Ska riva gammal karm och montera ny karm, tröskel, dörrblad mm i befintlig öppning som är på 89.5x206.5.
Väggarna är lättbetong/håltegel eller liknande.

Jag tror att jag kan klämma in en karm med modulbredd 9, även om det bara blir totalt sätt 5mm i marginal. Nuvarande öppning är lodrät och fin.
Däremot är jag osäker på höjden. Jag skulle vilja köra med 9x21 då det finns störst utbud på dörrar och det är enkelt att plocka upp en dörr i helgen på vilket varuhus som helst.

Om jag köra 9x20 tror jag att det blir fult med en för stor springa mellan karmöverdelen och öppningen.
Om jag kör 9x21 behöver jag kapa dörren, vilket jag egentligen inte har problem med då jag har rätt verktyg hemma. Jag ska använda mig av Essves Indu-Prog-hylsor.

Frågor:

1. Är det vanligt att man behöver kapa dörrbladet i sådana här sammanhang?

2. Något särskilt jag ska tänka på om jag gör detta?

3. Finns det något som talar för att jag ska köra med 9x20, eller tom 8x20, trots att dörröppningen kommer att bli betydligt mindre?

4. Eftersom jag har bordsåg hemma skulle jag kunna "skala bort" någon centimeter på utsidan av varje karmdel för att få lite mer marginal i justeringen. Är det en ok metod?
 
D DarrenB skrev:
Ska riva gammal karm och montera ny karm, tröskel, dörrblad mm i befintlig öppning som är på 89.5x206.5.
Väggarna är lättbetong/håltegel eller liknande.

Jag tror att jag kan klämma in en karm med modulbredd 9, även om det bara blir totalt sätt 5mm i marginal. Nuvarande öppning är lodrät och fin.
Däremot är jag osäker på höjden. Jag skulle vilja köra med 9x21 då det finns störst utbud på dörrar och det är enkelt att plocka upp en dörr i helgen på vilket varuhus som helst.

Om jag köra 9x20 tror jag att det blir fult med en för stor springa mellan karmöverdelen och öppningen.
Om jag kör 9x21 behöver jag kapa dörren, vilket jag egentligen inte har problem med då jag har rätt verktyg hemma. Jag ska använda mig av Essves Indu-Prog-hylsor.

Frågor:

1. Är det vanligt att man behöver kapa dörrbladet i sådana här sammanhang?

2. Något särskilt jag ska tänka på om jag gör detta?

3. Finns det något som talar för att jag ska köra med 9x20, eller tom 8x20, trots att dörröppningen kommer att bli betydligt mindre?

4. Eftersom jag har bordsåg hemma skulle jag kunna "skala bort" någon centimeter på utsidan av varje karmdel för att få lite mer marginal i justeringen. Är det en ok metod?
1.Ja, bland annat vid läggning av golv i äldre hus med bara matta. Jag kapade mina dörrar och karm när jag installerade på en vind.
2. Beroende på dörr, Vissa är massiva, Vissa är sandwich med en trälist i ytterkanterna som behöver åter sättas tillbaka. Tejpa snittet så inte färg flagnar. Sedan kan du välja att bara kapa nederdelen eller kapa både över och nederdelen, beror på hur viktigt symmetri är för dig.
3. Enklare...
4. Finns en ev risk att karmen slår sig, Jag har själv kapat övre delen för att få maximalhöjd utan att det hänt något.

Edit. Du kan inte kapa ur några cm på höjden då?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vad för tejp är bra att använda?
Ska göra samma operation själv inom kort...

Hade planer på att köra två offerbrädor men funkar det med tejp så..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad för tejp är bra att använda?
Ska göra samma operation själv inom kort...

Hade planer på att köra två offerbrädor men funkar det med tejp så..
Det är bra att såga ner i något, då det är det snittet som oftast blir fult. Jag har kört med maskeringstejp och packtejp med samma resultat. En vass klinga är så klart super :rofl:
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är det gamla standardmåttet du har i dörrhålet. Det finns karmar och dörrar att få tag i med dessa mått. Vill man nu ändå installera en karm i ditt dörrhål skulle jag i första hand fundera på att höja dörrhålet.

Annars blir det kapning av dörr och karm. Nu kan man välja lite beroende på dörr. Antingen kapar man dörren lika mycket uppe som nere. Då gör man likadant med karmen. Eller så kapar man bara nere vilket är vanligast. Men nu är frågan vilken dörr du köpt. De billigaste dörrarna har bara en remsa mdf i botten. Då blir dörren ihålig undertill., detta löser man genom att kapa till en regelbit som man limmar dit eller pillra dit mdf biten som just kapades loss.

Lycka till!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad för tejp är bra att använda?
Ska göra samma operation själv inom kort...

Hade planer på att köra två offerbrädor men funkar det med tejp så..
Målartejp funkar bra. Tillsammans med en vass klinga förstås. :rofl:
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag kommer att köpa en sk Kompakt-dörr, dvs lite massivare än 200-kronorsdörrarna. Tror att det är massivt spån med rör/gångar genom hela dörren.

Låter som att kapning av undersidan av dörren är det enklaste då.
 
  • Gilla
Tompafix och 1 till
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Jag kommer att köpa en sk Kompakt-dörr, dvs lite massivare än 200-kronorsdörrarna. Tror att det är massivt spån med rör/gångar genom hela dörren.

Låter som att kapning av undersidan av dörren är det enklaste då.
Är det en slät dörr?
 
T Tompafix skrev:
Är det en slät dörr?
Japp. Det är en slät vit dörr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.