Har köpt ett varmgalvaniserat (och pulverlackerat) räcke som kom för ca 1 år sedan. Successivt har faktiskt några rostfläckar dykt upp. På ett par ställen där det rostar ser det ut som skav på metallen, som man sedan målat över med färg innan montering. På några ställen ser det ut som små hål. Hålen sägs av entrepenören komma från galvaniseringsprocessen som kräver hål in i konstruktionen.
De kanske jag bara kan sätta igen med ngn vit fog.

De här ytorna med rost är jag mer osäker på. Bäst är kanske att skrubba bort att rost med ngn stålborste, men man vill ju inte gärna skada kvarvarande galvanisering med stålborste så att man får än mer rost om några år. Om jag bara målar över så skulle jag som amatör gissa att det kommer tillbaka. Ngn som har en ide kring rimlig åtgärd på detta?
 
  • Närbild på vit pulverlackerat räcke med rostfläckar och tecken på skav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit pulverlackerat räcke med rostfläckar och tecken på skav, monterat utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit pulverlackerat räcke med rostfläckar och tecken på skavd skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det Varmgalvat före eller efter de var svetsat
Jag kan inte se några hål som är till för att dränera "galven" heller. De borde rimligen skötas genom just rören. Hur stora är hålen?
 
Först svetsat och sen galvaniserat är det.
 
M Magnus21 skrev:
Först svetsat och sen galvaniserat är det.
Om du inte sett det själv så skulle jag säga att de ljuger.

Denna metalldelen har legat ut kanske 5 år eller om det är 10 år... Med skadan i bild... och inget alls gjort mer.
 
  • Rostfläckar på en grå metalldel av en konstruktion, omgiven av en suddig bakgrund av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jaha, det var ju dystert.
 
A Alexn72 skrev:
Om du inte sett det själv så skulle jag säga att de ljuger.

Denna metalldelen har legat ut kanske 5 år eller om det är 10 år... Med skadan i bild... och inget alls gjort mer.
Skillnaden är väl att ts räcke också är lackat
 
A Alexn72 skrev:
Var det Varmgalvat före eller efter de var svetsat
Jag kan inte se några hål som är till för att dränera "galven" heller. De borde rimligen skötas genom just rören. Hur stora är hålen?
Hålen är bar ett par mm stora.
 
M Magnus21 skrev:
Hålen är bar ett par mm stora.
Då skulle jag tveka på om de blivit galvat när de var färdigsvetsat... möjligen elektrisk galv men inte varm
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Då skulle jag tveka på om de blivit galvat när de var färdigsvetsat... möjligen elektrisk galv men inte varm
instämmer, finns inte en möjlighet att det rostar igenom riktig galv och sen dessutom en pulverlack på den korta tiden.

av lösningen på hörnet att döma så är det rör i tum-dimension (s.k. Vattenledningsrör eller ISO-rör) dessa rör är standard i färdiggalvat utförande hos de flesta grossister. Därför tror jag precis som övriga här att man använt färdiggalvade rör och sedan slipat fram rent stål för att kunna svetsa, sen har man helt enkelt lackat alltihop och hoppats på det bästa.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Rosten är på ställen där det ser ut som skav förekommit eller ngn form av transportskada.

Kanske kan ha blivit skador på vissa delar av zinkbeläggningen tänkte jag.

Hålen är för små för att vara hål för galven, men entreprenören har sagt att man täppt till hålen från galvaniseringsprocessen med lite svets och att det inte blivit helt täppt. Det låter som en rimlig förklaring tycker jag.
 
M Magnus21 skrev:
Rosten är på ställen där det ser ut som skav förekommit eller ngn form av transportskada.

Kanske kan ha blivit skador på vissa delar av zinkbeläggningen tänkte jag.

Hålen är för små för att vara hål för galven, men entreprenören har sagt att man täppt till hålen från galvaniseringsprocessen med lite svets och att det inte blivit helt täppt. Det låter som en rimlig förklaring tycker jag.

Svetsa på galv:crysmile:
För den nyfikne så kan man läsa lite här om var hålen bör finnas och storlek
http://www.zinkenweland.se/sv-se/god_konstruktion/
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tycker färgen ser väldigt ojämnt tjock ut för att vara pulverlackad.... Det ser ju tom ut som rinningar på sina ställen, och det har jag aldrig sett på något pulverlackat, inte ens hos polaren som har utrustning för några tusenlappar och amatörlackar hemma i garaget....
 
A Alexn72 skrev:
Svetsa på galv:crysmile:
För den nyfikne så kan man läsa lite här om var hålen bör finnas och storlek
[länk]
Går inte det?
Vet ngn om "svetsmetall" kan rosta?
 
Tror knappast att det där är varmgalvat. Ja det krävs hål för processen i sig men de brukar vara typ 6-8mm och de låter man vara öppna även efter. Varför skulle man täta dem? Och nej, man kan inte svetsa igen hål när det väl är varmgalvat.
Jag kan tänka mig att det är ett räcke som är ihopsvetsat och sen möjligen pulverlackat men det håller aldrig i utsatta lägen. Minsta lilla por så kryper rosten och det släpper sen.

Skadan är redan skedd så ta en kniv och skrapa där det är rostigt så ser du väl vad som döljer sig där.
 
Håller med i ovanstående inlägg. Det där ser inte varmförzinkat ut. Och har man som tillverkaren säger svetsat igen dräneringshålen från varmförzinkningen (något som aldrig brukar göras) så är ju inte den delen varmförzinkad och kommer att rosta snabbt dessutom har man skadat den närbelägna varmförzinkning vid svetsning så den skyddar inte heller skadan.
Det där är ett dåligt arbete som inte är vad de säger. Att måla ett varmförzinkat material kräver en del av utföraren, det som skall målas bör först åldras innan målning eller blästras så att färgen får fäste. Finns säkert fler lösningar men det kräver en kunnig utförare för att få ett hållbart resultat.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.