Hej!

Jag står i begrepp att bygga en kommod till vårt badrum. Jag har ett tvättställ att utgå ifrån så jag behöver egentligen bara bygga ett skåp. Vi ska lämna in skåpet på lackering när det är klart. Det jag funderar på nu är vad jag ska använda mig av för material? Kan man helt enkelt använda folierad spånskiva som allt i butiker tycks vara byggt av? Mdf är ju inte speciellt vattentåligt, men det kanske spelar mindre roll när det gäller en kommod. Limträskivor är ett annat alternativ jag tittat på.

Jag tar gärna emot alla tips jag kan få.
/Pierre
 
Varför inte valchromat? Vattentåligt, genomfärgat, så du kanske inte ens behöver lämna in på lackning. Med vax eller hårdvaxolja blir det supersnyggt.
 
Ah! Bra tips! Jag visste inte att det var vattentåligt, men det låter ju faktiskt riktigt bra. Tack!
 
Pjotski Pjotski skrev:
Ah! Bra tips! Jag visste inte att det var vattentåligt, men det låter ju faktiskt riktigt bra. Tack!
Jag tycker att du ska undvika MDF och spånskiva. Jag har en IKEA hemnes kommod med MDF lådfronter. Ser uppriktigt sagt förjävlig ut efter några år med småbarn. I vårt fall i min familj, kan något bli vattenskadat i badrummet så kommer det att hända... men.. Med ett mer vuxet och ordentligt hushåll är det kanske annorlunda.
 
Pjotski Pjotski skrev:
Hej!

Jag står i begrepp att bygga en kommod till vårt badrum. Jag har ett tvättställ att utgå ifrån så jag behöver egentligen bara bygga ett skåp. Vi ska lämna in skåpet på lackering när det är klart. Det jag funderar på nu är vad jag ska använda mig av för material? Kan man helt enkelt använda folierad spånskiva som allt i butiker tycks vara byggt av? Mdf är ju inte speciellt vattentåligt, men det kanske spelar mindre roll när det gäller en kommod. Limträskivor är ett annat alternativ jag tittat på.

Jag tar gärna emot alla tips jag kan få.
/Pierre
Jag slänger in en tanke här.. jag vill bygga en kommod av glasblock, 2 låga väggar parallellt och med hylla för handfatet och en hylla under. Någon här som byggt nåt liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.