electroluxaren skrev:
Kan vara attdräneringshålet i bakkant är täpt
I bakkanten på dörren eller i bakkanten på maskinen?
 
T TottoGBG skrev:
Jag har nu köpt en diskmaskin tillverkad i Italien.
Vilken modell var det du köpte då?:cool:
 
A
yonna yonna skrev:
I bakkanten på dörren eller i bakkanten på maskinen?
Längst bak
Nästan längst ner
Finns en ränna i väggen och på lägsta punkten ett hål där detta vatten skall rinna ut
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Om vi fortsätter tanken, så är huset slut efter 20 år, eller kanske långt innan? Läge att riva då och bygga nytt?

Själv lagade jag min 10+ år gamla Miele tvättmaskin för något år sen, men hjälp härifrån. I förra huset hade jag en Bosch och en Siemens, tyskbyggda, och de var bra, men det enda jag saknar i min äldre Miele är möjligheten att ställa in en tid när tvätten ska vara klar. Inte något särskilt viktigt dock.
Kanske inte 20 år för hus, men 50-70 år kanske. Det finns massor av omoderna hus som är omkring 100 år gamla som många gillar att renovera och bo i. Men de förbrukar massor av energi i onödan och är opraktiska samt har dragiga golv samt inte anpassade för uppkoppling m.m. Utan att veta någon siffra direkt, men kanske 20-25% av Sveriges villor borde rivas och ersättas med modernare. Det blir ofta billigare att bygga nytt än att renovera,

I mitt hus startar tvätt och disk automatiskt mitt på dagen när det produceras mest sol-el. En dator sköter det jobbet. Även en liten ackumulatortank sköts automatiskt, värms upp mitt på dagen oftast. Huset får nog ingen elkostnad alls per år.
Eller är det bättre att renovera upp en gammal dragig 1920-talsvilla och måla spröjsen röda? Har man tur kan man komma med i tidningen Hus & Gårdar.
 
Redigerat:
  • Haha
Grumsgrums
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Eller en 20 år gammal cykel i stål, istället för dagens lätta och lättrampade med 24 växlar.
Det fanns lätta cyklar med 24 växlar för 20 år sedan också så på den fronten har det inte hänt speciellt mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
Mr.Hammer och 5 till
  • Laddar…
J Joakim Ågren skrev:
Vilken modell var det du köpte då?:cool:
Vit inbyggd diskmaskin från Husqvarna modell QB6369W med öppen lucka och funktioner listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus Filip skrev:
Kanske inte 20 år för hus, men 50-70 år kanske. Det finns massor av omoderna hus som är omkring 100 år gamla som många gillar att renovera och bo i. Men de förbrukar massor av energi i onödan och är opraktiska samt har dragiga golv samt inte anpassade för uppkoppling m.m. Utan att veta någon siffra direkt, men kanske 20-25% av Sveriges villor borde rivas och ersättas med modernare. Det blir ofta billigare att bygga nytt än att renovera,

I mitt hus startar tvätt och disk automatiskt mitt på dagen när det produceras mest sol-el. En dator sköter det jobbet. Även en liten ackumulatortank sköts automatiskt, värms upp mitt på dagen oftast. Huset får nog ingen elkostnad alls per år.
Eller är det bättre att renovera upp en gammal dragig 1920-talsvilla och måla spröjsen röda? Har man tur kan man komma med i tidningen Hus & Gårdar.
Vad hindrar att "koppla upp" ett hundra år gammalt hus? Vårt är 115 och vi har uppkoppling. Var stoppar man frukostdisken om middagsdisken står och väntar på solen dagen efter? Har du räknat på den totala nyttan av att riva några hundratusen villor? När vi renoverade för ca 1mkr för att energispara, modernisera etc, blev det dyrare än bygga nytt?
 
  • Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
.. Utan att veta någon siffra direkt ...
Bra sammanfattning.
 
