Hej forumet!

Jag har köpt grannes lägenhet och ska sätta in skjutdörrar mellan vardagsrummen för maximalt ljusinsläpp och flexibilitet (orange markering i bild).
Architektonisk planritning som visar planerad skjutdörrsposition mellan två vardagsrum markerad med orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stadsbyggnadskontoret vill ha en teknisk anmälan då vi ändrar brandcellsgränsen, men vill också ha en konstruktionsritning med avlastning om det är bärande konstruktion.

Från början var det tom råvind ovanför tegelväggen, men vi har byggt en extra tjock gipsvägg där uppe då vi inredde vinden (135x45 + 45x45 regel med dubbel gips på båda sidor. Jag gissar att väggen väger max 75 kg/kvm, är 5x5 meter och under snedtak, så under ett ton totalt (ojömt fördelat över 5 meter spännvidd fram till husets mittvägg).

Sen går gipsväggen inte ens rakt på tegelväggen, utan vilar över nästa bjälke (se bild och ritning, tegelväggen går där jag dragit ett orange streck).
Renoverad vindsvåning med träbjälkar, gipsvägg och en tegelvägg markerad med orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träregelvägg under konstruktion i vindsutrymme med synliga takbjälkar och orange markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bjälklaget där uppe är 130 x 270 mm.

Kan jag med gott samvete sägs till SBK att väggen här nere inte är bärande och låta byggfirma riva och avlasta efter eget behag, eller ska jag ta fram K-ritning innan bygganmälan?
Är 1000 kg träregelvägg sånt som konstruktörer skrattar åt?

Tacksam för all input!
 
Väggen var väl bärande innan den nya väggen på vinden ? Så avlastningen ska ju ta de gamla krafterna och de nya. Så för att veta om den nya väggen påverkar så måste man ju veta de gamla krafterna som den bärande väggen dimensionerats för. Så frågan som du ställer är
Väl snarare ”ska jag skita i konstruktör och chansa på att gamla konstruktionen var tillräckligt överdimensionerad för att hantera ny öppning och ny vägg på våningen ovanför?”.
 
Blandningen av foton och dina egna ritningar gör det svårt att kommentera. Man måste veta hur det är byggt och varför. Jag skulle vilja se originalritningar och då så stor del av våningsplanet som möjligt.
 
J justusandersson skrev:
Blandningen av foton och dina egna ritningar gör det svårt att kommentera. Man måste veta hur det är byggt och varför. Jag skulle vilja se originalritningar och då så stor del av våningsplanet som möjligt.
J justusandersson skrev:
Blandningen av foton och dina egna ritningar gör det svårt att kommentera. Man måste veta hur det är byggt och varför. Jag skulle vilja se originalritningar och då så stor del av våningsplanet som möjligt.
Här är en ritning från tidigare bygglov. Originalritning från 1920 har jag ej
Ritning av byggnad med markerade väggar i grönt och orange samt indikerade lägenhetsgränser i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag markerar gipsväggen med en grön linje. Den tänkta öppningen med orange. I rött har jag indikerat mina lägenheter som ska sammanfogas.

Som jag förstått är det bara mittväggarna i husets längsriktning som är bärande från början. Samt de väggar på plan 1 som direkt bär en vägg på plan 2. Jag har redan kontakt med en konstruktör, men tänkte jag kunde få ett par veckors försprång på teknisk anmälan om jag säger att det inte görs några ingrepp i bärande konstruktion.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Väggen var väl bärande innan den nya väggen på vinden ? Så avlastningen ska ju ta de gamla krafterna och de nya. Så för att veta om den nya väggen påverkar så måste man ju veta de gamla krafterna som den bärande väggen dimensionerats för. Så frågan som du ställer är
Väl snarare ”ska jag skita i konstruktör och chansa på att gamla konstruktionen var tillräckligt överdimensionerad för att hantera ny öppning och ny vägg på våningen ovanför?”.
Varför tror du den varit bärande från början? Det löper rakt under parallellt med en 270x130 mm . Grannar som renoverat utan att inreda vinden ovanför har rivit den själva.
 
Nu förstår man mycket bättre hur det hänger ihop. Den orangea väggen är helt klart inte bärande. Återstår problemet med brandcellsändringen. Enklast är väl att genskjuta genom att prata direkt med ansvarig brandingenjör.
 
