Tittar på lägenheter och har märkt att ett flertal helt saknar köksfläkt. Jag har hela tiden trott att det var ett krav för att undvika att matos och fukt sprider sig. Är det inte t.o.m. skadligt att inte använda det? Har jag fel?

Se exempel här: Erik Olsson Fastighetsförmedling - Visa objekt
 
Jag har bott i flera hyreslägenheter utan köksfläkt. Samtliga har varit byggda för mera än 50 år sedan. Antar att nybyggda lägenheter numera alltid kommer med en köksfläkt och att det säkert är reglerat enligt nån byggstandard vid nybyggnation.

Se det som en möjlighet att skaffa en sådan köksfläkt som just du vill ha. Du slipper jobbet med att montera ner den befintliga när du köper en lägenhet ;-)
 
Martin_Blomberg skrev:
Jag har bott i flera hyreslägenheter utan köksfläkt. Samtliga har varit byggda för mera än 50 år sedan. Antar att nybyggda lägenheter numera alltid kommer med en köksfläkt och att det säkert är reglerat enligt nån byggstandard vid nybyggnation.

Se det som en möjlighet att skaffa en sådan köksfläkt som just du vill ha. Du slipper jobbet med att montera ner den befintliga när du köper en lägenhet ;-)
Tack för svaret! Trodde knappt att det var tillåtet utan men. Hur fungerar det utan då? Blir det inte välldigt dimmigt i köket?

Problemet är väl att det förmodligen inte finns rör eller el dragen heller. Min gissning är att det blir jobbigare att installera än att montera ner en befintlig.
 
De flesta fläktar gå att köpa med kolfilterinsats. Inte riktigt samma effekt som en med utsug men bättre än utan.
 
Gamla lägenheter har ju oftast "självutsug" ovanför spis. Det har funkat bra i de gamla lägenheter jag bott i faktiskt. Men man kan ju komplettera med kolfilterfläkt.
 
I samtliga lägenheter jag har bott i utan köksfläkt har det funnits ett ventilationsspjäll högt uppe på väggen. I bland direkt ovanför spisen ibland ej.

Gillar du att laga mat och framförallt att steka, men köper en lägenhet utan köksfläkt och utan ventilationshål på lämpligt avstånd så finns det bara en sak att göra:
Köp en fläkt med kolfilter och egen motor. Finns ingen elkontakt, så anlitar du en elektriker så drar el och sätter upp en kontakt åt dig. Gissar på ca 1000 kr för arbetet (svart).

Har du däremot tillgång till ett ventilationshål i köket så köper du en köksfläkt med mekanisk spjäll och timer (ej med motor). I detta fall krävs egentligen ingen el förutom till ljuset i kåpan.

Att installera själva kåpan är inte svårt med rätt verktyg:
Borrhammare, batteridriven skruvdragare med minst 20Nm i moment, samt en lång förlängare till bitshållaren: Biltema Sverige

För att hålla fläktkåpshelv¤% på plats medan du skruvar fast den så placerar du nånting under så att kåpan kommer i rätt höjd, typ 3 byttor bredvid varandra och böcker ovanpå för att finjustera höjden. Kåpan vilandes ovanpå alltihopa medan du skruver i skruverna som håller den på plats i väggen.

Andra kåpor är lättare att fästa: där skruvar du först fast hållare i väggen och sedan är det bara att lyfta och jukka kåpan på plats i hållarna.

Se det som en investering när du skall sälja lägenheten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.