Jag skulle vänligt meddela skriftligt (mail eller brev) att något nog blivit fel. Du fick priset 10 000 per telefon och måste därför bestrida fakturan, samt ser fram emot en korrekt faktura. Fortsätt korrespondensen skriftligt så du har på "papper" vad som sagts. Förhoppningsvis har de antingen gjort ett misstag eller så har de tagit en fuling och hoppas du betalar. Är det så, korrigerar de oftast utan att knorra.

De kan möjligen försöka med 10 000 + moms och blev lite dyrare... Men du som konsument ska ha fått priset inkl moms så den hästen travar inte.

Om du tänker stå på dig, skriv så lite du kan , allt du skriver KAN (och kommer) användas emot dig som det så vackert heter.

Om de försöker pressa på med 14 000 så be vänligt om kontonummer (om du inte redan har det) dit du betalar den summan ni kommit överens om (10 000) och betala. Sen får de återkomma via inkasso/kronofogde/tingsrätten om de vill driva in resterande.
 
  • Gilla
Nikorasu och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För det första kan du helt ignorera allt vad användaren Konsumenten84 skriver.
Det är den värsta hantverkarförsvararen på forumet.
Mest troligt hantverkare själv, men har tagit det användarnamnet för att få någon stackare att tro att det är någon privatperson (som står på ens sida).

Oavsett, så kommer han försvara din usla rörmokare in i döden, du får ingen hjälp eller vettiga råd där, utan bara tom börs.
Inlägg #4 och 10 är väl varandras motpoler. Nu glömde du själv råda TS i ditt inlägg.:rofl:
 
  • Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
Mikael_L
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag skulle vänligt meddela skriftligt (mail eller brev) att något nog blivit fel. Du fick priset 10 000 per telefon och måste därför bestrida fakturan, samt ser fram emot en korrekt faktura. Fortsätt korrespondensen skriftligt så du har på "papper" vad som sagts. Förhoppningsvis har de antingen gjort ett misstag eller så har de tagit en fuling och hoppas du betalar. Är det så, korrigerar de oftast utan att knorra.

De kan möjligen försöka med 10 000 + moms och blev lite dyrare... Men du som konsument ska ha fått priset inkl moms så den hästen travar inte.

Om du tänker stå på dig, skriv så lite du kan , allt du skriver KAN (och kommer) användas emot dig som det så vackert heter.

Om de försöker pressa på med 14 000 så be vänligt om kontonummer (om du inte redan har det) dit du betalar den summan ni kommit överens om (10 000) och betala. Sen får de återkomma via inkasso/kronofogde/tingsrätten om de vill driva in resterande.
Det här var ännu bättre än det jag skrev i sista inlägget. (y)
Börja såhär!
 
  • Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
Ts skriver:
”Jag hade i telefonkontakt med rörfirman innan beställning fått en uppskattad kostnad för en installation av en syrepelare till min pump på totalt ca 10000 kr”

Inte helt enkelt att förstå VAD som verkligen har sagts på tel.

Takpris? Det känns det verkligen inte som.

Ungefärligt pris? Jag skulle helt klart tolka det så. Då gäller en redovisning på löpande räkning där hantverkaren får överstiga med Max 15%. Dvs. 11 500kr i detta fall.
På sidan 11 kan du själv läsa om olika prismodeller TS https://www.konsumentverket.se/glob...s-till-dig-som-ska-anlita-bygghantverkare.pdf

Löpande räkning? Ja, det kan faktiskt vara så att detta är ett arbete på löpande räkning. Dock måste hantverkaren då ha varit väldigt tydlig med att hans prisuppskattning på telefon inte ska ses som ett ungefärligt pris eller vad man vill kalla det.

Rent juridiskt i detta fall: Helt övertygad om att Tinget enbart skulle titta på §36 Ktjl. Muntliga avtal gäller absolut. Men är man inte överens om vad som avtalats muntligt så har Tinget inte speciellt många andra val än att titta på §36.

Nu kommer detta hamna under det som kallas småmål om man verkligen skulle vandra den juridiska stigen. Då står respektive part för sina egna kostnader. Så det bästa är väl att på ett vuxet sätt försöka komma överens.

Nu är det lite oklart exakt vad man inte är överens om. (Förutom totalpriset).

Jag reagerar på att hantverkaren fakturerat både Servicbil och Milersättning. När det gäller materialpriser och antalet fakturerade timmar så saknas informationen. Vi vet att hantverkaren pratat om 2 Tim för installationen om jag tolkat Ts rätt.
 