  • Gilla
Limträpappan
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nu förstår man mycket bättre hur det hänger ihop. Den orangea väggen är helt klart inte bärande. Återstår problemet med brandcellsändringen. Enklast är väl att genskjuta genom att prata direkt med ansvarig brandingenjör.
Tack, ja det lönar sig att vara tydlig!
Har redan brandritning och godkänd brandskyddsbeskrivning, ska bara stänga dörren till andra trapphuset med EI60-vägg.

Men då spelar alltså inte ca 900 kg träregelvägg på vinden någon roll för avlastning av hålet? Eller?
 
Taklaster och bjälklagslaster är de stora lasterna och dessa tas om hand av ytterväggarna och hjärtväggen. När du börjar riva i den lägenhetsskiljande tegelväggen får du se upp så att den inte trillar hop. Hur detta görs har betydelse för stabiliteten. Ur brandspridningssynpunkt har vinden mycket i övrigt att önska, men man håller sig till de regler som gällde när huset var nytt, tills man börjar bygga om.
 
Limträpappan Limträpappan skrev:
Varför tror du den varit bärande från början? Det löper rakt under parallellt med en 270x130 mm . Grannar som renoverat utan att inreda vinden ovanför har rivit den själva.
sorry, jag läste ditt första inlägg som att den väggen var bärande. Och det var därför det behövdes bygganmälan etc. Men ser nu att det står
Ett OM !
 
J justusandersson skrev:
Taklaster och bjälklagslaster är de stora lasterna och dessa tas om hand av ytterväggarna och hjärtväggen. När du börjar riva i den lägenhetsskiljande tegelväggen får du se upp så att den inte trillar hop. Hur detta görs har betydelse för stabiliteten. Ur brandspridningssynpunkt har vinden mycket i övrigt att önska, men man håller sig till de regler som gällde när huset var nytt, tills man börjar bygga om.
Är det vatten i sjön att lägga 5 tkr på att ta fram en k-ritning för avlastning innan jag river väggen? Blir jag blåst? Har ändå tänkt låta en firma riva väggen så det inte sker något missöde. Är det som att komma med en traktor till sandlådan?

Bäst är väl ändå att man helt enkelt försöker undvika att sätta eld på grejer när man bor i så här gammalt hus! :D
 
Det är aldrig fel att styra upp hantverkare. Bara det är värt pengar.

Brandsäkring av vindsbjälklaget + sektionering av vinden borde vara angeläget för alla.
 
J justusandersson skrev:
Det är aldrig fel att styra upp hantverkare. Bara det är värt pengar.

Brandsäkring av vindsbjälklaget + sektionering av vinden borde vara angeläget för alla.

Nu har jag fått k-ritning då, ska visst avlasta med 2 x ipe 160 balkar på 4 m. Bara det lär gå på 20 tkr. Sen ville SBK ha KA, så där går 10 tkr till.

Så går det när man ska "ta ett litet hål i väggen“!

Låter det rimligt?
 
8 m IPE 160 kostar snarare runt 3000 kr. De väger 15,8 kg/m och lär kosta ca 25 kr/kg inkl moms. Men jag tycker inte det är ett bra val. De är bara 82 mm breda och en tegelsten är noralt 120 mm bred. Väldigt vippningsbenägna. Sedan förstår jag inte var konstruktören har hittat lasterna.
 
J justusandersson skrev:
8 m IPE 160 kostar snarare runt 3000 kr. De väger 15,8 kg/m och lär kosta ca 25 kr/kg inkl moms. Men jag tycker inte det är ett bra val. De är bara 82 mm breda och en tegelsten är noralt 120 mm bred. Väldigt vippningsbenägna. Sedan förstår jag inte var konstruktören har hittat lasterna.
Jag och konstruktören gissade att det skulle vara 240 mm tegel, det är ändå en väldigt solid innervägg. Så det är två ipe 160 på bredden som bultas ihop. Då borde man kunna hissa dem för hand till 2a vån. En granne skulle avlasta hjärtväggen då de byggde trappa. Hela gatan spärrades av och en lyftkran kom in med nån 3 dm bred monsterbalk på 3/4 ton... Där vill jag inte stå!

Ang lasterna så är de redovisade så här. Teknisk specifikation med laster för byggprojekt, inklusive snözon och användbar last.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kostar balken under 10 000 så är jag nöjd.

Det är bara KA som svider lite. Jag trodde ju att väggen inte är del av "bärande konstruktion" och därför skulle slippa KA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.