J Joakim Ågren skrev:
:surprised: Italien har ju på senare år mest förknippats med kvalitet på många områden snarare än skräp? Det är ju inte det billigaste landet att tillverka i direkt!
Nja, kanske inte allt från Italien. Fråga Göteborgs Spårvägar vad det tycker om italienska spårvagnar. Tror du kommer att få se ett antal ögon som blir alldeles svarta....

När det gäller diskmaskinen i fråga så undrar jag varför man skall ha wifi på en diskmaskin. Är det inte bättre att det inte finns för då är det ju en sak som inte kan strula/sluta fungera. Saknas det så borde det vara en bättre maskin jämfört med en som har funktionen eller......
 
A
Hep Hep skrev:
Vårt hus är ungefär 250 år och håller sitt värde väldigt bra nu och förmodligen i många år framöver. Dina uppkopplade system och fjärrstyrda diskmaskiner kommer vara värda exakt noll om några få år.

För de allra flesta prylar (dra inte i bilar som är helt irrelevanta här) så är en högre eller lägre förbrukning rätt ointressant i förhållande till vad som gått åt vid tillverkningen. Att titta på förbrukning vid ny köp - absolut. Att byta ut fungerande prylar för att spara pengar/miljö/energi - bara okunnigt.
Givetvis finns det undantag, gamla fina kåkar. Men de är inte så många.
Men ta en tur i landet och kika på många sjaskiga hus från 30, 40, 50, 60 talet och äldre. Bevaras eller bytas mot nya? Men visst alla tycker olika.

Byta ut helt fungerande och bra prylar mot nya är något som skett länge iaf sedan 90-talet så länge som jag har märkt och tänkt på det. Säkert innan också. Bilar är väl nästan vanligast och inte irrelevant för de håller lika bra många år till, cyklar, datorer, telefoner byter många varje år fast de håller längre, kläder, TV, möbler, skor. Kommunala och statliga byggnader som bibliotek och skolor och massor av andra.
 
Redigerat:
R roli skrev:
När det gäller diskmaskinen i fråga så undrar jag varför man skall ha wifi på en diskmaskin. Är det inte bättre att det inte finns för då är det ju en sak som inte kan strula/sluta fungera. Saknas det så borde det vara en bättre maskin jämfört med en som har funktionen eller......
Check på den. (y)
 
R roli skrev:
Nja, kanske inte allt från Italien. Fråga Göteborgs Spårvägar vad det tycker om italienska spårvagnar. Tror du kommer att få se ett antal ögon som blir alldeles svarta....

När det gäller diskmaskinen i fråga så undrar jag varför man skall ha wifi på en diskmaskin. Är det inte bättre att det inte finns för då är det ju en sak som inte kan strula/sluta fungera. Saknas det så borde det vara en bättre maskin jämfört med en som har funktionen eller......
Ja länder kan ju inte vara bäst på allt! Kanske spårvagnar inte är Italiens starkaste sida! :D Däremot vet jag att Italien är bra på att tillverka liftsystem till skidorter!:p

WiFi är inget jag själv tänkt använda på min kommande Siemens maskin men tog upp det exemplet då det ju blivit populärt med smarta hem så premium maskiner bör ju ha nån sorts funktion på det området. Jag tog upp WiFi som saknad fuinktion på den där Husqvarna'n eftersom det var en av få saker som saknades i funktionsväg jämfört med de dyraste maskinerna, det var annars ovanligt många funktionsboxar som den där maskinen tickade på listan så verkar vara ett bra val i förhållande till pris.
 
Magnus Filip skrev:
Givetvis finns det undantag, gamla fina kåkar. Men de är inte så många.
Men ta en tur i landet och kika på många sjaskiga hus från 30, 40, 50, 60 talet och äldre. Bevaras eller bytas mot nya? Men visst alla tycker olika.

Byta ut helt fungerande och bra prylar mot nya är något som skett länge iaf sedan 90-talet så länge som jag har märkt och tänkt på det. Säkert innan också. Bilar är väl nästan vanligast och inte irrelevant för de håller lika bra många år till, cyklar, datorer, telefoner byter många varje år fast de håller längre, kläder, TV, möbler, skor. Kommunala och statliga byggnader som bibliotek och skolor och massor av andra.
Att många byter ut fungerande prylar vet jag mycket väl, och det har väl ingen förnekat. Fast det var du som ville ha det till ett rationellt och nästan klimatsmart agerande och där står du nog mer ensam.
 
  • Gilla
surfarn och 13 till
  • Laddar…
Köpte en cylinda Sverigemaskinen förra året och har inget bra och säga om den i alla fall.

Krånglat, dålig diskning, trög bestickslåda. Haft besök 2 gånger och nu en 3e av cylinda men sista gången 2 månader (minst) väntetid. sjuk missnöjd och tänkte väl att en maskin för typ 7000 skulle vara okej.
Har fått elon och ta in min maskin nu så jag kommer få byta. Blir en miele eller Siemens. Känns dyra och ser bra ut och har en del lulul. Vet i fan om de blir bättre men kan i alla fall inte bli värre.

För övrigt, för en barnfamilj är garanti fan ett otyg gällande diskmaskin. Haft en diskmaskin dåligt fungerande från o till 1 år. Vet inte om garantin är speciellt viktig. Hade hellre haft en fungerande maskin och hade fan hellre lagt ut 10k till och bara köpt en ny direkt istället för o krångla med garanti. Diskmaskinen är som hjärtat den får inte stanna.
 
