Vi går i tankar om att bygga ut vår putsade 2plans 30-talsvilla med källare. Önskar en tillbyggnad i ett plan, alltså ej källare.

Vi funderar på i vilken ordning man bör göra saker och i vilken ordning folk bör involveras.

* Tomten är kraftigt sluttande med en stupande bäckravin precis intill
* Det finns en jordkällare i närheten av / under den planerade tillbyggnaden
* Det går el m.m. nergrävt i marken


Vi hade en arkitekt här på uppstartsmöte som gärna vill dra igång direkt.

Bör vi involvera någon annan yrkeskategori som mera bedömer markens beskaffenhet och övriga förutsättningar? Vill gärna få en överblick över komplexiteten och därmed kostnadsnivån för bygget.

Vi vill undvika ett scenario där vi bränner pengar på arkitekt och bygglov och där det sen visar sig att det är för komplicerat/dyrt utföra byggnationen med tanke på omgivningarna.
 
Eftersom huset är gammalt bör man tänka på ny dränering där utbyggnaden ska vara eftersom man i senare skede inte kommer åt denna mark.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Eftersom huset är gammalt bör man tänka på ny dränering där utbyggnaden ska vara eftersom man i senare skede inte kommer åt denna mark.
Okej tack för svar.

Vilken yrkeskatergori är det jag söker för att komma (före arkitekten) och se över befintliga marken och förutsättningarna för att bygga såpass nära slänt/stup och jordkällare?
Byggnadstekniker? Schaktfirma?
Vem bestämmer om marken är duglig eller bedömer risk för skred etc liksom?
 
S
Kontakta en geotekniker
 
  • Gilla
DanNau
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Kontakta en geotekniker
Ja, jag har nu förstått att de är experterna i sammanhanget.

Hur vet jag om det verkligen behövs eller är overkill?
Kommunen svävar på målet huruvida det är nödvändigt. Jag själv är ju totalt okunnig.

Kan jag lite på grävgubbarna/schaktfirman? Eller på att kommunnen ej beviljar bygglov om det är olämplig?

Slipper gärna en geoteknisk analys i onödan.....
 
S
Hurvida du vet om det behövs eller inte är svårt att säga. Finns det några indikationer på att marken kan vara olämplig så kan det vara en fördel att göra en geoteknisk markundersökning t ex om ni bygger på sand/silt på lera.

I vissa fall är det kommunen som kräver det, i andra fall kan det som sagt vara motiverat på grund av omständigheterna på tomten. Jag skulle inte förlita mig på schaktfirman enbart. De kan säkert säga till om de tycker att det väldigt lerigt eller så men å andra sidan behöver dem inte bry sig om det heller.

Villan som ni har i dagsläget, vad har den för grundläggning? Jag tänker (lite förenklad) om den nu står på tomten ni ska bygga på och inte alltför långt bort bör det väl vara ok så länge villan inte har någon "special" grundläggning.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Hurvida du vet om det behövs eller inte är svårt att säga. Finns det några indikationer på att marken kan vara olämplig så kan det vara en fördel att göra en geoteknisk markundersökning t ex om ni bygger på sand/silt på lera.

I vissa fall är det kommunen som kräver det, i andra fall kan det som sagt vara motiverat på grund av omständigheterna på tomten. Jag skulle inte förlita mig på schaktfirman enbart. De kan säkert säga till om de tycker att det väldigt lerigt eller så men å andra sidan behöver dem inte bry sig om det heller.

Villan som ni har i dagsläget, vad har den för grundläggning? Jag tänker (lite förenklad) om den nu står på tomten ni ska bygga på och inte alltför långt bort bör det väl vara ok så länge villan inte har någon "special" grundläggning.
Tack för svaret!
Jag tror inte själva markens typ och material är olämpligt. Inga problem för själva villan eller närliggande hus.

Problemet är den kraftiga branta slänten/stupet som tillbyggnaden kommer att ligga väldigt nära.
Just nu armeras den av rötter från kraftiga ekar som kanske också behöver fällas.

Jag är okunnig, kommunen är oinsatt, och hag har svårt att lita på schaktfirman.
Får se om jag lyckas få tag på någon typ av fackman som kan bedöma det på plats.
 
S
Då tycker jag att det är klokt att ta in en geotekniker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.