A
undrar vilken lobbyism som sköter detta gnäll.. :thinking:
italienska maffian? :crysmile:
 
Barilla är duktiga på att marknadsföra sin sekunda pasta och gnäller naturligtvis när marginalerna tas ifrån dem. Köp istället förstklassiga De Cecco som har egna vetefält och inte verkar ha detta problem. 3€/kg direkt från fabrik. Gör gruppköp på +50 kg så blir det gratis frakt.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Ja vilken katastrof om pastan skulle bli lite dyrare............Idag är det ju så billigt så man undrar ju om producenten får nå betalt överhuvudtaget.
 
A
S Stefan1972 skrev:
Ja vilken katastrof om pastan skulle bli lite dyrare............Idag är det ju så billigt så man undrar ju om producenten får nå betalt överhuvudtaget.
Ja det är så.
Men samtidigt så får man se det på andra sätt med.... finns de som bara har råd med den billigaste pastan.... Det påverkar ju deras vardag också om priserna stiger...
 
A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Barilla är duktiga på att marknadsföra sin sekunda pasta och gnäller naturligtvis när marginalerna tas ifrån dem. Köp istället förstklassiga De Cecco som har egna vetefält och inte verkar ha detta problem. 3€/kg direkt från fabrik. Gör gruppköp på +50 kg så blir det gratis frakt.
Lät intressant.. Men jag personligen köper bara när det är rejäla rabatter på deras pasta..
Annars så planerar jag för färsk hemgjord...
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Problemet är inte bara priset på pastan. De odlare som odlar matvete men blir tvungen att sälja det som foder för en tredjedel av priset är i allra högsta grad drabbade.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Problemet är inte bara priset på pastan. De odlare som odlar matvete men blir tvungen att sälja det som foder för en tredjedel av priset är i allra högsta grad drabbade.
Det är ett rejält problem för böndernas ekonomi, tyvärr...
 
Priset på pasta påverkar mig inte alls idag, det kostar ju inget, alltså 15-20kr för ett kg som räcker till en halv pluton, jag skulle överleva utan problem om det inte ens fanns pasta, men som sagt är det ju tråkigt för bönderna och möjligen ett stort problem på sikt.
 
A
V Ville_Vessla skrev:
Priset på pasta påverkar mig inte alls idag, det kostar ju inget, alltså 15-20kr för ett kg som räcker till en halv pluton, jag skulle överleva utan problem om det inte ens fanns pasta, men som sagt är det ju tråkigt för bönderna och möjligen ett stort problem på sikt.
Detta är något vi alla måste se upp med.. För snart är det våra bönder här hemma som lider av ekonomiska nedgångar..

vi ser redan i år att halm är bristvara... Och nu börjar man strö med hö..då stiger priserna även på detta och så vidare... Det kommer drabba hästnäringen..
 
Maskintok skrev:
Detta är något vi alla måste se upp med.. För snart är det våra bönder här hemma som lider av ekonomiska nedgångar..

vi ser redan i år att halm är bristvara... Och nu börjar man strö med hö..då stiger priserna även på detta och så vidare... Det kommer drabba hästnäringen..
Hästnäring? Finns det sådan i Sverige? Förutom travsporten då, men den är ju inte helt livsnödvändig.
Här på Gotland har de samlat ihop så mycket halm så jag undrar vad de tänkt göra med den. Halmbockar?
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hästnäring? Finns det sådan i Sverige? Förutom travsporten då, men den är ju inte helt livsnödvändig.
Här på Gotland har de samlat ihop så mycket halm så jag undrar vad de tänkt göra med den. Halmbockar?
Kan nog räkna ihop 50 hästar bara genom att gå ett par 100meter genom byn men det är ju travhästar och huruvida dom är livsnödvändiga finns det ju olika uppfattningar om. Mina döttrar tycker det.
 
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hästnäring? Finns det sådan i Sverige? Förutom travsporten då, men den är ju inte helt livsnödvändig.
Här på Gotland har de samlat ihop så mycket halm så jag undrar vad de tänkt göra med den. Halmbockar?
Nä det är dels för att ha själva.. Men också för att kunna sälja..
just nu går det långtradare förbi här. med halm från södra Sverige upp till Jämtland..
Vi får se närmare oktober hur detta slår..
 
  • Wow
Åsa Lund
  • Laddar…
Om man tycker att t ex mjölkkor är en näring så borde hästar också vara det då det finns fler hästar än mjölkkor i Sverige och antalet hästägare överstiger vida antalet mjölkbönder.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det är dels för att ha själva.. Men också för att kunna sälja..
just nu går det långtradare förbi här. med halm från södra Sverige upp till Jämtland..
Vi får se närmare oktober hur detta slår..
Antagligen för att det är billigare, jag bor just i Jämtland och har inte hört nån klaga på att skörden är dålig till skillnad för 3 år sen då hästar avlivades för att det inte fanns foder att få tag i. Vi har inga större problem här nu, men nån enstaka hästägare kan ju såklart ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.