Jag vill passa på att varna för det finska företaget Enervent som jag haft oturen att göra affärer med i egenskap båda av privatperson och ordförande i en bostadsrättsförening.

I vår förening har vi ett FTX-aggregat (FTX Pingvin ECO) i varje radhus.

De skall underhållas med filterbyten några gånger årligen men därutöver trodde jag lite naivt att de skulle sköta sig själva. Även det företag som gjorde vår underhållsplan trodde detta men tji fick vi.

Efter sommaren har det börjat låta illa från aggregatet och jag kände att det kanske var dags att byta lager i den fläkt som uppenbarligen måste vara ett måndagsexemplar.

Döm om min förvåning när jag fick beskedet att man inte kan (oklart varför) byta lager i moderna fläktar utan att jag måste köpa en ny fläkt för 4468,75 kr inklusive leverans.

Enervent menar vidare att fläktarna är byggda för att hålla 5-15 år så det är inte konstigt om de går sönder efter 5 år och 6 månader.

Jag uppfattar detta som rent bondfångeri.

Har ni ett val: Köp av en annan leverantör och kolla vad de säger om underhållskostnader
 
  • Gilla
peterlarsen
  • Laddar…
Ser ut som det sitter EBM papst-motorer i dessa aggregat.
Motorerna är mycket hållbara men lager kan ta stryk efter kanske 10-15 års konstant drift.
Det är inte otänkbart att det är en enkel operation att knacka ut två lager från en sådan motor och ersätta med nya. En verkstad bör då kunna fixa detta.
Kvalitetslager från SKF kostar ca 50-100/st.
 
Hyggligt säker på att du har rätt - men Enervent hävdar envist att det inte går.
Och: Det är det som är det "problem" jag känner kan behöva belysas.

De förklarar det hela såhär:
Fläktlager är ju förbrukningsvara, och speciellt i nutida EC fläktar håller lagren inte alls lika bra som i de äldre AC fläktarna.
Tyvärr ger inte fläkttillverkarna ut några uppgifter om lager eller lagerbyte i deras fläktar.
Det är nog möjligt att byta lager i de flesta fläktar, men det kräver då en händig person, eller eventuellt någon elverkstad som utför lagerbytet.
Enervent servicepartners gör i regel inte lagerbyte, utan byter istället hela fläkten. Fläktbyte kan i princip vem som helst göra. I Pingvin aggregat behövs det i regel inte några verktyg för fläktbyte.
Bifogar instruktioner för fläktbyte i Enervent aggregat.
Jag har fått lager bytta i 30-40 år gamla fläktar och det brukar inte vara något problem. Att ett företag medvetet bygger prylar som går sönder efter fem gör mig lite "sur".
När föreningen tog fram en underhållsplan fanns detta inte på kartan. Inget underhåll (utom filterbyte) och livslängd på 25 år. Något helt annat än var banditföretaget sjäklva säger.

Köp ett annat märke...
 
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Hyggligt säker på att du har rätt - men Enervent hävdar envist att det inte går.
Och: Det är det som är det "problem" jag känner kan behöva belysas.

De förklarar det hela såhär:


Jag har fått lager bytta i 30-40 år gamla fläktar och det brukar inte vara något problem. Att ett företag medvetet bygger prylar som går sönder efter fem gör mig lite "sur".
När föreningen tog fram en underhållsplan fanns detta inte på kartan. Inget underhåll (utom filterbyte) och livslängd på 25 år. Något helt annat än var banditföretaget sjäklva säger.

Köp ett annat märke...
Frågan är vilket märke som är bättre? Kan absolut ingenting om fläktar men din beskrivning får mig att tänka på vitvaror idag. Man får vara riktigt glad om skiten håller i 10 år…
 
Beroende på hur händig man känner sig kan man ju byta lagerna, eller kolla vilken modell av fläkt det är i och köpa en via annan kanal.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hur många aggregat har ni installerat? Är det bara en fläktmotor så här långt som har problem, så behöver problemet inte vara så stort.

Intressant att tillverkaren på sin hemsida säger att agg. har från 2019 slutat att tillverkas.
 
Hur gamla är aggregaten?
 
useless useless skrev:
Hur gamla är aggregaten?
Aggregaten installerades 2016 - när husen byggdes.
 
Redigerat:
Krille-72 Krille-72 skrev:
Frågan är vilket märke som är bättre? Kan absolut ingenting om fläktar men din beskrivning får mig att tänka på vitvaror idag. Man får vara riktigt glad om skiten håller i 10 år…
Nej, det kan man ju inte veta men att byta ett helt FTX-aggregat är en aningen större operation än att byta en tvättmaskin.

Firman som gjorde föreningens underhållsplan beräknade livslängden till 25 år och angav filterbyte som enda underhållsåtgärd under tiden.