  • Haha
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Diskmaskiner kan säkert utvecklas lite till, jag säger inte att allt är uppfunnet.
Men det är faktiskt inget självändamål att "koppla upp" allting och kunna sitta på jobbet för att konstatera att det är 14 minuter kvar på diskprogrammet. Sånt brukar man tycka är roligast när man är ung ;)
Dom grundläggande fysiska lagarna t ex att det kostar 4,2 kJ/grad att värma 1 kg vatten består och bestämmer mycket av energianvändandet. Därför har vi kanske nått en punkt där man inte per automatik kan påstå att vitvaror bör bytas efter 10-15 år även om dom håller. Sådana påståenden kräver en livscykelanalys och lite mer eftertanke om hur naturens resurser används.
 
  • Gilla
JoJ3 och 13 till
  • Laddar…
A
Kretikos Kretikos skrev:
Vad hindrar att "koppla upp" ett hundra år gammalt hus? Vårt är 115 och vi har uppkoppling. Var stoppar man frukostdisken om middagsdisken står och väntar på solen dagen efter? Har du räknat på den totala nyttan av att riva några hundratusen villor? När vi renoverade för ca 1mkr för att energispara, modernisera etc, blev det dyrare än bygga nytt?
Sluta mata trollet!
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
A
M MagHam skrev:
Diskmaskiner kan säkert utvecklas lite till, jag säger inte att allt är uppfunnet.
Men det är faktiskt inget självändamål att "koppla upp" allting och kunna sitta på jobbet för att konstatera att det är 14 minuter kvar på diskprogrammet. Sånt brukar man tycka är roligast när man är ung ;)
Dom grundläggande fysiska lagarna t ex att det kostar 4,2 kJ/grad att värma 1 kg vatten består och bestämmer mycket av energianvändandet. Därför har vi kanske nått en punkt där man inte per automatik kan påstå att vitvaror bör bytas efter 10-15 år även om dom håller. Sådana påståenden kräver en livscykelanalys och lite mer eftertanke om hur naturens resurser används.
Uppkoppling är för snorungar som inte vill arbeta utan låter någon annan betala deras telefontid på jobbet. Att sen köra disk och tvättmaskin utan att vara hemma är ju så urbota dumt.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
electroluxaren skrev:
Nej
EU har förbjudit den funktionen
Skojar du? Varför?
 
  • Gilla
El Janne
  • Laddar…
A
Kretikos Kretikos skrev:
Vad hindrar att "koppla upp" ett hundra år gammalt hus? Vårt är 115 och vi har uppkoppling. Var stoppar man frukostdisken om middagsdisken står och väntar på solen dagen efter? Har du räknat på den totala nyttan av att riva några hundratusen villor? När vi renoverade för ca 1mkr för att energispara, modernisera etc, blev det dyrare än bygga nytt?
Skillnaden är väl att det då anpassas och byggs in från början.

1 milj kr nu och sedan om 10 år är det 1 miljon till kanske och det slutar aldrig kosta pengar, tex målning, Förstår charmen dock och gillar man det så är det väl kanon.

Vissa gillar att elda med ved och lägger gärna tid på det. Med akumulatortank slipper man all värmekostnad. Och har man tiden så varför inte?

Alla gör som de vill. Jag gör som jag vill.
 
Redigerat:
Vårt hus är ungefär 250 år och håller sitt värde väldigt bra nu och förmodligen i många år framöver. Dina uppkopplade system och fjärrstyrda diskmaskiner kommer vara värda exakt noll om några få år.

För de allra flesta prylar (dra inte i bilar som är helt irrelevanta här) så är en högre eller lägre förbrukning rätt ointressant i förhållande till vad som gått åt vid tillverkningen. Att titta på förbrukning vid ny köp - absolut. Att byta ut fungerande prylar för att spara pengar/miljö/energi - bara okunnigt.
 
  • Gilla
surfarn och 18 till
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
[bild]
Den där verkar ju på pappret vara en bra maskin, har de flesta premiumfunktionerna, är rymlig och den inbyggda lampan är nog den bästa på marknaden. Det den saknar är ju WiFi funktion samt tycker den borde haft display även på framsidan. Men saker som ser bra ut på pappret behöver ju inte funka så bra i verkligheten så vet ej hur den presterar på riktigt. Skulle vara intressant att veta varför den där maskinen är så pass dålig som electroluxaren tycker genom att säga att den ger fem års lidande? :surprised: Italien har ju på senare år mest förknippats med kvalitet på många områden snarare än skräp? Det är ju inte det billigaste landet att tillverka i direkt!
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.