Vi har en studsmatta från North Trampoline där det går en rutschkana i plast ner från en platå vid ingången till studsmattan. Det sitter två skruvar överst i rutschkanan som man sätter fast i platån för att den ska sitta kvar.

Problemet är att rutschkanan ligger bara ner mot gräsmattan och robotklipparen kan lyfta den. När klipparen råkar köra under rutschkanan lyfts den, åker längs med översidan av klipparen och trycker till slut på stora röda Stop-knappen. Störigt. Kollision-detektorn framme på klipparen missar rutschkanan eftersom den lyfter den med toppen innan den hunnit fram. Bifogade bilden visar hur det blir.

Någon som har en klurig lösning?
 
  • Grön rutschkana från North Trampoline som slutar på en gräsmatta bredvid en robotklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipparen kör alltså in från baksidan?
Sätt en brädbit bakom, under rutschkanan som klipparen kan krocka med och vända.
 
  • Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
Böj till ett armeringsjärn som ett U, tryck ner det innanför kanans framkant/läpp nere vid gräset och borra några hål där. Buntband runt järn och kana.
 
  • Gilla
Alex3000 och 1 till
  • Laddar…
Går det att tynga ner rutschkanan med något kanske?
 
Jag byggde en liten "låda" vilket gör att min robomow inte kan klättra alt fastna på baksidan
 
  • Träram vid basen av en röd rutschkana för att förhindra att en robotgräsklippare klättrar upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
Vår gräsapa brukade gå in under hammocken och låta dess underrede trycka på stoppknappen. Där ligger nu en sten som den får studsa mot. Likadant vid baksidan av ett repstegenät upp mot en klätterställning. Där sticker nu upp en tryckt stolpe en dm. Båda varianterna borde funka för dig för att få den att inte lyfta på rutschkanan.
 
  • Gilla
Patte82
  • Laddar…
Vi befann oss i exakt samma situation, samma rutschkana och klippare, och löste det med en enkel brädbit under nederdelen så klipparen har nåt stumt att krocka mot.
 
  • Gilla
pkz
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Jag byggde en liten "låda" vilket gör att min robomow inte kan klättra alt fastna på baksidan
Snygg finish på gräsmattan, nästan i nivå med min :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
b3astie och 2 till
  • Laddar…
Grymma idéer, stort tack allihopa! Det får bli någon sorts bräda eller eventuellt låd-konstruktion som klipparen kan krocka emot innan den lyfter kanan. Ska ut och rota bland spillbitarna.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Eller om du tänker tvärt om, sätt nån litet skydd så knappen inte trycks in på klipparen?
 
L laseryxa skrev:
Eller om du tänker tvärt om, sätt nån litet skydd så knappen inte trycks in på klipparen?
Tror inte rutschkanan uppskattar det. Det är rätt styv plast i den kanan och den är fäst i plattformen med två enkla skruvar bara. Det lär spricka där förr eller senare om man utsätter den för krafter i den riktningen.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Lägg ut en bit extra avgränsningskabel så klipparn stannar en bit innan. Det är ju inte bra i längden att låta klipparen krocka med saker som går att undvika. Så gjorde vi, men visst det blir lite mer att klippa med trimmern :rofl:
 
  • Trädgård med robotgräsklippare nära en trätrappa och otrimmat gräs längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrWallentino
  • Laddar…
P pkz skrev:
Vi har en studsmatta från North Trampoline där det går en rutschkana i plast ner från en platå vid ingången till studsmattan. Det sitter två skruvar överst i rutschkanan som man sätter fast i platån för att den ska sitta kvar.

Problemet är att rutschkanan ligger bara ner mot gräsmattan och robotklipparen kan lyfta den. När klipparen råkar köra under rutschkanan lyfts den, åker längs med översidan av klipparen och trycker till slut på stora röda Stop-knappen. Störigt. Kollision-detektorn framme på klipparen missar rutschkanan eftersom den lyfter den med toppen innan den hunnit fram. Bifogade bilden visar hur det blir.

Någon som har en klurig lösning?
Ett Lecablock bakom rutschkanan borde stoppa gräsklipparen på ett övertygande sätt.
 
Extra begränsningskabel ville jag helst slippa eftersom den behöver passera där rutschkana-åkarna landar med sina fötter. Tror den skulle behöva grävas ner i så fall.

Provar med iteration 1 enligt förslag från @Jaif och andra. En regelstump och lite trall ihopskruvade och strategiskt placerade under kanan. Får se om man behöver sätta fast dem i själva kanan, men det blir nästa iteration i så fall.

Stort tack alla för bra input och spännande idéer!
 
  • Träkonstruktion placerad under ände av grön rutschkana i trädgård för att undvika grävning för begränsningskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Lägg ut en bit extra avgränsningskabel så klipparn stannar en bit innan. Det är ju inte bra i längden att låta klipparen krocka med saker som går att undvika. Så gjorde vi, men visst det blir lite mer att klippa med trimmern :rofl:
Det där läser jag ganska ofta, ett påstående om att det inte är bra att låta maskinen krocka med saker. Ingen har någonsin haft några belägg för detta, så då är min fråga till dig. Vart har du fått detta ifrån? Maskinen är byggd för att krocka mot saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.