Nu blev det för svårt för mig.

”När plastfolien tas bort från luckans yta uppstår statisk elektricitet som gör att luckan är känslig för repor och fettfläckar (exempelvis fingeravtryck). Om detta inte görs i samband med att skyddsplasten avlägsnas kan fläckar och repor bli väldigt svårt att få bort senare…”

När vad inte görs?
 
  • Gilla
Snicklas och 13 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Bristfälliga monteringsinstruktioner gör att Ikea får kritik hos Allmänna Reklamationsnämnden.

Du kan läsa artikeln här: Ikea rekommenderas åtgärda köksluckor hos husägare
Hep Hep skrev:
Nu blev det för svårt för mig.

”När plastfolien tas bort från luckans yta uppstår statisk elektricitet som gör att luckan är känslig för repor och fettfläckar (exempelvis fingeravtryck). Om detta inte görs i samband med att skyddsplasten avlägsnas kan fläckar och repor bli väldigt svårt att få bort senare…”

När vad inte görs?
"Så hanterar du dina produkter med skyddsfilm
1. Innan montering, ta bort skyddsfilm från kanter
och andra ytor som kan störa monteringen.
2. Låt resterande skyddsfilm sitta kvar för att
undvika skador under monteringen. Efter
montering, ta bort all skyddsfilm.
3. Obs – ytorna kan vara extra känsliga för repor
direkt efter att skyddsfilmen tagits bort.
4. För att förbättra tåligheten ytterligare, torka
av ytorna med mild tvållösning (max 1%, ingen
alkohol eller slipmedel)."

Står det på Ikeas hemsida nu i instruktionerna, bygga hus måste missat detta :thinking: hade jag läst detta dock hade jag returnerat luckorna då dom troligen blir solkiga illa kvickt ändå :crysmile:
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
J
Schwen92 Schwen92 skrev:
"Så hanterar du dina produkter med skyddsfilm
1. Innan montering, ta bort skyddsfilm från kanter
och andra ytor som kan störa monteringen.
2. Låt resterande skyddsfilm sitta kvar för att
undvika skador under monteringen. Efter
montering, ta bort all skyddsfilm.
3. Obs – ytorna kan vara extra känsliga för repor
direkt efter att skyddsfilmen tagits bort.

4. För att förbättra tåligheten ytterligare, torka
av ytorna med mild tvållösning (max 1%, ingen
alkohol eller slipmedel)."

Står det på Ikeas hemsida nu i instruktionerna, bygga hus måste missat detta :thinking: hade jag läst detta dock hade jag returnerat luckorna då dom troligen blir solkiga illa kvickt ändå :crysmile:
Nej.
Punkt nr3 är ju just det ARN slår ned på.
Man säger inte att det helt saknas instruktioner, men att de är bristfälliga, och då framför allt i punkt nr3 där man endast varnar för repor och inte för fettfläckar eller dylikt som kan vara svåra att få bort.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Gäller detta med fläckar & repor även Bodbyns luckor & lådfronter?
 
Åsa Lund
Skulle tro att Ikea kompletterat infon på hemsidan efter anmälan till ARN
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
J
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skulle tro att Ikea kompletterat infon på hemsidan efter anmälan till ARN
Inget av det som står på hemsidan är ju det man fälls för.
Däremot lär man justera det nu, när ARN gått på kunds sida.
 
C Corann skrev:
Gäller detta med fläckar & repor även Bodbyns luckor & lådfronter?
Mej veterligen så e de ingen skyddsfilm på dom.
 
Jag har fått min reklamation godkänd av IKEA som säger att jag får lämna tillbaka luckorna, eller byta mot andra. Eftersom jag har designat mitt kök efter färgen och strukturen på luckorna så är det inte så enkelt som att bara byta mot en annan, tex vit lucka. Jag har då frågat IKEA om de bekostar omlackning av luckorna och det har jag ännu inte fått svar på.

Min tanke är att istället för att jag förnya luckor, vilket innebär en kostnad för IKEA, så får de bekosta omlackningen av befintliga luckor, som jag tänker mig i samma färg men högre glans.

Enligt Konsumentköplagen har kunden rätt till "skadestånd" om man får en merkostnad på grund av att leverantören inte kan erbjuda en likvärdig vara. Jag kan inte se att en ny lucka men i annan färg kan anses vara likvärdig.

IKEA har sagt att de står för nedmontering och uppmontering av luckorna eftersom jag har anlitat hantverkare som utfört jobbet.

To be continued...
 
  • Gilla
SR1
  • Laddar…
Jag har haft problem med mina Ikea luckor från början och än idag. Jag köpte "Bodbyn" som har en struktur som INTE tål fukt, då sväller de direkt och blir jättefult. Fyfan så dåligt
 
A annalarsdotter skrev:
Jag har fått min reklamation godkänd av IKEA som säger att jag får lämna tillbaka luckorna, eller byta mot andra. Eftersom jag har designat mitt kök efter färgen och strukturen på luckorna så är det inte så enkelt som att bara byta mot en annan, tex vit lucka. Jag har då frågat IKEA om de bekostar omlackning av luckorna och det har jag ännu inte fått svar på.

Min tanke är att istället för att jag förnya luckor, vilket innebär en kostnad för IKEA, så får de bekosta omlackningen av befintliga luckor, som jag tänker mig i samma färg men högre glans.

Enligt Konsumentköplagen har kunden rätt till "skadestånd" om man får en merkostnad på grund av att leverantören inte kan erbjuda en likvärdig vara. Jag kan inte se att en ny lucka men i annan färg kan anses vara likvärdig.

IKEA har sagt att de står för nedmontering och uppmontering av luckorna eftersom jag har anlitat hantverkare som utfört jobbet.

To be continued...
Hur har det gått med det här? Jag har exakt samma problematik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.