Bästa svaret

Jag säljer själv solcellsanläggningar och jag blir lite ledsen när jag ser sådana kalkyler.

1) För att ens komma i närheten av lika många kWh i årsproduktion, som du har installerade kW, krävs att hela anläggningen är riktad rakt mot söder med ca 35-45 gr lutning. Ser dina förutsättningar ut så?

2) Väldigt hög egenproduktion för vilken anläggning som helst, och särskilt för en anläggning rakt mot söder (om förutsättningar enligt punkt 1). Högproduktiva timmar är då mellan 11 och 13 då de flesta av oss är på jobb/skola och hemmet mer eller mindre står stilla.

3) Minst 20 öre för högt beräknad ersättning för såld el.

4) Högt räknad besparing för alldeles för hög andel egenförbrukad solel.

5) Att ens elcertifikat nämns är ett skämt. Kostnaden för ett Caesar-konto är högre än vad du någonsin kommer att kunna få tillbaka på dina elcertifikat. Om du inte tänkt installera en anläggning på 500 kW förstås. Ursprungsgarantier kan du få en liten ersättning för, men inga 25 öre.

Till sist en liten varning. För att kunna utnyttja Grönt avdrag måste du köpa solceller av den som också installerar. Du kan inte få avdraget varken för solceller eller för entreprenaden om du köper materialet på annat håll.

Med detta sagt går det att få fina kalkyler och hög avkastning på en solcellsanläggning. Men se upp för skojare och fuskare i branschen, både vad det gäller material och entreprenad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krypstocken och 15 till
  • Laddar…
F
O OlaAnd skrev:
Bor du söderut? Där är det höga elpriser och kommer nog bestå så, så ju större anläggning du kan installera desto bättre. Du får dock inte producera mer än du konsumerar (kolla din årsförbrukning på din elräkning).
Du får absolut producera mer än du konsumerar.
 
Det finns en klar fördel med att låta ett företag stå för allt, köper du material själv kan installatör och materialleverantör skylla på varandra - och på dig - om något inte funkar rätt. Om du känner en elektriker som vill jobba med dig kan det dock funka bra, ni hjälps åt med montaget och hen gör det elektriska. Vad gäller kalkylena - prova nån site som solcellskollen i stället. Elcertifikat lönar sig inte, så de 25 örena ska bort, som påpekats. Däremot kan man få bra pris för elen om man binder sin leverans ( kolla med Telge energi). Viktigt att kolla med sin nätägare- från min får jag några öre per kWh som jag levererar (min el går ju ändå till någon som bor nära så nätbolaget sparar pengar på det), men andra nätbolag vill ha betalt för att de skickar elen vidare.
Angående att sätta pengarna i fonder i stället - tja vill man tjäna mycket på sina besparingar kan man leta rätt på bra aktier som kommer att gå upp, men alla sådana placeringar innebär risker, att investera i något som sparar på ens kostnader är mycket säkrare, vare sig det är att byta till elbil (dyr att köpa men billig i drift), installera solceller, byta ut en panna mot bergvärme, bättra på isoleringen om den är klen etc.

Finns det inte någon energirådgivare i din kommun? Det kan vara bra att ha någon som känner till de lokala förhållandena som man kan bolla med, eller någon granne som redan har installerat solceller?

Ser att de inte ingår optimerare i någon av offerterna, antar då att du har ett tak i bra läge, utan skuggande träd eller hus i vinkel eller liknande. Har man ett bra läge bör det gå att få till en lönsam installation, ett ökat lån på huset är ju "nästan gratis" i dessa tider och det gäller nog åtminstone några år till.


