Hej. Jag är 20 år gammal och min sambo 23. Vi båda har drömt om att bygga hus såå länge. Båda har fast jobb. Tillsammans tjänar vi ca. 60tkr/månad brutto. Sedan har min sambo även traktamente och tillägg som är på ca. 12000/månad. Samt att vi hyr ut min sambos bostadsrätt och går 1000 kr vinst på detta per månad. Men bankerna räknar ju inte med såna saker i sina beräkningar. Vi planerar att försöka spara 400 tkr per år minst, i dagsläget har vi väldigt låga utgifter då jag är den enda som använder bil till arbetet, har en hyra på 4500 inkl el, vatten, sophämtning. Vi har väl ca. 250tkr sparat i dagsläget, och kommer gå åtminstone (lågt räknat) 150-200 tusen i vinst på hans bostadsrätt. Det är det enda lån vi har i dagsläget. Vi har även tillgång till en gratis tomt, dock tillkommer ju avstyckning, avlopp, borra brunn, el osv. Vi vill bygga ett ca. 150 kvadrat stort hus med plats för 3 barn, och det lutar mot enplanshus. Gillar verkligen Götenehus Varnhem, och där är grundpriset med lite tillval 3.4 miljoner, med totalentreprenad. Förstår ju att det kommer ju landa högre än så, då vi vill lägga in eget Ikea kök, lite ändringar osv. Tänker att om 2 år har vi en kontantinsats på 1miljon minst, då vi båda verkligen går hårt in för något när vi vill. Men vad är realistiskt att man får lån på? Är ett hus för iaf 4 miljoner realistiskt om man om något år efter husbygget vill kunna bygga ett större garage? Vill ju inte heller ha det på så vis att det inte finns utrymme att vara mammaledig, resa då och då,
skaffa en bättre bil osv. Har även tänkt på att köpa befintligt hus och renovera, men bostadspriserna på västkusten är galna, och sen har vi ju ändå tomt… Känns inte som att man får så mycket hus för under 4 miljoner, om man vill ha bra standard och göra lite tillval, eller har jag fel? Isåfall får ni gärna komma med tips om vad ni fått för era pengar.
Råd, tips mottages gärna.

Tack på förhand!
 
F
Ni har råd att bygga för 4miljoner om ni har gratis tomt.
Räntekostnad på det är ca 4000kr/månad
Drift kanske 3000kr/månad.
Det enda som fattas idag är handpenning.
 
F
Tänk på äktenskapsförord/samboavtal när det blir mycket pengar.
 
F
Kan ni höja priset på den uthyrda brf:en?
 
coconut
En del frågetecken som man kan behöva fundera på. Tomten ni kan få gratis, har ni kollat med kommunen hur de ställer sig till att bygga? Man behöver troligen söka förhandsbesked men ofta kan man få en indikation på att den är byggbar redan innan man ansöker. Är det t.ex jordbruksmark kan det vara knepigare att få igenom en ny fastighet. Sen området där ni vill bygga, ligger liknande fastigheter på de summor ni tänker er i byggkostnad? Så att banken vill vara med och finansiera.

Det är sånt jag hade kollat tidigt i processen så att man inte blir besviken på att det inte blir som man tror. Ett förhandsbesked är giltigt i 2 år, så tror ni att ni kan bygga inom denna tid så kan det vara värt att söka redan nu. Då hinner ni även påbörja avstyckning.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ekonomiskt. Så ja. Det enda som skulle kunna försvåra något är att ni vill bygga nytt. Då kanske andra regler gäller som jag inte vet Men två pers, med 60k/mån brutto och 1 mkr i kontantinsats kan ha ett hus för 4mkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.