Bor i ett hus där föregående ägare installerat FTX helst själv och utan experthjälp. Jag håller på att leta efter ventilationskonsult som ska få justera in allt men det verkar inte helt lätt att hitta någon som åtar sig ett så pass litet uppdrag. I vilket fall som helst är min plan att ändra lite vad gäller tilluftsdon och frånluftsdon för att ge ventilationskonsulten utökade möjligheter till justering när jag väl hittat någon som kan hjälpa mig.

Allt utöver köket är så som det ser ut idag. FTX-aggregatet ligger på vinden och all rördragning finns på vinden. Dörrarna är markerat med blått. Det är i princip helt öppet (inga dörrar) mellan vardagsrum, kök, matrum och hall/arbetsplats. Blåbetong finns i väggarna så bra ventilation är självklart viktigt.

Mina funderingar kring eventuella ändringar:

1. I köket tänkte jag ta bort tilluften och istället sätta in frånluft. Finns det några synpunkter på detta?

2. Kan det vara en idé att installera ytterligare ett tilluftsdon i matrumsdelen eller vid arbetsplatsen i hallen? På ett sätt känns det lite med endast ett tilluftsdon i rummet som totalt är drygt 50 kvm stort. Å andra sidan med fyra tilluftsdon i hörnen och två frånluftsdon i mitten kanske luftomsättningen kan bli okej ändå. Cirka 1/4-del av våningens totala behov av friskluft från varje don även om rummen skiljer sig i storlek?
 
  • Schematisk planritning över ett hus ventilationssystem med FTX-enheter, färgkodade rör och rumsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt rätt gällande köket, ingen tilluft, bara frånluft.

Var är spisen och köksfläkten i förhållande till frånluftsdonet?
Det bör vara en bit mellan, för att inte frånluften ska betraktas som imkanal.


Vi har tyvärr vårt frånluftsdon ca 60cm från köksfläkten, det är alldeles för nära, det blir en del fett i frånluftsdonet. När vi renoverar köket så kommer jag flytta frånluftsdonet så att det hamnar ca 2m ifrån köksfläkten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var är spisen och köksfläkten i förhållande till frånluftsdonet?
Det bör vara en bit mellan, för att inte frånluften ska betraktas som imkanal.
Spisen står nästan längst ner till höger i gula rutan. Se det kommer vara cirka två meter emellan. Men bra tips, inte tänkt så mycket på just det avståndet men ska nu se till att det blir minst två meter när jag sågar upp hålet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.