Är ny stugägare som återkommit till paradiset efter vintern. Problemet är att vi inte lyckas få liv i vår manuella vattenpump. Jag har genom webben konstaterat att vi har en klaffpump, allweilermodell (blå, no 2, Gustavsberg...). Däremot har jag inte funnit någon information om hur de fungerar så jag vet inte var jag ska börja. Vi tömde slangen i höstas så jag tror inte att den frusit, men säker kan man ju inte vara. Det känns som om man borde fylla den med vatten, men var? Finns det någon som känner till något om dessa pumpar, eller som vet vad man bör göra eller vart man kan vända sig?

Tacksam för svar, Lamppan
 
Nedre klaffen måste sluta tätt, annars får du inte upp något vatten.
Häll vatten i pumpen, så att nedre klaff inte kan läcka luft,
vatten läcker ut mycket långsammare. Detta kallas att prima pumpen.

Sedan beror ju allt i pumpens handhavande och skötsel på hur vattenytan och
pumpen är belägna i förghållande till varandra vertikalt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nedre klaffen måste sluta tätt, annars får du inte upp något vatten.
Häll vatten i pumpen, så att nedre klaff inte kan läcka luft,
vatten läcker ut mycket långsammare. Detta kallas att prima pumpen.

Sedan beror ju allt i pumpens handhavande och skötsel på hur vattenytan och
pumpen är belägna i förghållande till varandra vertikalt.
Jag ser ju att tråden är gammal men hoppas på svar. Hur fungerar hela pumpsystemet? Jag har flyttat in i en stuga där det sitter en klaffpump. Men vad finns i andra änden liksom..hur fungerar hela systemet undrar jag
 
Det bör vara en bottenventil.
 
K Kadnesse skrev:
Jag ser ju att tråden är gammal men hoppas på svar. Hur fungerar hela pumpsystemet? Jag har flyttat in i en stuga där det sitter en klaffpump. Men vad finns i andra änden liksom..hur fungerar hela systemet undrar jag
Oj, femton års update :D
Men vad är det du undrar över "hela pumpsystemet"?

Du får nog vara mer detaljerad och specifik, för det finns säkert hundratals varianter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.