Be att få referenser från den firma du lutar mest åt när det närmar sig ett beslut. Lycka till!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
F FixarLars skrev:
Det finns en klar fördel med att låta ett företag stå för allt, köper du material själv kan installatör och materialleverantör skylla på varandra - och på dig - om något inte funkar rätt. Om du känner en elektriker som vill jobba med dig kan det dock funka bra, ni hjälps åt med montaget och hen gör det elektriska. Vad gäller kalkylena - prova nån site som solcellskollen i stället. Elcertifikat lönar sig inte, så de 25 örena ska bort, som påpekats. Däremot kan man få bra pris för elen om man binder sin leverans ( kolla med Telge energi). Viktigt att kolla med sin nätägare- från min får jag några öre per kWh som jag levererar (min el går ju ändå till någon som bor nära så nätbolaget sparar pengar på det), men andra nätbolag vill ha betalt för att de skickar elen vidare.
Angående att sätta pengarna i fonder i stället - tja vill man tjäna mycket på sina besparingar kan man leta rätt på bra aktier som kommer att gå upp, men alla sådana placeringar innebär risker, att investera i något som sparar på ens kostnader är mycket säkrare, vare sig det är att byta till elbil (dyr att köpa men billig i drift), installera solceller, byta ut en panna mot bergvärme, bättra på isoleringen om den är klen etc.

Finns det inte någon energirådgivare i din kommun? Det kan vara bra att ha någon som känner till de lokala förhållandena som man kan bolla med, eller någon granne som redan har installerat solceller?

Ser att de inte ingår optimerare i någon av offerterna, antar då att du har ett tak i bra läge, utan skuggande träd eller hus i vinkel eller liknande. Har man ett bra läge bör det gå att få till en lönsam installation, ett ökat lån på huset är ju "nästan gratis" i dessa tider och det gäller nog åtminstone några år till.


Be att få referenser från den firma du lutar mest åt när det närmar sig ett beslut. Lycka till!
det förklaras väldigt tydligt i inlägg #18 varför man inte kan köpa material från en leverantör och installation från en annan. Och det är inte att man skyller på varandra som är den avgörande anledningen.Och att öht fundera på optimerare idag med EMC-problemen som är långt ifrån landade ännu är knappast aktuellt.
 
M MatteGbg skrev:
Jag säljer själv solcellsanläggningar och jag blir lite ledsen när jag ser sådana kalkyler.

1) För att ens komma i närheten av lika många kWh i årsproduktion, som du har installerade kW, krävs att hela anläggningen är riktad rakt mot söder med ca 35-45 gr lutning. Ser dina förutsättningar ut så?

2) Väldigt hög egenproduktion för vilken anläggning som helst, och särskilt för en anläggning rakt mot söder (om förutsättningar enligt punkt 1). Högproduktiva timmar är då mellan 11 och 13 då de flesta av oss är på jobb/skola och hemmet mer eller mindre står stilla.

3) Minst 20 öre för högt beräknad ersättning för såld el.

4) Högt räknad besparing för alldeles för hög andel egenförbrukad solel.

5) Att ens elcertifikat nämns är ett skämt. Kostnaden för ett Caesar-konto är högre än vad du någonsin kommer att kunna få tillbaka på dina elcertifikat. Om du inte tänkt installera en anläggning på 500 kW förstås. Ursprungsgarantier kan du få en liten ersättning för, men inga 25 öre.

Till sist en liten varning. För att kunna utnyttja Grönt avdrag måste du köpa solceller av den som också installerar. Du kan inte få avdraget varken för solceller eller för entreprenaden om du köper materialet på annat håll.

Med detta sagt går det att få fina kalkyler och hög avkastning på en solcellsanläggning. Men se upp för skojare och fuskare i branschen, både vad det gäller material och entreprenad.
1. Jag har kvällssol mot söder och taket har en lutning på 5grader, jag har dock hört att man kan lösa detta med ställningar för att få upp lutningen. Vet dock inte hur mycket lutningen kommer att bli!

Problemet för mig som inte är så insatt i ämnet så får man ju tyvärr lita helt på säljarna vilket givetvis är en nackdel!

Hur vet man vilka säljare som är oärliga?
 
N nagrom00 skrev:
Får man fråga varför du vill skaffa solceller?

Om du inte vill ha för mycket lån kanske det är bättre att spara pengarna tillsvidare? Kanske fundera på husets uppvärmning istället eller någon annan energieffektivisering?

Det övre caset har en återbetalningstid på 12 år. Lägg därtill att du säkert kommer ha visst underhåll under en tolvårsperiod.

