V Vector skrev:
Men ge dig... här har du flera som säger du har fel och du kan inte backa upp dina påståenden
Flera säger ”du har fel” för att sen argumentera emot en halmgubbe. Inte en enda av er har lagt fram ett enda argument som bestrider det jag faktiskt har sagt.
 
  • Haha
t_ehrngren
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
När branschen inte gör ett visst moment utan att den anställda har lämplig certifiering, då är lämplig certifiering en branschregler, helt oavsett vad säker vatten säger.
Och var har branschen satt upp desssa regler för sig själva?
 
E EtherMan skrev:
Åter igen då för icke läskunniga. Branschregler är ett vidare begrepp än bara säker vatten. Det hänvisar till de regler som branschen har satt upp för sig själva, inklusive de regler de sätter upp för att anställa personal och vem som gör vad. När branschen inte gör ett visst moment utan att den anställda har lämplig certifiering, då är lämplig certifiering en branschregler, helt oavsett vad säker vatten säger. Det är liksom i grunden precis samma anledning som varför säker vatten måste följas men bara för att man har en regel betyder inte det att alla andra regler försvinner. ALLA branschreglerna gäller, inte bara säkerhetsföreskrifterna.
Börjar bli alltför uppenbart att du är ett troll.
 
  • Gilla
Foxpaint och 13 till
  • Laddar…
Så, kontentan är att det finns hemliga regler som kräver certifiering för att t ex flytta en golvbrunn. Reglerna är så hemliga att inte ens majoriteten av VVS-företagen känner till dom.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 21 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Inte en enda av er har lagt fram ett enda argument som bestrider det jag faktiskt har sagt.
Inget av det du sagt går att belägga, så det behövs inga argument. Vi kan lämna din påhitt utan avseende.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så, kontentan är att det finns hemliga regler som kräver certifiering för att t ex flytta en golvbrunn. Reglerna är så hemliga att inte ens majoriteten av VVS-företagen känner till dom.
Självklart känner VVS firmorna till det. Det är deras regler. Dvs de som själva skapat dem.
 
  • Haha
t_ehrngren
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Inget av det du sagt gårt att belägga, så det behvös inga argument.
Och likväl är det enda ni gör är att vifta mot väderkvarnar?
 
  • Haha
t_ehrngren
  • Laddar…
tommib
E EtherMan skrev:
Regler behöver inte vara publicerade vilket du mycket väl vet om.
Jo, det behövr de faktiskt. Du kan inte hänvisa till att det finns hemliga regler.

E EtherMan skrev:
Flera säger ”du har fel” för att sen argumentera emot en halmgubbe. Inte en enda av er har lagt fram ett enda argument som bestrider det jag faktiskt har sagt.
Jo, du bara lyssnar inte. Du backar inte heller upp dina påståenden med något annat än dina egna ord. Detta då till skillnad från dina motståndare som länkar brett.

Apropå att alla branschregler gäller, är det också så att jag har krav på mig att vila efter en viss tid, ta 30 min lunch, ha en viss lön mm?

Du pratar strunt. Dessutom är jag synnerligen tveksam till att du jobbar på något mer väsentligt sätt med juridik. Ditt språk skulle vara bättre om det vore så. Jurist är du definitivt inte, en sådan svarar i stort sett uteslutande "det beror på".
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
alexalex9900 och 12 till
  • Laddar…
Nejdå, vi länkar till branschregler, försäkringsbolag och Konsumentverket som inte håller med dig.

Men tack för att du drog fram frågan i ljuset, så det syns tydligt för alla vad som verkligen gäller! (y)
 
tommib
E EtherMan skrev:
Självklart känner VVS firmorna till det. Det är deras regler. Dvs de som själva skapat dem.
Jag sällar mig till skaran som vill ha en hänvisning till reglerna här. Exakt vilken certifiering krävs för att flytta en golvbrunn?

Ironiskt nog så kan du ha rätt i att kommunen faktiskt vill ha en bygganmälan om man på ett väsentligt sätt ändrar avloppet. Det går dock alldeles utmärkt att anmäla själv.

Apropå halmgubbe så har du slirat väldigt mycket på vad du påstår, från ditt ursprungliga att el och vvs har samma regler.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag gissar att Etherman är VVS'are och är sur för att hemmapulare gör om sina badrum själv.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 9 till
  • Laddar…
Kan väl säga att just Länsförsäkringar har besikat mina 2 badrum 2 gånger på 10 år på deras egen önskan. Båda gångerna har dom godkänt det jag ser som sämre utan tvekan, det andra(bättre) känner dom inte till systemet men sa att blir det en skada så kan det bli en utredning. Inga papper har krävts, vilket jag inte har, men numera är dom väl 20-30år gamla så det är väl skit samma.
 
  • Gilla
HansJosef och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat Peter!

Jag är själv halvvägs in i ett badrumsbygge på ca 13kvm där jag gör allt själv och det har verkligen varit en utmaning med alla regler och olika typer av material och monteringsanvisningar.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Självklart känner VVS firmorna till det. Det är deras regler. Dvs de som själva skapat dem.
Ok. Så VVS-företagen har skapat egna hemliga regler som andra är skyldiga att följa trots att dom inte finns publicerade?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Självklart känner VVS firmorna till det. Det är deras regler. Dvs de som själva skapat dem.
Återigen, du jobbar med juridik, men tycker att branschen kan skapa regler som har samma tyngd som en lag? Skulle till exempel motorbranschen kunna sätta regler att du inte ens får byta en säkring? Det du också skriver är ju då att en ickehantverkare är oförmögen att följa regler. Varför tar du inte bara och pudlar istället för att hårdnackat debatera något du har fel om?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.