Lån på drygt 1 m, värdering drygt 6 m. Får inte låna ett nickel mer för att jag passerat 'bästföre-datum' :mad:
 
  • Ledsen
  • Arg
guggen och 2 till
  • Laddar…
500k i lån på ett hus som banken värderar nu till 3milj. Köpte det för 1,3 med 200k i handpenning, resten har amorterats under 15år.
 
A
N Nalleman64 skrev:
Noll kronor i lån överhuvudtaget och det är SÅ skönt!
N Nalleman64 skrev:
Noll kronor i lån överhuvudtaget och det är SÅ skönt!
Jag tänker som du. Gör som mina föräldrar och de före dem, gör mig skuldfri.

Min farfar sade till mig:
-Du, lyssna noga nu! Se alltid att ha pengar! och vet du varför?
Nja, kanske för det är bra.
-Nej, för om du inte har pengar så är det andra som dikterar villkoren!! och vet du vad det är?
Nej, det vet jag inte.
- De är ett helvete!!!! skrek han så huset skadade! för övrigt var han cool-lugn.

Men är osäker nu. Detta kanske är fel? Är det bättre år 2021 att ha några mille i lån? Tiderna förändrats?

Mkt kluven nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Att ha en miljon tillgängligt samt en miljon i lån är bättre än 0 i lån och 0 på kontot. Lite "dra åt helvete pengar" är trevligt. Nån hundring i månaden kostar det kanske men det anser jag det vara värt.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Permanentboende villa 0
Fritidshus mindre villa 400' (kan betala hela direkt med några knapptryckningar)

Rätt skönt faktiskt. Men man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Man kan bli sjuk, arbetslös eller annat elände som gör att även driftkostnaderna blir ohållbara.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
N
Magnus Filip skrev:
Jag tänker som du. Gör som mina föräldrar och de före dem, gör mig skuldfri.

Min farfar sade till mig:
-Du, lyssna noga nu! Se alltid att ha pengar! och vet du varför?
Nja, kanske för det är bra.
-Nej, för om du inte har pengar så är det andra som dikterar villkoren!! och vet du vad det är?
Nej, det vet jag inte.
- De är ett helvete!!!! skrek han så huset skadade! för övrigt var han cool-lugn.

Men är osäker nu. Detta kanske är fel? Är det bättre år 2021 att ha några mille i lån? Tiderna förändrats?

Mkt kluven nu.
För mig gjorde det faktum att jag är skuldfri möjligt att "gå i pension" långt innan min 65 årsdag. Jag sätter stort värde på det men det är givetvis högst individuellt.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
6,3 miljoner i lån. Värde strax över 10.

Vi skulle kunna pytsa in mer pengar men har hellre dem på börsen samt tillgängliga för renoveringar.
 
Lån ca 1,2, värdering ca 2,2 (köptes för ca 1,3). Amorterar ca 3500 per månad, som en typ av sparande, så att jag kan låna upp pengarna igen vid renoveringsbehov etc. Men när man läser denna tråd låter det ju mer ekonomiskt att låna upp sig, placera pengarna och sedan ev amortera ner lånet med värdeökningen på placeringarna. Är dock mkt nojjig över att vara skuldsatt så känns tryggast att amortera :D
 
3,9 miljoner i lån, nybyggd villa. 300tsek av dem lånade vi precis till för att delfinansiera ett garagebygge. Villan värderades till 4.8 miljoner utan färdig trädgård och garage. Trädgården börjar ta sig och garageplattan gjuts i dagarna.

Amoterar ca. 6500kr i månaden enligt amorteringskrav men skulle hellre amortera mindre och investera på annat håll.

Räknar inte med att bli helt skuldfri till pension men siktar på att halvera lånet med lite marginal.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Lån på drygt 1 m, värdering drygt 6 m. Får inte låna ett nickel mer för att jag passerat 'bästföre-datum' :mad:
När man återgår till räntekrav på reavinsten för jag över halva huset på en av döttrarna så det är ingen ko på isen. Men visst är det orättvist - jag kan definitivt betala ett par tusen till i månaden.
 
yonna yonna skrev:
När man återgår till räntekrav på reavinsten...
Finns det sådana förslag?
 
M MagHam skrev:
Finns det sådana förslag?
Jag kan inte tänka mig att man långsiktigt låter fastighetsägare låna räntefritt av staten!
 
B
Lån på 2,2
Värderat till 4.45

Inga andra skulder. (Flera bilar, hoj)

Målet är inte att va skuldfri. Behöver helt enkelt inte låna :cool:
 
yonna yonna skrev:
Jag kan inte tänka mig att man långsiktigt låter fastighetsägare låna räntefritt av staten!
Det tror jag. Du köper något lika dyrt som du sålde för, skillnaden blir då att man helt plötsligt får en tillkommande kostnad, det är ju inte ett lån av staten du får. Visst, man kan se det så men samtidigt vill man ju minska inlåsningseffekter.
 
Lån på 835', värderat till 1,7 miljoner.
Har precis lånat upp 600' och byggt till 44kvm, bytt tak, målat om och satt in kamin + skorsten. innan dess var värderingen 1,2 och lånet på ca 250'.

Amorterar 2500kr / mån och ser det som en riskspridning i mitt sparande där merparten går in på börsen och detta ger totalt sett en riskprofil som jag känner mig bekväm med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.