Sätter du in pengarna i en indexfond istället så dubblar du dem med 6% årlig avkastning (exklusive inflation) under en tolvårsperiod. Ångrar du dig om två eller sju år kan du köpa solceller då istället. Kanske skattesubventionen är borta men du får rimligen mer solceller för pengarna.
Jag vill ha solceller för att få ner elkostnaden, just nu så använder jag mig av ca 20000kwh per år. Jag bytte alla fönster och ytterdörrar samt element nu i sommar så det lär ju sjunka något med detta! Jag gillar idén med solceller också för att det blir som en bonus varje månad och kan nog sänka mina elräkningar en del!

Jag har en hel del pengar i aktier också och skulle kunna köpa offert 1 rakt av men då skulle jag mer eller mindre tömma kontot helt, därav så vill jag öka på huslånet istället!

Nån som vet om 15% av grön el bidraget betalas direkt till firman eller måste jag stå för hela kostnaden?
 
P PSkoglund skrev:
Har precis fått en anläggning installerad av Solkraft/Bravida. Har inte mycket gott att säga om hur de skötte hela förfarandet.
Det var förseningar, slarviga installationer, avvikelser från vad som specats i offert med mera, med mera.
Det enda positiva var väl att de var vettiga nog att inse sina misstag och kompensera genom prisavdrag.

Hade inte valt dem igen om jag vetat det jag vet nu.
Jag är inte mycket för bravida, haft med dem och göra innan, tycker dom är kassa!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Robin Brännström skrev:
1. Jag har kvällssol mot söder och taket har en lutning på 5grader, jag har dock hört att man kan lösa detta med ställningar för att få upp lutningen. Vet dock inte hur mycket lutningen kommer att bli!

Problemet för mig som inte är så insatt i ämnet så får man ju tyvärr lita helt på säljarna vilket givetvis är en nackdel!

Hur vet man vilka säljare som är oärliga?
Har du kvällssol på ditt tak lutar det nog snarare mot väst. Med 5 gr lutning har du 81-82% effektivitet på solcellerna. Det ger fortfarande bra effekt, men knappast de närapå 100%, som kalkylen är beräknad på. I en seriös kalkyl hade förväntad produktion beräknats till ca 15 200 kWh/år.

Referenser från vänner och bekanta och/eller ställa flera offerter mot varandra är det bästa tips jag kan ge.
Du är inte helt ute och cyklar själv heller för den delen. Din magkänsla sa att offerten var för optimistisk, och du antydde det redan i ditt inlägg.
Liksom med mycket annat kan man ofta lyssna till sig själv även när det gäller solceller. Låter något FÖR bra för att vara sant, då är det också det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag får det till förlust när jag räknad på elbil. Så den vinsten är nog rejält överskattad.
Bör räkna om... Du kanske tillhör undantaget, men för de allra flesta är det en besparing att köra på el istället.

Brukar vara ca: 3 kr/mil med el, och ca: 10 kr/mil med bensin. Lägg till skattereduktionen för el/hybrid bilar, så blir det en besparing för de allra flesta. Undantag, man kör långa stäckor dagligen, eller man kör få mil varje år (500 mil?). Ny bensin vs. ny el/hybrid var ungefär 200 tkr för samma bil när jag jagade bil förra året, och om man köper en äldre bil blir skillnaden än mindre.

(detta ignorerar också återförsäljningsvärdet, vilket lär vara högre för elbilarna, då det sannolikt kommer fler straffskatter på bensinbilar framöver)
 
  • Gilla
FixarLars och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du får absolut producera mer än du konsumerar.
Dock så tappar du skattesubventionen på 60 öre/kWh på såld el, vilket gör investeringen mångt mycket sämre. Om du dessutom säljer el för mer än 40 tkr, så åker man också på skatt på vinsten.
 
  • Gilla
FixarLars och 1 till
  • Laddar…
L lewkiz skrev:
Bör räkna om... Du kanske tillhör undantaget, men för de allra flesta är det en besparing att köra på el istället.

