Funderar på att måla vårt blivande hus med falu rödfärg, fast i vit kulör.
Bra och dåligt med falufärg?!
Har hört att det inte "växer" lika mkt på falufärg om man jämför med täcklasyr etc. Kan det stämma?
 
Rent generellt har ljusa färger mera problem med mögelpåväxt än mörta. Orsaken är att de inte blir lika varma på sommaren. Om du bor nära Gysinge kan du fara via och se på deras exempelhus.
 
Jag tycker att slamfärg (aka Falu Rödfärg) är en alldeles utmärkt färg. Lätt att måla med, lätt att måla om, ingen renskrapning, billigt, traditionellt.
Fast jag visste inte att den fans i vit. Gult och svart har jag sett, men aldrig vit.
 
går sjukt snabbt att måla ett hus, billigt, användarvänligt (relativt miljövänligt?), flagar inte, blir inte direkt fulare med tiden, skvätter man runt färgen är den lätt att ta bort från det nedskvätta föremålet.

Var hittar du VIT falufärg???

Edit: har målat en enochenhalvlpanare på typ 120 kvm och en 2planare på typ 170kvm, tog ca 2 helger. Inkluderat en högtryckstvätt av ena långsidan för att få bort mossa. Ligger man i så går det säkert på 1 dag, funderarde på att ta en laggård på en helg med pensel... men tror att det blir med spruta när det väl beger sig...

På sommarstället är lasyren ca 30 år gammal, ser ut som ny... men förjävla ful brun färg som man blir deprimerad av.
 
Finns det verkligen VIT slamfärg?! Aldrig sett/hört om! Undrade just vad för typ av färg vi ska ha på knutarna osv till den faluröda fasaden...
 
Folksam har gjort nåt stort färgtest (Folksam - fargtest) och enligt det hör Äkta Falu Rödfärg till det bästa man kan köpa.
Dock påstår de att färgen "flagnar, spricker och krackelerar" men det är "naturligt för denna typ av färg". Håller inte med där riktigt. Pigmentet i slamfärgen sköljs sakta men säkert bort, så färgen mattas av med tiden. Men det tycker inte jag är samma sak som "flagnar, spricker och krackelerar".
 
Gysinge byggnadsvård och kulturhantverkarna har ljusa slamfärger. Vi funderade också på det. Men efter att ha ringt runt och kollat artiklar osv så började vi inse att de ljusa slamfärgerna inte är lika "hållbara" som de röda. Något område norr om Stockholm där alla var målade med dessa fick problem. Många har varnat oss för att svarta prickar och smuts som är oundvikligt syns mycket värre på ljusa färger. Dessutom innehåller de inte samma sak som Falu rödfärg original. sedan förra året har Falu rödfärg stramat upp användningen av sitt varumärke så nu kommer all färg som verkligen heter just "FALU rödfärg" kokats i få utvalda fabriker. Andra kopior är inte alls lika bra. vi valde den ljusa falu rödfärgen och är supernöjd. Som den vanliga men lite varmare. originalet finns tydligen i svart, grön, gl och två röda nyanser.
 
Problemet med ljusa slamfärger är samma som med ljusa färger i allmänhet. Ytan blir inte lika varm på sommaren, mögled "bränns" inte bort. Dessutom ser man mörka fläckar bättre på en ljus yta.
 
Jag har för mig att Kulturhantverkarna har vit slamfärg. Vi målade vårt hus med deras pärlgrå slamfärg. Jag känner till ett hus som målats med samma färg för ca 7 år sedan - det ser lika fint ut ännu iaf.
Mitt färgval syns på min enkla blogg:
lyckligagatans -
 
Kulturhantverkarna hade inte vit slamfärg förra året iaf då jag frågade efter det. jag ville ljusa upp en gul slamfärg men de avrådde ifrån detta oxå pga mögelpåväxt. De enda jag hittade som tillverkade vit slamfärg var ett antroposofföretag som heter Robygge, man kan beställa genom deras återförsäljare tror att de hade en webbsida, googla så hittar du dem säkert.

/Sarah
 
Skulle vara intressant att få se exempel på hur väl ljusa slamfärger står sig i dagens klimat (västkusten i synnerhet..)
Ngn som har bilder?
Själv har jag stilig falu ljusröd men en dag kanske man vill lätta upp och byta till ljusare slamfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.