Erik-R
Hej
Jag hade i telefonkontakt med rörfirman innan beställning fått en uppskattad kostnad för en installation av en syrepelare till min pump på totalt ca 10000 kr och han beräknade då att det skulle ta ca 2 h för installation. Nu kommer fakturan på 14000 kr!! Jag har inget skrivet utan vi avtalade bara via telefonsamtal, men är det skäligt att det blir så mycket mer?

Han tar även upp i fakturan bl.a. kostnader för:
Servicebil 375 kr
Mil ersättning på 70 kr/mil
och tar även betalt i arbetstid för den tid som det tar att åka i bilen till installationsplatsen?
Är det inte lite väl mycket i "framkörningsavgift"..eller är det branchpraxis?

Är det öht branchpraxis att man som han hävdar ska få betala i arbetstidskostnad för restiden, ihopplock på firman, registrering av material, registrering av arbetet och den tid som det tar att slänga ev avfall från installationen.m.m.? Det kan ju bli hur mycket som helst.

(Erik som nästa ggr ska se till att få en skriftlig lite tydligare offert innan beställning)
 
Japp det är praxis att det debiteras kund att sitta i bil för att köra till kund...å även att plocka grejer å det övriga...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Erik-R ErikElisabet skrev:
Hej
Jag hade i telefonkontakt med rörfirman innan beställning fått en uppskattad kostnad för en installation av en syrepelare till min pump på totalt ca 10000 kr och han beräknade då att det skulle ta ca 2 h för installation. Nu kommer fakturan på 14000 kr!! Jag har inget skrivet utan vi avtalade bara via telefonsamtal, men är det skäligt att det blir så mycket mer?

Han tar även upp i fakturan bl.a. kostnader för:
Servicebil 375 kr
Mil ersättning på 70 kr/mil
och tar även betalt i arbetstid för den tid som det tar att åka i bilen till installationsplatsen?
Är det inte lite väl mycket i "framkörningsavgift"..eller är det branchpraxis?

Är det öht branchpraxis att man som han hävdar ska få betala i arbetstidskostnad för restiden, ihopplock på firman, registrering av material, registrering av arbetet och den tid som det tar att slänga ev avfall från installationen.m.m.? Det kan ju bli hur mycket som helst.

(Erik som nästa ggr ska se till att få en skriftlig lite tydligare offert innan beställning)
Till att börja med så handlar det om vad ni har avtalat. Nu tolkar jag det som att du fått ett Cirka pris på 10 000kr och en faktura på 14 000 kr.
Då har hantverkaren gjort fel. Max 15% får ett cirka pris överstigas.

Har arbetet däremot gått på löpande räkning så låter det som att hantverkaren följt den praxis som finns i branschen. Dvs. Tagit betalt för arbetstid när hen åker till och från installationsplatsen. Däremot har jag personligen aldrig sett någon som tar både betalt för Servicebil OCH milersättning.

Den här artikeln rör ett ärende där kunden klagat hos Arn på arbetstid, materialpriser mm.
https://www.elinstallatoren.se/2020/11/kunden-klockade-elektrikern-och-gick-i-taket/

Du gör helt rätt i att försöka avtala lite bättre nästa gång så det blir tydligt vad du ska betala. Detta gynnar normalt båda parter så man undviker onödiga konflikter.

Har hantverkaren sagt cirka 10 000 kr så gäller det. Max på fakturan blir då 11 500 kr om inget annat tillkommit. .
 
  • Gilla
Erik-R
  • Laddar…
B
Krille-72 Krille-72 skrev:
Till att börja med så handlar det om vad ni har avtalat. Nu tolkar jag det som att du fått ett Cirka pris på 10 000kr och en faktura på 14 000 kr.
Då har hantverkaren gjort fel. Max 15% får ett cirka pris överstigas.

Har arbetet däremot gått på löpande räkning så låter det som att hantverkaren följt den praxis som finns i branschen. Dvs. Tagit betalt för arbetstid när hen åker till och från installationsplatsen. Däremot har jag personligen aldrig sett någon som tar både betalt för Servicebil OCH milersättning.