B
P pulla skrev:
Hei
Tycker det är för högt pris. Du skriver eller med email att du bestrider fakturan. Mera skall det inte till , då kommer dom nog att redusera priset. Alternativt kan dom hota med att skicka till inkasso, som su kan bestrida igen, sedan kan inkassobyrå skicka till kronofogden som du bestrider igen. Då händer ingenting och du har inte betalat någonting och du har fortfarande inga betalnings anmärkningar eftersom du bestridit fakturan hos kronofogden.
Nu kan så klart firman gå till rättsak men eftersom där inte finns kontrakt skriven så kommer dom ingenvart. Så ta det lungt och bestrid fakturan.
Låter som ett fullblodsproffs när de gäller o smita ifrån betalningskyldighet.

Självklart ska ts betala 11500 som minst o bestrida resten.
 
Erik-R
Zixten Zixten skrev:
Känns som han tar betalt för resan tre gånger!! ??
Servicebil 375 kr, vad får man för det?
70kr / mil
+ Timdebitering för restiden.

Som jämförelse så kan jag på jobbet ringa efter en budbil och skicka en till tre pall till i stort sett till hela Europa, och får då betala typ 70 kr + moms / mil, dom debiterar då T o R, och då ingår både bil och chaufför. Det enda som tillkommer är ev. vägavgifter / färjekostnad mm.
"rekordet" är nog att dom kommit och lastat 15 minuter efter att jag ringt och beställt transporten som varit till en mottagare 10 - 15 mil från oss.

Så att ta betalt 70 kr / mil + Arbetskostnad känns inte helt rätt...
Precis det jag reagerade på, det sätter liksom lite fokus på hela deras hantering av hela faktureringen, har nästan lust att gå in på detaljer med alla prylar som han satt upp som delkostnader.. men vem orkar, vill bara ha ett schysst arbete gjort för en skälig kostnad.
 
Zixten Zixten skrev:
Känns som han tar betalt för resan tre gånger!! ??
Servicebil 375 kr, vad får man för det?
70kr / mil
+ Timdebitering för restiden.

Som jämförelse så kan jag på jobbet ringa efter en budbil och skicka en till tre pall till i stort sett till hela Europa, och får då betala typ 70 kr + moms / mil, dom debiterar då T o R, och då ingår både bil och chaufför. Det enda som tillkommer är ev. vägavgifter / färjekostnad mm.
"rekordet" är nog att dom kommit och lastat 15 minuter efter att jag ringt och beställt transporten som varit till en mottagare 10 - 15 mil från oss.

Så att ta betalt 70 kr / mil + Arbetskostnad känns inte helt rätt...
Zixten Zixten skrev:
Känns som han tar betalt för resan tre gånger!! ??
Servicebil 375 kr, vad får man för det?
70kr / mil
+ Timdebitering för restiden.

Som jämförelse så kan jag på jobbet ringa efter en budbil och skicka en till tre pall till i stort sett till hela Europa, och får då betala typ 70 kr + moms / mil, dom debiterar då T o R, och då ingår både bil och chaufför. Det enda som tillkommer är ev. vägavgifter / färjekostnad mm.
"rekordet" är nog att dom kommit och lastat 15 minuter efter att jag ringt och beställt transporten som varit till en mottagare 10 - 15 mil från oss.

Så att ta betalt 70 kr / mil + Arbetskostnad känns inte helt rätt...
Servicebil är bilens kostnad. Med dagens kostnader för bil, måste helt enkelt en sån post finnas med, det är dessutom ett krav för att få rot avdrag.
Inte sitter väl folk och kör bil under arbetstid gratis, vem gör de ? Får brevbäraren bara betalt när de lägger post i brevlådan, eller har de betalt från morgon till kväll ?

Varför ringer inte TS upp hantverkaren och frågar vad som skett ? Varför stämmer inte de överenskomna priset ? Är de ett fast pris jobb ska timmar och bil ingå, de gör de iaf i mina offerter jag lämnar ifrån mig. Är de ett cirka pris så tycker jag inte de är mycket att bråka om ifall jobbet är väl utfört.

Själv har ja ledsnat på sånt här, så lämnar bara cirkapriser på material och uppskattad arbetstid, dvs löpande räkning med dagligt servicebils avgift. Om inte de faller i smaken är det fritt fram att ringa nästa firma.
 
