Hej!

Måste fråga.. Man blir ju orolig för allt hela tiden när det kommer till huset. Ju mer man lär sig ju värre blir det.

Vi bor i ett 50-tals prefabhus som vi tilläggsisolerade på insidan med 70 cm glasfiber. Innan fanns ingen (!!) isolering alls i ytterväggarna förrutom ca 3 cm wellpappliknande material inbyggt i brädvägg. Vi satte ingen byggplast för byggare vi kände sa att det inte behövdes eftersom isoleringen var så dålig från början. (?)

Nu har vi lejt en välrenomerad byggfirma som ska komma hit och isolera våran vind. Där ligger nu 15 cm spån. Dom ska bara blåsa upp lösull ovanpå. Jag blev förvånad för jag trodde man var tvungen att ha ångspärr och att spånet skulle vara tvunget att tas bort.

Det jag funderar på nu är hur den här vindsisoleringen kommer påverka husets välmående. Kommer vi få fuktproblem i väggarna? Vinden skulle visst inte vara några problem eftersom murstocken värmer eftersom vi eldar med ved som uppvärmning. Men huset i övrigt? Vad tror ni? Vi hade även tänkt byta till en tätare ytterdörr och garagedörr.

Har vi problem att vänta? Ska vi skippa vindsisoleringen fast vi fryser hela vintrarna...?
 
Om du isolerar vinden och gör huset varmare blir det väl knappast problem i väggarna?! Däremot finns det risk att en kallare vind ger bekymmer just där. För att kunna säga vad som vore bäst för just ditt hus behöver man veta mer om ventilation, vägg/takkonstruktion m.m. Så, enklast vore nog ett besök av en kunnig person. Vilket yrke personen i fråga bör ha vet jag inte, själv hade jag inte nöjt mig med en "byggare vi kände"...
 
Om det inte fanns någon isolering i väggarna från början så verkar det åtminstonde för mig rätt så snurrigt tänkt av byggaren att inte sätta in mer isolering + ångspärr i väggen. Om du tilläggsisolerar vinden så kommer du inte få problem nere men kanske på vinden, så du bör nog tänka på att utför nån form av åtgärder där också, samt se till att du har ordentligt med ventilation i bostaden, med undertryck så att ev. luftfuktighet inte tränger ut på vinden.
 
Ventilationen på vinden var fullt tillräcklig sa killen från isoleringsfirman som vi fått rekommenderade till oss av peab som ju är stora. Så jag hoppas att han vet vad han pratade om. Undertryck har vi i huset hela vinterhalvåret eftersom vi har vedpanna. Fuktstyrd fläkt i badrummet och jag funderar på att sätta in nåt sånt i köket också.

Anledningen till att vi inte tog mer än 70 mm isolering var att vi ville förlora så lite golvyta som möjligt. Ytterligare isolering på utsidan av huset kommer ske inom en tio årsperiod.

Det jag var orolig för var att vi med en tilläggsisolerad vind skulle få varmare och fuktigare luft inne som skulle kunna ge problem i väggarna. Men det kanske blir varmare och torrare luft?

Jag ångrar nu att vi inte satte någon ångspärr men vi visste verkligen ingenting när vi flyttade hit för två år sedan och då litade vi på att en vi kände som jobbar med sånt visste vad han pratade om.
 
Jag tror inte att luften inne blir direkt torrare av att du tilläggisolerar vinden, även om du förhoppningsvis får det varmare, och på så sätt sänker den relativa fuktigheten. Jag tycker att du borde fundera på att ha fläktarna gående konstant och inte bara fuktstyrt, så att du vet att du alltid har ett undertryck i huset och på så sätt hindrar inomhusfukten ta sig ut genom väggar/vind.
 
OK. Den ventilation vi har nu är självdrag i murstocken i köket och fuktstyrd fläkt i badrummet. Finns det någon tystgående fläkt som jag skulle kunna montera i köket som skulle kunna gå hela tiden? Paxfläkten vi har i badrummet låter rätt mycket så en sån vill jag inte ha.
 
Min pappa säger att man inte kan ha undertryck i bostaden när man eldar med ved ifall man inte har en lufttät dörr till pannrummet. Annars kan man bli kolmonoxidförgiftad. Stämmer?
 
Det stämmer, har du undertryck och inte tar in luft separat till kamin eller panna så kommer röken att sprida sig in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.