Hallå där..

jag har en gammal tegelkåk "100" snart, teglets garanti gick ut 1970 har jag för mig..
nu är det så att vid kraftiga stormar lossnar det flisor och mindre bitar från fasaden!!

En kompis som jobbar på skanska här nere i skåne sa att man enkelt kunde säckaskura fasaden, Nån form av putsbruk som man sedan river ut.. teglet skulle fortfarande synas igenom men det va jättefint sa han.. sen målar man i valfri putsfärg.. "säckaskura är nån form av slang från danmark el skåne"

riktig putsning finns inte med i mina planer då jag inte kan räkna hem det på huset.. och skulle jag putsa skulle jag behöva byta alla fönster först "för att slippa göra det 3-4år senare..

nån som har någon info om "säckaskura"? enl min kompis tog hans arbetskamrater ca:12000kr för en normalvilla, därav det stora intresset från min sida..
 
K
Säckskurning är jättevanligt i Danmark. Jag tycker det är hyffsat snyggt, men en polare till mig tycker det ser halvfärdigt ut typ som om bruket tog slut.
Säckskurningsbruket behöver inte målas då man köper det genomfärgat. Maxit tillverkar och färgar in efter beställning. Produkten i sig heter Serpo 215.

http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/264_1.pdf
 
  • Gilla
Anton Nilsson3
  • Laddar…
härligt.. är det nån som har några bilder på säckskurade hus?? har sökt lite men hittar inte mkt info
 
Toppen, är också helt i samma spår och börjat kika på säckaskurade fasader, skall bli intressant att följa denna tråden.
Har en gammal tegelvilla från -49 där fogarna börjar bli dåliga och teglet ser allmänt trist o slitet ut.
Säckaskurat, alt slammat låter lockande...

/Waka
 
K
Murtegel

Bilden till höger, som skiftar, i länken visar: rent tegel/säckskurat/slammat

Bifogar även en bild på ett säckskurat hus:
 
  • säckskurad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CopaDeMundo
  • Laddar…
I
Nja... Den bild av en fasad (som ktm250 visar) är säkerligen inte säcktorkad (som det egentligen heter) utan kvastad. Dvs. man har med en drypande våt kalkborste jämnat ut och av den tunnpustade ytan i halvtorrt tillstånd utan att ta och plana av den först med skurbrätt. Ytan är bara 'stockad' med en rätbräda och har zickzackmärkena kvar efter stockningens fram och återgående rörelser i horisontalledd. Det är dessa märken man jämnar ut med kvastningen.

En säcktorkad yta ser ut som en slarvigt putsad fasad där stenen (teglen) inte är täckta helt med bruk. Bruket brukar vara koncentrerat omkring fogarna och stenen ligger bar mitt i. Den är alltså inte så jämn(-t) täckt med bruk som bilden visar. Tvärtom. Den har stora 'brukstuggor' vid fogarna (som bättre klarar av att hålla kvar bruket) och därför inte går lika lätt att torka av med den helt torra jutesäcken (som så småningom blir halvtorr och därför måste bytas mot en ny torr ifall man vill ha samma utseende på fasaden, och det vill man givetvis även om man ibland kan se var säcken har bytts för sent).
 
tycker inte sån säckskurning verkar så tilltalande nu.. Finns det nåt annat alternativ?? vill gärna se skarvarna lite på teglet igenom men jag vill att teglet ska vara täckt på något sätt..

vet att det finns nån tjock grötfärg man kan måla med?
 
K
imported_Byggaren skrev:
Nja... Den bild av en fasad (som ktm250 visar) är säkerligen inte säcktorkad (som det egentligen heter) utan kvastad. Dvs. man har med en drypande våt kalkborste jämnat ut och av den tunnpustade ytan i halvtorrt tillstånd utan att ta och plana av den först med skurbrätt. Ytan är bara 'stockad' med en rätbräda och har zickzackmärkena kvar efter stockningens fram och återgående rörelser i horisontalledd. Det är dessa märken man jämnar ut med kvastningen.

