E EtherMan skrev:
Så VVSSYN existerar inte då menar du? Och kan bara hänvisa till Länsförsäkringar som var mycket tydliga. BYTA golvbrunnen gick bra. Men får inte flytta den, förstora den eller koppla på någonting fast på den.
När kommer länken till reglerna du hänvisar till?
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Gällande branschregler är att många saker kräver godkänd certifiering.
Var hittat du att gällande branschregler kräver godkänd certifiering för många saker, såsom att flytta golvbrunn?

Är det bara något som du hört från Länsförsäkringar?

Säker vatten har inget krav på certifiering vad jag ser.
 
Gjorde själv ett badrum 6,5M2 själv förutom VVS och mattläggningen.
Gick på ca 100 000kr, kändes dyrt endå allt annat gjorde jag själv, rivning och bygget.
Lite verktyg köpte man in förståss som man har kvar :)
 
M -MH- skrev:
Var hittat du att gällande branschregler kräver godkänd certifiering för många saker, såsom att flytta golvbrunn?

Är det bara något som du hört från Länsförsäkringar?

Säker vatten har inget krav på certifiering vad jag ser.
Säker vatten är inte allt som innefattas av att det är gjort enligt branschreglerna. Ett dokument som det hänvisas till i avtal som t.ex. branschstandard eller som branschens gällande säkerhetsföreskrifter om man nu vill undvika att namnge direkt. Branschregler är ett mycket vidare begrepp och innebär att det branschen kräver, är det som gäller. Branschen kräver att de som t.ex. flyttar en golvbrunn ska ha lämplig certifiering. Finns inga företag på marknaden som skulle anställa vem som helst för en sådan sak och då blir det ett krav även på privatpersoner.
 
  • Haha
  • Wow
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Så VVSSYN existerar inte då menar du?
VVSSYN är en fristående organisation som drivs av fackförbund och arbetsgivarorganisationer inom byggsektorn. Eventuellt medlemskap är helt frivilligt och det finns inga regler eller förordningar som kräver att man är medlem i VVSSYN och certifierar sin personal.
På samma sätt är det inget krav att vara medlem i Motormännen för att få ta körkort.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Då undrar jag återigen var du hittar det kravet i branschreglerna, att man måste ha certifiering för att flytta en golvbrunn?

Säker vatten säger att det utförande som de specar är enligt branschreglerna. De ställer inga krav på certifiering. Har de fel?
 
useless useless skrev:
VVSSYN är en fristående organisation som drivs av fackförbund och arbetsgivarorganisationer inom byggsektorn. Eventuellt medlemskap är helt frivilligt och det finns inga regler eller förordningar som kräver att man är medlem i VVSSYN och certifierar sin personal.
På samma sätt är det inget krav att vara medlem i Motormännen för att få ta körkort.
Och din poäng är? Påståendet var att det inte existerade några certifieringsorgan i branschen. Vilket det ju rätt uppenbart gör.
 
  • Haha
t_ehrngren
  • Laddar…
Det jag menade är att det inte finns något officiellt certifieringsorgan som utfärdar certifikat som är nödvändiga för att få utföra sitt yrke. T ex Swedac-ackrediterade Incert som utfärder de certifikat en kyltekniker behöver för att få arbeta med F-gaser.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Då undrar jag återigen var du hittar det kravet i branschreglerna, att man måste ha certifiering för att flytta en golvbrunn?

Säker vatten säger att det utförande som de specar är enligt branschreglerna. De ställer inga krav på certifiering. Har de fel?
Åter igen då för icke läskunniga. Branschregler är ett vidare begrepp än bara säker vatten. Det hänvisar till de regler som branschen har satt upp för sig själva, inklusive de regler de sätter upp för att anställa personal och vem som gör vad. När branschen inte gör ett visst moment utan att den anställda har lämplig certifiering, då är lämplig certifiering en branschregler, helt oavsett vad säker vatten säger. Det är liksom i grunden precis samma anledning som varför säker vatten måste följas men bara för att man har en regel betyder inte det att alla andra regler försvinner. ALLA branschreglerna gäller, inte bara säkerhetsföreskrifterna.
 
  • Haha
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
"Branschregler Säker Vatteninstallation är ett kvalitetssystem som säkerställer att de färdiga installationerna uppfyller kraven i Boverkets byggregler och Konsumenttjänstlagens krav på fackmässighet. Installationer utförda enligt branschreglerna uppfyller också de flesta försäkringsbolags villkor för ersättning av vattenskador."

Konsumenttjänstlagen mot @EtherMan, vem vinner?:thinking:
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det jag menade är att det inte finns något officiellt certifieringsorgan som utfärdar certifikat som är nödvändiga för att få utföra sitt yrke. T ex Swedac-ackrediterade Incert som utfärder de certifikat en kyltekniker behöver för att få arbeta med F-gaser.
Ingen som hävdat att där skulle finnas eller behöver finnas ett sådant organ heller.
 
  • Haha
t_ehrngren
  • Laddar…
M -MH- skrev:
"Branschregler Säker Vatteninstallation är ett kvalitetssystem som säkerställer att de färdiga installationerna uppfyller kraven i Boverkets byggregler och Konsumenttjänstlagens krav på fackmässighet. Installationer utförda enligt branschreglerna uppfyller också de flesta försäkringsbolags villkor för ersättning av vattenskador."

Konsumenttjänstlagen mot @EtherMan, vem vinner?:thinking:
Ingenting du citerat säger emot vad jag skrivit dock om du faktiskt läst det jag skrev istället för att vifta mot väderkvarnar.
 
  • Haha
t_ehrngren
  • Laddar…
När kommer länken till reglerna du hävdar finns?
 
useless useless skrev:
När kommer länken till reglerna du hävdar finns?
Regler behöver inte vara publicerade vilket du mycket väl vet om.
 
  • Haha
Conqvist och 5 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Ingenting du citerat säger emot vad jag skrivit dock om du faktiskt läst det jag skrev istället för att vifta mot väderkvarnar.
Men ge dig... här har du flera som säger du har fel och du kan inte backa upp dina påståenden
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.