Den här artikeln rör ett ärende där kunden klagat hos Arn på arbetstid, materialpriser mm.
[länk]

Du gör helt rätt i att försöka avtala lite bättre nästa gång så det blir tydligt vad du ska betala. Detta gynnar normalt båda parter så man undviker onödiga konflikter.

Har hantverkaren sagt cirka 10 000 kr så gäller det. Max på fakturan blir då 11 500 kr om inget annat tillkommit. .
Milersättning täcker väl bilen.
Timpengen är väl för montören, inget konstigt.
 
B Konsumenten84 skrev:
Milersättning täcker väl bilen.
Timpengen är väl för montören, inget konstigt.
Nu var det kostnader för Servicebil OCH milersättning på det, jag reagerade på. Det upplägget har jag inte sett på ca 20 år i branschen.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Milersättning täcker väl bilen.
Timpengen är väl för montören, inget konstigt.
Det fanns ju en separat post som heter Servicebil som var på 375:-.

Edit: inte tillräckligt snabb på att skriva så jag blev tvåa på den.
 
B
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu var det kostnader för Servicebil OCH milersättning på det, jag reagerade på. Det upplägget har jag inte sett på ca 20 år i branschen.
Det har du rätt i.
De är lite märkligt.
 
Erik-R
R roli skrev:
Det fanns ju en separat post som heter Servicebil som var på 375:-.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Till att börja med så handlar det om vad ni har avtalat. Nu tolkar jag det som att du fått ett Cirka pris på 10 000kr och en faktura på 14 000 kr.
Då har hantverkaren gjort fel. Max 15% får ett cirka pris överstigas.
B Konsumenten84 skrev:
Ajabaja för hantverkare som tjänar pengar.

Hur blev jobbet då? Nöjd?

Självklart ska du betala för all tid som läggs på just dig som kund. (Inte bara tiden på plats vill säga), vad får dig att tro något annat?
Har arbetet däremot gått på löpande räkning så låter det som att hantverkaren följt den praxis som finns i branschen. Dvs. Tagit betalt för arbetstid när hen åker till och från installationsplatsen. Däremot har jag personligen aldrig sett någon som tar både betalt för Servicebil OCH milersättning.

Den här artikeln rör ett ärende där kunden klagat hos Arn på arbetstid, materialpriser mm.
[länk]

Du gör helt rätt i att försöka avtala lite bättre nästa gång så det blir tydligt vad du ska betala. Detta gynnar normalt båda parter så man undviker onödiga konflikter.

Har hantverkaren sagt cirka 10 000 kr så gäller det. Max på fakturan blir då 11 500 kr om inget annat tillkommit. .
[
B Konsumenten84 skrev:
Ajabaja för hantverkare som tjänar pengar.

Hur blev jobbet då? Nöjd?

Självklart ska du betala för all tid som läggs på just dig som kund. (Inte bara tiden på plats vill säga), vad får dig att tro något annat?
B Konsumenten84 skrev:
Ajabaja för hantverkare som tjänar pengar.

Hur blev jobbet då? Nöjd?

Självklart ska du betala för all tid som läggs på just dig som kund. (Inte bara tiden på plats vill säga), vad får dig att tro något annat?
Märkligt svar tycker jag??.., klart att jag vill betala - men vill såklart att det ska ske, på samma sätt som firman antar jag. - Dvs att ett jobba ska utföras och betalas utifrån vad som avtalats eller diskuteras och vad som är skäligt och praxis osv. Inget konstigt i det.

QUOTE="Krille-72, post: 4381457, member: 405632"]Till att börja med så handlar det om vad ni har avtalat. Nu tolkar jag det som att du fått ett Cirka pris på 10 000kr och en faktura på 14 000 kr.
Då har hantverkaren gjort fel. Max 15% får ett cirka pris överstigas.