En säcktorkad yta ser ut som en slarvigt putsad fasad där stenen (teglen) inte är täckta helt med bruk. Bruket brukar vara koncentrerat omkring fogarna och stenen ligger bar mitt i. Den är alltså inte så jämn(-t) täckt med bruk som bilden visar. Tvärtom. Den har stora 'brukstuggor' vid fogarna (som bättre klarar av att hålla kvar bruket) och därför inte går lika lätt att torka av med den helt torra jutesäcken (som så småningom blir halvtorr och därför måste bytas mot en ny torr ifall man vill ha samma utseende på fasaden, och det vill man givetvis även om man ibland kan se var säcken har bytts för sent).
Det du menar med säcktorkat är nog som på bilden som jag bifogar nu, men det är inte säckskurning...
 
  • tgk2-238_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
slamma är väll bara tunnt puts som man kör för att slätputsen ska fästa ordenligt?
Min jobbarkompis snackade om nån färg han använde "penslade på" men han kom inte ihåg vad färgen hette
 
I
ktm250 skrev:
Det du menar med säcktorkat är nog som på bilden som jag bifogar nu, men det är inte säckskurning...

Japp! Det ser mer riktigt ut som säcktorkat brukar göra även om bilden inte är så lätt att tyda.


F.ö kan man se av den appliceringsbeskrivning som Optirock lämnar, att den handlar om en filtad yta (ett skurbrätt klätt med skumgummi (brukar vara filt) används), alltså inte ens kvastad som lämnar spår efter borsten. En filtad yta blir helt tilltäppt och nästan slät. Det är så långt det går att komma från en säcktorkad yta.
 
I
spliffan skrev:
slamma är väll bara tunnt puts som man kör för att slätputsen ska fästa ordenligt?

Slamma är en slutbehandling i sig. En tunnputs på några millimeter som är heltäckande. Jämnas till med en kalkborste i vått tillstånd. Kan oxå filtas.

Fäste för puts heter stänkputs. Dvs. man kastar på tunnflytande/vattnigt bruk med slev (vanligen en 'skånska' (finns även som skurbrätt av trä), som ser ut som en murslev i mastodontformat, lätt skålad) så att det stänker på murverket och blir prickar av bruk på ytan (som får torka) som sen putsen hänger och fäster i medan den härdar och binder till underlaget.
 
aha okay..
men slamma kan man göra i olika färger då?
jag är ute efter nåt som täcker teglet fast ändå inte helputsa,och helst vill jag ju ha färdigt resultat direkt, inte måla efteråt!
 
I
spliffan skrev:
aha okay..
men slamma kan man göra i olika färger då?
jag är ute efter nåt som täcker teglet fast ändå inte helputsa,och helst vill jag ju ha färdigt resultat direkt, inte måla efteråt!

Javisst kan du det. Det finns genomfärgat färdigt putsbruk i olika kulörer att köpa i säck.

Ett annat sätt är att använda en ädelputs, Serponit eller liknande. Då får du även struktur på ytan som döljer tegelskavanker.
 
K
imported_Byggaren skrev:
Javisst kan du det. Det finns genomfärgat färdigt putsbruk i olika kulörer att köpa i säck.

Ett annat sätt är att använda en ädelputs, Serponit eller liknande. Då får du även struktur på ytan som döljer tegelskavanker.

Stänkputs är en ytputs som ingår i gruppen ädelputser som Maxit, tidigare Optiroc, förr kallade Serponit, men som idag enbart heter Serpo och ett nummer.
Alla ytputser köper man infärgade. "Ofärgad" är vit. Slamningsputs och säckskurningsbruk går också under betäckningen ytputser/ädelputser.

Säckskurningsbruket läggs på direkt på teglet medans man innan en slamning eller stänkputs använder sig av en vidhäftare i form av tex. Serpo 105 vitgrund som man kvastar ut för att sen lägga på tex en slamningsputs (Serpo 203) eller kanske en stänkputs (Serpo 201 alternativt Serpo 200) om man föredrar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.