Har haft problem med imma/is mellan fönstren i min hyreslägenhet (huset är från början av 70 talet).
Det var en kille från en ventilations firma här förra veckan och han konstaterade att det var för dålig ventilation i min lägenhet så han reglerade något med ventilationen i badrummet så det kom in mer luft samt gjorde rent den.
Sen dess drar det kallt i lägenheten och hela lägenheten känns kall och kylig.
Jag vet att det inte är bra med för dålig ventilation och att fukten kan skada fönstren men att ha det så här dragit var inte heller ett alternativ. Är ju inte bra att sitta i drag heller.
Så ventilations killen kom tillbaka och ställde tillbaka ventilationen som den var förr... påstår han åtminstone. Men det drar fortfarande lika mycket. Det kommer och går. Kommer riktigt kalla vindpustar från vad jag antar är ventilerna. Känns inte just vid ventilerna utan det kommer kalla "fläktar" genom hela lägenheten. Tänk typ korsdrag. Vad kan detta bero på?
Något måste ha hänt men vad?
I vardagsrum och sovrum har jag stora ventilations dosor på väggarna, ej vid fönster, som blåser ut (kall) luft.Dom rörde inte ventilationskillen. I kök och badrum dras luften ut. Rund vit ventilation i taket i badrum.
Vad är det som orsakar draget?
Ventilations dosorna är väldigt stora och går inte att täcka över. Försökte men då bara tjuter i dom.
Kan ju inte ringa hit ventilations gubben igen, han kan ju inte stänga av ventilationen helt :confused:
 
Redigerat:
Kan du fråga vad för luftflöde han ställde in på ? Det finns standarder kopplat till bostadens yta. De är framtagna för att man ska må bra och ha bra omsättning på luften. Om det är kallt med normalventilation är väl uppvärmningen för klen ?

vi har ställt in vår ventilation här. Tror det nu är 20l/s (eller var det 30 l/s) frånluft på 80kvm fördelat på två frånluftsventiler. Jag tycker inte det drar något.
 
Varifrån kommer de kalla vindarna?

Du skriver "ventiler", men du springventiler i fönster eller vadå?

Luften sugs UT i badrummet, men var kommer den IN?
Fönster, ytterdörr, tilluftsventiler?
 
B
7år gammal tråd. Problemet är nog löst
 
Missade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.