Har arbetet däremot gått på löpande räkning så låter det som att hantverkaren följt den praxis som finns i branschen. Dvs. Tagit betalt för arbetstid när hen åker till och från installationsplatsen. Däremot har jag personligen aldrig sett någon som tar både betalt för Servicebil OCH milersättning.

Den här artikeln rör ett ärende där kunden klagat hos Arn på arbetstid, materialpriser mm.
https://www.elinstallatoren.se/2020/11/kunden-klockade-elektrikern-och-gick-i-taket/

Du gör helt rätt i att försöka avtala lite bättre nästa gång så det blir tydligt vad du ska betala. Detta gynnar normalt båda parter så man undviker onödiga konflikter.

Har hantverkaren sagt cirka 10 000 kr så gäller det. Max på fakturan blir då 11 500 kr om inget annat tillkommit. .[/QUOTE]
B Konsumenten84 skrev:
Ajabaja för hantverkare som tjänar pengar.

Hur blev jobbet då? Nöjd?

Självklart ska du betala för all tid som läggs på just dig som kund. (Inte bara tiden på plats vill säga), vad får dig att tro något annat?
 
Hei
Tycker det är för högt pris. Du skriver eller med email att du bestrider fakturan. Mera skall det inte till , då kommer dom nog att redusera priset. Alternativt kan dom hota med att skicka till inkasso, som su kan bestrida igen, sedan kan inkassobyrå skicka till kronofogden som du bestrider igen. Då händer ingenting och du har inte betalat någonting och du har fortfarande inga betalnings anmärkningar eftersom du bestridit fakturan hos kronofogden.
Nu kan så klart firman gå till rättsak men eftersom där inte finns kontrakt skriven så kommer dom ingenvart. Så ta det lungt och bestrid fakturan.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
B
P pulla skrev:
Hei
Tycker det är för högt pris. Du skriver eller med email att du bestrider fakturan. Mera skall det inte till , då kommer dom nog att redusera priset. Alternativt kan dom hota med att skicka till inkasso, som su kan bestrida igen, sedan kan inkassobyrå skicka till kronofogden som du bestrider igen. Då händer ingenting och du har inte betalat någonting och du har fortfarande inga betalnings anmärkningar eftersom du bestridit fakturan hos kronofogden.
Nu kan så klart firman gå till rättsak men eftersom där inte finns kontrakt skriven så kommer dom ingenvart. Så ta det lungt och bestrid fakturan.
Man måste betala den delen av fakturan som man är överens om, givet att jobbet är klart och man är nöjd med själva jobbet.

I detta fall blir det ju 11500kr (ca pris 10k +15%), om jag tolkat avtalsläget rätt. Övriga delen kan man ju tvista om.
 
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Känns som han tar betalt för resan tre gånger!! ??
Servicebil 375 kr, vad får man för det?
70kr / mil
+ Timdebitering för restiden.

Som jämförelse så kan jag på jobbet ringa efter en budbil och skicka en till tre pall till i stort sett till hela Europa, och får då betala typ 70 kr + moms / mil, dom debiterar då T o R, och då ingår både bil och chaufför. Det enda som tillkommer är ev. vägavgifter / färjekostnad mm.
"rekordet" är nog att dom kommit och lastat 15 minuter efter att jag ringt och beställt transporten som varit till en mottagare 10 - 15 mil från oss.

Så att ta betalt 70 kr / mil + Arbetskostnad känns inte helt rätt...
 
P pulla skrev:
Hei
Tycker det är för högt pris. Du skriver eller med email att du bestrider fakturan. Mera skall det inte till , då kommer dom nog att redusera priset. Alternativt kan dom hota med att skicka till inkasso, som su kan bestrida igen, sedan kan inkassobyrå skicka till kronofogden som du bestrider igen. Då händer ingenting och du har inte betalat någonting och du har fortfarande inga betalnings anmärkningar eftersom du bestridit fakturan hos kronofogden.
Nu kan så klart firman gå till rättsak men eftersom där inte finns kontrakt skriven så kommer dom ingenvart. Så ta det lungt och bestrid fakturan.
Erik-R ErikElisabet skrev:
Hej
Jag hade i telefonkontakt med rörfirman innan beställning fått en uppskattad kostnad för en installation av en syrepelare till min pump på totalt ca 10000 kr och han beräknade då att det skulle ta ca 2 h för installation. Nu kommer fakturan på 14000 kr!! Jag har inget skrivet utan vi avtalade bara via telefonsamtal, men är det skäligt att det blir så mycket mer?

