Och då limmade du endast två skivor inte tre som du nämnde att man kunde göra ovan?
 
Det är som prototypen skriver, det är stor risk att den sammanlimmade plattan kröker sig.
Vid tillverkningen kan det ha använts olika lim på de två typerna av plywood, två olika träslag med olika fuktabsorption etc.
Om den ena plattan utvidgar sig bara lite mer än den andra, kommer det hela att vilja kröka sig, det blir som en bimetall. Bäst är samma material - eller - furuplywood i mitten och två tunna björkplywoodskivor på var sida.
Men då får du limma dubbelt så stor yta. Och limma på det sättet som Höghus nämnde. Luften måste kunna komma ut.
 
Jag har en fråga som är lite relaterad till detta så hoppas det är okej att jag lånar tråden.

Jag ska bygga ett fräsbord och har köpt en stavlimmad ekskiva som är 600*800mm och 18mm tjock. Jag vill bygga på tjockleken, tror ni om att limma det på en 15 mm björkplywood?
Eventuellt köra med ett gäng plugg eller kex, tror ni det behövs?
Kommer även ha aluminium t-tracks i eken. Det borde väl inte röra sig särskilt mycket?
Kör med titebond3.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Jag har en fråga som är lite relaterad till detta så hoppas det är okej att jag lånar tråden.

Jag ska bygga ett fräsbord och har köpt en stavlimmad ekskiva som är 600*800mm och 18mm tjock. Jag vill bygga på tjockleken, tror ni om att limma det på en 15 mm björkplywood?
Eventuellt köra med ett gäng plugg eller kex, tror ni det behövs?
Kommer även ha aluminium t-tracks i eken. Det borde väl inte röra sig särskilt mycket?
Kör med titebond3.
Bättre då att slå på reglar i kanten och sedan björkply på reglarna, som en smörgås. Då blir det en torsionslåda - du får tjockleken men den håller sig helt plan.
 
  • Gilla
Pelju
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Jag har en fråga som är lite relaterad till detta så hoppas det är okej att jag lånar tråden.

Jag ska bygga ett fräsbord och har köpt en stavlimmad ekskiva som är 600*800mm och 18mm tjock. Jag vill bygga på tjockleken, tror ni om att limma det på en 15 mm björkplywood?
Eventuellt köra med ett gäng plugg eller kex, tror ni det behövs?
Kommer även ha aluminium t-tracks i eken. Det borde väl inte röra sig särskilt mycket?
Kör med titebond3.

Endera limmar du ihop två ekskivor, eller två björkplywood. Googla på bimetall (bi=två) två olika material ihopsatta och vad det får för verkan.
Jag gjorde mitt fräsbord av formplywood, det är lagom glatt och ser ingen anledning att göra det tjockare än de 13 mm den är.
Dubblerar du tjockleken kommer ibland inte fräsarna att nå upp, typ.

Protte
 
S
SamiHus SamiHus skrev:
Jag har en fråga som är lite relaterad till detta så hoppas det är okej att jag lånar tråden.

Jag ska bygga ett fräsbord och har köpt en stavlimmad ekskiva som är 600*800mm och 18mm tjock. Jag vill bygga på tjockleken, tror ni om att limma det på en 15 mm björkplywood?
Eventuellt köra med ett gäng plugg eller kex, tror ni det behövs?
Kommer även ha aluminium t-tracks i eken. Det borde väl inte röra sig särskilt mycket?
Kör med titebond3.
Det kommer garanterat slå sig.
 
Nu har skivorna varit på plats sedan 2021. Blev skruv och lim. Har inte visat någon som helst tendens att röra låsning eller böjas. Så det funkade fint.
 
  • Gilla
tabasco och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.