Möter det något hinder att kapa kallvattenröret till duschen i syfte att montera en t-koppling? Jag vill därefter dra ett rör längs väggen och avsluta med en tappventil dit tvättmaskinen sedan ansluts.

Det blir väl två kap? Med andra ord, ett par centimeters mellanrum vid rörändarna efter kapningen?

Bör jag placera en ballofix efter kopplingen eller räcker det med tappventilen?

Kallvattenrör i badrum med markerat område för t-koppling och ny tappventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
VVSmässigt fungerar det.
Ja, det blir två kapningar med ca 1,5-2 cm mellanrum.

Men hur blir det visuella? Det kommer troligen se bedrövligt ut med ett vågrätt rör gående ”mitt på väggen”.
Hur går rören nere vid golvet?

Man bör undvika att göra hål i tätskikt inne i duschutrymme. Beroende på hur nära tappkranen kommer sitta så kan det behövas en rörklammer för att hålla upp det vågräta röret.
 
E erklit skrev:
Möter det något hinder att kapa kallvattenröret till duschen i syfte att montera en t-koppling? Jag vill därefter dra ett rör längs väggen och avsluta med en tappventil dit tvättmaskinen sedan ansluts.

Det blir väl två kap? Med andra ord, ett parcentimeters mellanrum vid rörändarna efter kapningen?

Bör jag placera en ballofix efter kopplingen eller räcker det med tappventilen?

[bild]
Jag skulle precis som redan föreslagits sätta T’t längre ner och även en ballofix så vattnet till tvättmaskinen går att stänga separat.
Genomföringen ut från duschen syns inte så bra på bilden men det brukar gå att få tätt.
 
Jag håller med. Det snyggaste vore att få till en koppling längst ned (se bild) så att det nya röret hamnar i våg med det befintliga.
Två metallrör längs en kaklad vägg med en markerad punkt för föreslagen koppling av ett nytt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Röret kommer behöva göra en 90 graders gir för att sedan följa våggen bort till tvättmaskinen. Så det blir en rörlängd om cirka en meter. Det måste väl finnas rörhållare som limmas på väggen?
 
E erklit skrev:
Jag håller med. Det snyggaste vore att få till en koppling längst ned (se bild) så att det nya röret hamnar i våg med det befintliga.
[bild]


Röret kommer behöva göra en 90 graders gir för att sedan följa våggen bort till tvättmaskinen. Så det blir en rörlängd om cirka en meter. Det måste väl finnas rörhållare som limmas på väggen?
Rörhållare som limmas har jag aldrig sett men det kanske finns. Jag alltid försökt borra (om man måste) i fogarna. Har du 12mm eller 15mm upp till blandaren?
 
Det är 12 mm.
 
tommib
Visst finns det klammer för limning. Faluplast Duo Contact t.ex.

https://faluplast.se/sv/hem/produkt...--kontaktklammer/duocontact-snapklammer__2411

Ang borrning så är det bättre att borra i plattan, det är lättare att få det tätt när man silikonar hålet.

Om man sätter en T-koppling där röret böjer av, vilket är absolut snyggast, så måste man sannolikt byta röret åt bägge hållen pga just att röret är böjt.
 
G
E erklit skrev:
Jag håller med. Det snyggaste vore att få till en koppling längst ned (se bild) så att det nya röret hamnar i våg med det befintliga.
[bild]


Röret kommer behöva göra en 90 graders gir för att sedan följa våggen bort till tvättmaskinen. Så det blir en rörlängd om cirka en meter. Det måste väl finnas rörhållare som limmas på väggen?
Japp, det finns. tex http://www.glabete.se/product.asp?id=433
 
Precis som tommib skriver så är det snyggast att ersätta böjen med ett T, å ja man måste byta mera befintliga röret.
 
Tack för bra synpunkter. Om jag hittar en "vid" t-koppling kanske det går att behålla de nuvarande rören. Alltså en koppling med långa tentakler som kan äta upp böjen så att säga.
 
L lindsmik skrev:
Rörhållare som limmas har jag aldrig sett men det kanske finns. Jag alltid försökt borra (om man måste) i fogarna. Har du 12mm eller 15mm upp till blandaren?
Orsak till frågan ang. rördiameter är att jag själv en gång hade för klena rör till WC och blandaren.
Effekten blev att blandaren slog och förde oljud medan WC’n fylldes. En VVS:are förklarade sedan att om trycket på ena eller inkommande vatten till blandaren blev ojämnt så kunde vissa blandare bete sig så.
Badrum nummer två 15 mm överallt, inga problem.
 
L lindsmik skrev:
Orsak till frågan ang. rördiameter är att jag själv en gång hade för klena rör till WC och blandaren.
Effekten blev att blandaren slog och förde oljud medan WC’n fylldes. En VVS:are förklarade sedan att om trycket på ena eller inkommande vatten till blandaren blev ojämnt så kunde vissa blandare bete sig så.
Badrum nummer två 15 mm överallt, inga problem.
Viktiga tre millimeter tycks det som :)
 
E erklit skrev:
Viktiga tre millimeter tycks det som :)
Precis, samt att WC’n fylls mycket snabbare vilket minskar oljudet på natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.