Han tar även upp i fakturan bl.a. kostnader för:
Servicebil 375 kr
Mil ersättning på 70 kr/mil
och tar även betalt i arbetstid för den tid som det tar att åka i bilen till installationsplatsen?
Är det inte lite väl mycket i "framkörningsavgift"..eller är det branchpraxis?

Är det öht branchpraxis att man som han hävdar ska få betala i arbetstidskostnad för restiden, ihopplock på firman, registrering av material, registrering av arbetet och den tid som det tar att slänga ev avfall från installationen.m.m.? Det kan ju bli hur mycket som helst.

(Erik som nästa ggr ska se till att få en skriftlig lite tydligare offert innan beställning)
Mitt svar var bara för att du kan pressa det hela till bättre pris.
 
P pulla skrev:
Hei
Tycker det är för högt pris. Du skriver eller med email att du bestrider fakturan. Mera skall det inte till , då kommer dom nog att redusera priset. Alternativt kan dom hota med att skicka till inkasso, som su kan bestrida igen, sedan kan inkassobyrå skicka till kronofogden som du bestrider igen. Då händer ingenting och du har inte betalat någonting och du har fortfarande inga betalnings anmärkningar eftersom du bestridit fakturan hos kronofogden.
Nu kan så klart firman gå till rättsak men eftersom där inte finns kontrakt skriven så kommer dom ingenvart. Så ta det lungt och bestrid fakturan.
Det där lät ju lätt. Då blir allt alltså gratis i slutändan? Bara att bestrida alltså!

Så fungerar dock inte verkligheten. Har inget avtalats eller om delar faller utanför avtalet så gäller Konsumenttjänstlagen §36. Jag länkade lite högre upp i tråden om ett fall som hamnade hos Arn. Läs den artikeln. Finns massor med Arn utlåtanden som berör samma sak.

Hur lyckades du förresten komma fram till att priset är för högt? Hur långt är ett snöre?
 
Mikael_L
Erik-R ErikElisabet skrev:
Märkligt svar tycker jag??..
För det första kan du helt ignorera allt vad användaren Konsumenten84 skriver.
Det är den värsta hantverkarförsvararen på forumet.
Mest troligt hantverkare själv, men har tagit det användarnamnet för att få någon stackare att tro att det är någon privatperson (som står på ens sida).

Oavsett, så kommer han försvara din usla rörmokare in i döden, du får ingen hjälp eller vettiga råd där, utan bara tom börs.
 
  • Gilla
  • Haha
Frunihuset20 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns ju ett avtalat pris på 10.000:-

Så det ska ju naturligtvis betalas.

Ta och gör en inbetalning på 10000:- på det giro/konto-numret och ange fakturanummer.
Går det att skriva text så kan man ju även skriva "enligt avtalet" eller något sådant.

Sen skriver du ett brev där du skriver att det är betalat enligt avtalet innan arbetets start, och resterande belopp bestrides.

Nu detta förutsatt att det inte finns någon info om kompletterande åtgärder eller krångel/besvärligheter under arbetets gång.
Ty finns det sådan info, då måste man nog överväga lite vad det är och om det är skäl till överskriden offert. Det är inte solklart åt något håll då, det kanske är sådant som kan anses vara normalt för jobbet, det kan även vara sånt som är skäl till en prisjustering uppåt.
Egentligen ska hantverkaren (för det mesta) inhämta tillstånd från beställaren innan dessa extra åtgärder vidtas. Men det finns ju dock gränser för hur fyrkantig man kan vara, är det otvetydigt sånt som var tvungen att göras så skulle åtminstone inte jag driva just denna fråga.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.