Brukar vara ca: 3 kr/mil med el, och ca: 10 kr/mil med bensin. Lägg till skattereduktionen för el/hybrid bilar, så blir det en besparing för de allra flesta. Undantag, man kör långa stäckor dagligen, eller man kör få mil varje år (500 mil?). Ny bensin vs. ny el/hybrid var ungefär 200 tkr för samma bil när jag jagade bil förra året, och om man köper en äldre bil blir skillnaden än mindre.

(detta ignorerar också återförsäljningsvärdet, vilket lär vara högre för elbilarna, då det sannolikt kommer fler straffskatter på bensinbilar framöver)
Nu gillar jag elbilar, men ogillar glädjekalkyler.
Milkostnaden för en hyffsad bensin/diesel bil med allt inräknat, dvs bränsle, däck, värdeminskning mm är väl snarare 30-40kr milen.
Bränslet utgör en mindre del av den kostnaden.
För en elbil så kan det ju tänkas att totalkostnaden blir lägre då man har en lägre bränslekostnad, dock är bilarna tunga, dvs dyra däck, till en ny el-skoda kostar bara däcken utan fälg 24', bilarna är bra mkt dyrare, dvs högre värdeminskning och mkt osäkert andrahandsvärde, jag läste en amerikansk undersökning om att elbílar har mer verkstadstid och är dyrare i rep fast det borde vara tvärtom. Men framförallt är det inte osannolitk att de där batterierna behöver bytas, dvs det finns en dold bränslekostnad, denna lär sannolikt avspegla sig i andrahandsvärdet efter ett antal mil och år.
Problemet idag är batterierna, det blir riktigt tunga fordon och det lär inte hända så mkt där på ett tag.
Att tex en elkombi/compactsuv skulle vara billigare i totalkostnad för en standard brukare (1500 mil/år) än en motsvarande diesel är tyvärr ytterst osannolikt. Men de är ruskig trevliga :)
 
  • Arg
Texan
  • Laddar…
E Kendy skrev:
Vad ingår i priset? Överspänningsskydd AC och dc sida? Obs externa skydd! Vilken jordfelsbrytare typ a eller B? Vad har ditt försäkrings bolag för krav? Slutbesiktning? Kan du se hur mycket du tar själv och hur mycket du säljer? Vilken optimerade är det som ingår? Hur lång väntan tid har du tills montaget görs få till ett slut datum och passerar det så ska du kunna kräva ersättning av bolaget utan krångel.
Har bolaget en egenkontroll plan!
Glömde ! Vad händer vid åska! Vid nedslag så får nog kund stå för ny optimerare.
 
R Robin Brännström skrev:
Ingen som vill tycka till här?
Hej
Jag kan svara med egen erfarenhet av mina solceller och ekonomi senare så du själv kan bilda en uppfattning vad som är rimligt för produktion och återbetalningstid.
Men tills vidare kan jag bara lägga in statistik från hur det ser ut.

Men generellt är det när du behöver strömmen mest, då producerar du minst, dvs på vintern och kvällar/nätter, och då måste du ändå köpa.
Om jag i runda slängar har producerat 7200 kwh, och sålt 2820 kwh på en anläggning som ska klara av ~7500 w max effekt. Inköp 26 000 kwh, mestadels på vintern och kvällar.
Fördelen är att på varma sommardagar kan jag med gott samvete köra luftvärmepumpar på AC läge gratis.
 
  • Graf som visar elproduktion över en vecka för en solcellsanläggning med toppar under dagtid.
  • Graf över elproduktion från solceller under ett år med totalt 7168 kWh producerat och dagligt genomsnitt.
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
det förklaras väldigt tydligt i inlägg #18 varför man inte kan köpa material från en leverantör och installation från en annan. Och det är inte att man skyller på varandra som är den avgörande anledningen.Och att öht fundera på optimerare idag med EMC-problemen som är långt ifrån landade ännu är knappast aktuellt.
Detta verkar hamnat under min radar med EMC relaterade problem vid användande av optimerare, ska genast googla på det! Du får gärna länka om du har hittat något!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.