Imorgon ska det grävas och läggas rör. Det som är tänkt är el och vatten till ett uthus, ca 35 meter.

Min fråga, kan man lägga med nätverkskabel i röret också, eller blir det störningar av att starkström-kabeln ligger där? Tanken slog mig nyss att man ju kan passa på. Kan ju vara bra att ha t.ex. backup-nätverksdisk i ett fristående hus. T.ex. i händelse av brand...

- Obs, tacksam för alla tips, men som sagt så är det imorgon som grävaren kommer, så jag hoppas på att det är några nattugglor där ute (eller morgonpigga).

EDIT: så har jag hittat sökfunktionen också. Frågan var förstås redan ställd:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/24214-naetverkskabel-naera-elkabel-stoerning.html

/b
 
Om du använder 4-ledarsystem för elen (PEN-ledare i stället för PE+N) så bör du absolut undvika skärmad nätverkskabel för att slippa jordslingor med höga strömmar.

Du kan lägga ett extra rör för nätverkskablar. Då kan du byta och/eller utöka i framtiden. Kanske inte så viktigt för ett uthus, men inte så dyrt heller.
 
Lägg med nätverkskabeln, det är mycket mindre känsligt än man tror.
 
Bara du använder rätt kablar, så får man göra det. FKKJ eller EKKJ går bra att blanda med precis vad som helst - men lösa RK/FK får inte ligga i samma rör som data. Det handlar om att alla kablar i ett rör ska ha samma isoleringsklass. En FKKJ/EKKJ har jordledaren i manteln, så den ska nog inte störa datatrafiken nämnvärt.
 
Var precis det jag satt och tänkte skriva att man måste se upp med isoleringskraven för att det ska bli en OK installation
 
Rören är lagda och kablarna dragna. Vet inte vad det är för el-kabel, men tjockt med isolering var det. Nu dröjer det dock ett tag tills det blir testning, själva uthuset ska fixas till en del också.

Nätverk till ett uthus känns både tekniknördigt, men också smart. T.ex. att ställa dit en server som kan brumma hur högt som helst utan att störa, eller att tex lägga upp en nätverksdisk för backup, t.ex för foton o annat om själva huset skulle brinna...

/b
 
  • Gilla
tobias&damaris
  • Laddar…
hmm, opps.
Jag drog 6 tp till boden när jag byggde den och helt rätt, hemmaservern står där. Sen kör jag ju all tp via telefoni så där går en tråd till och sen kanske det blir ett larm och ......
 
Vill bara påpeka att det knappast finns någon datakabel som har samma höga isoleringsklass som en starkströmskabel.
 
Därför är det ju så bra med markkabel (FKKJ/EKKJ), då gäller inga såna isoleringsregler. (Ja, helt säker är jag inte, men det lär aldrig hända ngt iaf.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.