Något som jag däremot vet är att jag har "bott" i snart 60 år, varav drygt 50 i hus med någon slags mekanisk ventilation - mest frånluft., De senaste 40 åren har jag haft eget ansvar för boendet, låt vara att det ibland har handlat om att ringa en fastighetsskötare om något blivit fel. Vid två tillfällen under denna tid har jag behövt byta lager, en gång i en frånluftfläkt på taket i en villa och en gång i ett luftvärmeaggregat i samma villa. Sammanlagd kostnad, inklusive mekaniker på taket, några hundralappar.

Aldrig någonsin har någon ens antytt att jag skulle behöva byta hela fläkten.

Nu påstår Enervent att "fläktlager är förbrukningsvara" och menar sedan att man måste köpa en helt ny fläkt från dem. Sedan är de prissatta som om de vore kronjuveler...
 
E etompau skrev:
Hur många aggregat har ni installerat?
Vi har 29 radhus och alltså 29 FTX-aggregat.

Jag har gått ut i våra sociala medier och frågat om andra har problem och det visar sig att jag inte är ensam... Bra pengar in för Enervent...

Vissa klarar inte av att byta filter och med en massa partiklar i systemen är det helt naturligt om fläktarna tar stryk. Jag är inte en av dessa "vissa".
 
Numera bor vi i ett äldre hus med självdrag (och någon pax fläkt i badrummen), men i vårt första hus som var byggt 1984, vi köpte 91. Där fanns det ett aggregat med värmeväxlare osv. Ena fläkten byttes av säljaren precis före tillträdet. Och den andra fläkten i aggregatet bytte jag när vi sålde -98, då hade den låtit illa i något år.
 
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Nej, det kan man ju inte veta men att byta ett helt FTX-aggregat är en aningen större operation än att byta en tvättmaskin.

Firman som gjorde föreningens underhållsplan beräknade livslängden till 25 år och angav filterbyte som enda underhållsåtgärd under tiden.

Något som jag däremot vet är att jag har "bott" i snart 60 år, varav drygt 50 i hus med någon slags mekanisk ventilation - mest frånluft., De senaste 40 åren har jag haft eget ansvar för boendet, låt vara att det ibland har handlat om att ringa en fastighetsskötare om något blivit fel. Vid två tillfällen under denna tid har jag behövt byta lager, en gång i en frånluftfläkt på taket i en villa och en gång i ett luftvärmeaggregat i samma villa. Sammanlagd kostnad, inklusive mekaniker på taket, några hundralappar.

Aldrig någonsin har någon ens antytt att jag skulle behöva byta hela fläkten.

Nu påstår Enervent att "fläktlager är förbrukningsvara" och menar sedan att man måste köpa en helt ny fläkt från dem. Sedan är de prissatta som om de vore kronjuveler...
Du skriver själv följande:
Enervent servicepartners gör i regel inte lagerbyte, utan byter istället hela fläkten. Fläktbyte kan i princip vem som helst göra. I Pingvin aggregat behövs det i regel inte några verktyg för fläktbyte.
Bifogar instruktioner för fläktbyte i Enervent aggregat.


Fläkten kostar 4500 kr inkl frakt.

Låter inte speciellt mycket jobbigare än att byta en tvättmaskin eller diskmaskin.

Poängen är inte att ifrågasätta dig på något vis. Poängen är att få reda på vilka aggregat som är bättre så man lär sig.
Annars blir det lite som att skriva ”köp inte Electrolux tvättmaskin”. Sen väljer man ett annat märke som är samma skit.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Poängen är inte att ifrågasätta dig på något vis. Poängen är att få reda på vilka aggregat som är bättre så man lär sig.
Annars blir det lite som att skriva ”köp inte Electrolux tvättmaskin”. Sen väljer man ett annat märke som är samma skit.
Det kan ju vara att branschen behöver en uppryckning. Jag vet inte - har aldrig hört talas om att man måste byta fläkt i FTX:er med jämna mellanrum.

Köper jag en tvättmaskin räknar jag med att behöva byta den inom 10 år.

Köper jag ett FTX-aggregat för 50 kilopix räknar jag inte med underhåll på 9000 kr vart femte år och att byta hela aggregatet är inte som att byta tvättmaskin. Det står ingenstans i deras underhållsrekommendationer att man skall budgetera så mycket pengar för att byta fläktar. Sedan måste skiten i alla fall bytas ut efter 20-25 år eftersom de då inte längre kommer att gå att reparera.

Jag kommer aldrig att nöja mig med skit, även om du säger att man bara kan köpa skit.
 
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
har aldrig hört talas om att man måste byta fläkt i FTX:er med jämna mellanrum
Självklart ska man inte det.
En livslängd på minimum 20år borde vara självklart, om föreskrivet underhåll utförs.
 
Tror att majoriteten av vent.tillverkarna använder fläktar från EBM papst, så hade ni valt ett annat fabrikat är sannolikheten stor att ni fått liknande motorer.

Har ni kollat status för fläkten som har missljud - är det fastställt att det är lagerfel på motorn? Kanske är underlåtenhet att byta filter som har påverkat motor/fläktblad. Försiktig rengöring av fläktblad brukar också finnas med i skötselinstruktionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.