C
buspojken buspojken skrev:
Inte sitter väl folk och kör bil under arbetstid gratis, vem gör de ?
Om med gratis menar att det inte är debiterbar tid mot kund, så är det väldigt många yrkesgrupper.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om med gratis menar att det inte är debiterbar tid mot kund, så är det väldigt många yrkesgrupper.
Men inte i hantverksbranschen. Finns många branscher där även övertid ingår i månadslönen. Så är det inte heller i hantverksbranschen.

Det går givetvis att höja Tim deb och låta viss tid utanför själva kärnverksamheten mot kund ingå. Men sista raden lär bli densamma. Om man inte vill påverka marginalerna förstås.

Observera att jag inte pratar om Ts hantverkare. Det finns alldeles för lite information för att försöka avgöra vad som är fel eller rätt. Men Servicebil OCH milersättning har jag inte sett förut på samma faktura.
 
Erik-R ErikElisabet skrev:
Hej
Jag hade i telefonkontakt med rörfirman innan beställning fått en uppskattad kostnad för en installation av en syrepelare till min pump på totalt ca 10000 kr och han beräknade då att det skulle ta ca 2 h för installation. Nu kommer fakturan på 14000 kr!! Jag har inget skrivet utan vi avtalade bara via telefonsamtal, men är det skäligt att det blir så mycket mer?

Han tar även upp i fakturan bl.a. kostnader för:
Servicebil 375 kr
Mil ersättning på 70 kr/mil
och tar även betalt i arbetstid för den tid som det tar att åka i bilen till installationsplatsen?
Är det inte lite väl mycket i "framkörningsavgift"..eller är det branchpraxis?

Är det öht branchpraxis att man som han hävdar ska få betala i arbetstidskostnad för restiden, ihopplock på firman, registrering av material, registrering av arbetet och den tid som det tar att slänga ev avfall från installationen.m.m.? Det kan ju bli hur mycket som helst.

(Erik som nästa ggr ska se till att få en skriftlig lite tydligare offert innan beställning)
Var han väldigt tydlig med att det var ett ungefärligt pris? Annars är det snarare ett fast pris du fått av honom. Då är det exakt det du ska betala.

Att du, som jag förmodar, för första gången anlitar en hantverkare inte hänger med riktigt och inte vet exakt hur du ska lägga orden för att få klart besked tycker jag är ursäktligt. Man kan ju tycka att hantverkaren, som troligen lämnat tusentals prisförslag, borde kunna lämna lämna en prisuppgift som inte är gjord för att misstolkas.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det där lät ju lätt. Då blir allt alltså gratis i slutändan? Bara att bestrida alltså!

Så fungerar dock inte verkligheten. Har inget avtalats eller om delar faller utanför avtalet så gäller Konsumenttjänstlagen §36. Jag länkade lite högre upp i tråden om ett fall som hamnade hos Arn. Läs den artikeln. Finns massor med Arn utlåtanden som berör samma sak.

Hur lyckades du förresten komma fram till att priset är för högt? Hur långt är ett snöre?
Frågan var hur han bestrider fakturan och ingenting annat
 
P pulla skrev:
Frågan var hur han bestrider fakturan och ingenting annat
Varför svarade du inte på det då och ingenting annat?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Varför svarade du inte på det då och ingenting annat?
Krille-72 Krille-72 skrev:
Varför svarade du inte på det då och ingenting annat?
Det svarade jag på. Han frågar hur bestrida fakturan och jag beskrev det helt till kronofogden.
 
T
Det är väl klart att hantverkaren tar betalt för tiden det tar att köra fram till dig plus milersättning, vad förväntade du dig?

Blir läropengar för dig framöver!
 
T Trenkilo skrev:
Det är väl klart att hantverkaren tar betalt för tiden det att köra fram till dig plus milersättning, vad förväntade du dig?

Blir läropengar för dig framöver!
Läropengar? Ja, det verkar som om alla hantverkarkunder måste lära sig hantverkarnas debiteringsmodeller den hårda vägen. För att hantverkaren redan när han lämnar sitt pris skulle kunna tala om vilka kostnader som tillkommer är förstås fullständigt otänkbart.

Fast i det här fallet blir det läropengar för hantverkaren. Han lämnade ett fast (eller ungefärligt) pris men glömde att räkna in sina transportkostnader. Så han blir utan de pengarna.

Vi får hoppas att han tar vara på kunskapen från sin spontanutbildning och är tydligare nästa gång han lämnar ett pris.
 
  • Gilla
Erik-R och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.