås samt "snorkel" alternativt Kinahat för intag)

Hur/om jag ska fylla igen utrymmet i själva väggen vet jag inte?
Inte heller hur insidan löses?

Tips tas gärna emot - för snart kommer aggregatet och systemstart efter det, spännande! (Typ bara denna del kvar att fundera på...)

Två kondensisolerade rör tejpat med ALU-tejp utskjutande från en öppning i en murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsarbetet runt en ventilationskanal med ALU-tejp och kondensisoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E EmilÖrn skrev:
Hur/om jag ska fylla igen utrymmet i själva väggen vet jag inte?
Enklast är väl att packa in lite mineralull?
 
useless useless skrev:
Enklast är väl att packa in lite mineralull?
Då blev det så...
Pulade in mineralull i kanterna - slängt på murbruk i 3 omgångar från utsidan. Men vad ska det vara ytterst för bruk, någon som vet det? Övrig mur har en hård yttre skickt?

Ventilations-funderingar:
1 Tror ni på Kinahatt eller "Snorkel" för uteluft? Är lite nära mark...
2 Putsfasad - finns det risk att någon lösning skapar fukt på fasaden - och då putssläpp över tid?
3 Rensning - antar att gallren på utekanalerna behöver vara demonterbart från utsidan? Rensning?
4 Andra tips?

FTX-aggregerat står på tur, spännande!

Ventilationsrör som sticker ut från en murad fasad med lager av murbruk och isolerad med mineralull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade ventilationsrör med mineralull och silvertejp i ett utrymme med synliga väggkanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bjuder på lite resultatbilder till er som bidragit och kommande hemmapulare:

Utsida med en egen lösning för "kombidon", ytputs återstår. Kanske regelvidrigt lågt placerat pga förutsättningarna - men lär fungera utmärkt tänker jag. Jag tänker att vi varken kommer uppleva, få problem av eller ha intresse av att mäta en ev kortslutning... ?
En grön luftventil utifrån ett hus, i ett hörn nära marken med snö och ett skyddsgaller på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insida där "vägg-genomföringen" på ca 400mm blev instoppad gullfiber (tack för tips) samt murbruk på in/utsida.
Ventilationsslangar anslutna till FTX-system i en källare med isolering och vägg-genomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar blir att fixa isolering på anslutnings-muffen till FTX (se bild nedan, frost) - inget större problem just nu (extremt tort inomhus) men framöver.
Isolerad ventilationskanal med kondensskydd på anslutningsmuff i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte valt lösning för att kondensskydda muffarna - eller listat ut vilka av de fyra som så faktiskt behöver i uppvärmd källare - men tänkte så göra på alla fyra ändå. Men hur kondens isolerar ni dessa korta övergångar?

Och som alltid uppskattas åsikter, frågor, tips och trix!
E
 
  • Gilla
morotsman och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.