  • Gilla
HBerggren och 1 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Att många byter ut fungerande prylar vet jag mycket väl, och det har väl ingen förnekat. Fast det var du som ville ha det till ett rationellt och nästan klimatsmart agerande och där står du nog mer ensam.
och ändå köper "alla" grejer som aldrig förr och slänger på tippen fullt fungerande prylar för att de har fel färg eller inte är som grannens
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns det diskmaskiner där det lyser en lampa när disken är klar, så man vet om det är färdigdiskad eller smutsig disk i?
Ja, Asko diskmaskinen jag har lyser grönt när den är klar, rött när den diskar, och blått i början av diskprogrammet. Gissar att är det rött så skall man inte öppna men är det blått så är det okey.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Ja, Asko diskmaskinen jag har lyser grönt när den är klar, rött när den diskar, och blått i början av diskprogrammet. Gissar att är det rött så skall man inte öppna men är det blått så är det okey.
Men den gröna lampan (i alla fall på min ASKO) slocknar efter en viss tid. Vet inte hur länge, men om jag kör maskinen på kvällen så lyser den inte när jag går upp på morgonen.
 
När jag studerade LCA på teknis för ca 20år sedan så gjorde vi studier på kylskåp och frysar.
Som beräkningsexempel.
Det vi kom fram till var att det i princip aldrig lönade sig att ersätta en fungerande kyl/frys med en ny i syfte att spara el.
Hade man en genomsnittlig 10år gammal maskin tjänade man in ett byte till en ny och snålare efter ca 50år.

Man behövde ha väldigt gamla kylskåp med aldrig teknik för att det på.10-20år skulle vara lönsamt.
Sannolikt är intjäningstiden ännu längre idag.

Tvättmaskiner värmer vatten år 2021 fortfarande med en elslinga och vispar runt med en trumma. Skillnaderna är inte enorma.
 
  • Gilla
TickyNucker och 19 till
  • Laddar…
När man pratar energibesparing från vitvaror ska man inte glömma uppvärmningsform av huset. En stor del av året i Sverige värmer spillvärmen faktiskt huset och har man bra styrning av sitt värmesystem så tas den värmen tillvara och är inte alls spill.

Gällande tvätt- och diskmaskiner så tror jag att energieffektiviteten är mest av ondo. Vår diskmaskin envisas med att föreslår ecoprogrammet inför varje start, men vi diskar ALDRIG på det. Tvättmaskinerna får alltid köra energislösande program som hittas långt in i menyerna. På den ena heter det riktiga 60-gradersprogrammet Hygien, på den andra Allergy+. Vad jag har läst mig till fuskar tillverkarna och 60-gradersprogrammet kanske går i 50 grader i verkligheten, det är inte att vara energieffektiv, det är falsk marknadsföring. Sämre sköljning är också standard för att spara vatten.
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
och ändå köper "alla" grejer som aldrig förr och slänger på tippen fullt fungerande prylar för att de har fel färg eller inte är som grannens
Och ”alla” flugor äter bajs. Vill du försvara det också bara för att det är något jättemånga gör, eller vill du tänka ett varv till först?
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Köpte en cylinda Sverigemaskinen förra året och har inget bra och säga om den i alla fall.

Krånglat, dålig diskning, trög bestickslåda. Haft besök 2 gånger och nu en 3e av cylinda men sista gången 2 månader (minst) väntetid. sjuk missnöjd och tänkte väl att en maskin för typ 7000 skulle vara okej.
Har fått elon och ta in min maskin nu så jag kommer få byta. Blir en miele eller Siemens. Känns dyra och ser bra ut och har en del lulul. Vet i fan om de blir bättre men kan i alla fall inte bli värre.

För övrigt, för en barnfamilj är garanti fan ett otyg gällande diskmaskin. Haft en diskmaskin dåligt fungerande från o till 1 år. Vet inte om garantin är speciellt viktig. Hade hellre haft en fungerande maskin och hade fan hellre lagt ut 10k till och bara köpt en ny direkt istället för o krångla med garanti. Diskmaskinen är som hjärtat den får inte stanna.
Det är bara den dyrare 3TC modellen av Sverigedisken som tar 16 kuvert som har bestickslåda den vanligare 2TC modellen har bara vanlig bestickskorg. Den 3TC modellen kostar 8500 Kr så fick du tag på den för 7000 Kr måste den varit på rea. Låter illa att bestickslådan är trög redan från fabrik och att diskresultatet blir dåligt. Du säger också att den krånglat, på vilket sätt? Det där med 2 månader för tekniker låter extremt, var det under semestertid? Vet att det varit högt tryck på alla former av tekniker nu under pandemin samt att det varit krångel att få fram delar pga leveransstörningar och komponentbrist. Kan ju påverka sånt också! Vilka Siemens och Miele maskiner är det du tittar på?
 
T
Siemens överlag när det gäller vitvaror!
 
J Joakim Ågren skrev:
Den där verkar ju på pappret vara en bra maskin, har de flesta premiumfunktionerna, är rymlig och den inbyggda lampan är nog den bästa på marknaden. Det den saknar är ju WiFi funktion samt tycker den borde haft display även på framsidan. Men saker som ser bra ut på pappret behöver ju inte funka så bra i verkligheten så vet ej hur den presterar på riktigt. Skulle vara intressant att veta varför den där maskinen är så pass dålig som electroluxaren tycker genom att säga att den ger fem års lidande? :surprised: Italien har ju på senare år mest förknippats med kvalitet på många områden snarare än skräp? Det är ju inte det billigaste landet att tillverka i direkt!
Italien ligger före oss på många områden så jag tänker inte utgå ifrån att det är en dålig maskin.
Lampan var en starkt bidragande orsak till att jag valde just den här och även i övrigt fyller den mina krav, på pappret i alla fall. Vi får se hur det blir i verkligheten. Jag köpte den av Elon här i mitt lokala centrum och fick den installerad av deras tekniker. Och så drog de av 1500 på priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.