Snablis
Hej.
Vänder mig till detta fantastiska forum och alla er kloka efter att sökning inte ger mig information som reder ut hur man brukar göra, eller ger mig ledtrådar att klura ut det själv.

Har kommit till momentet att leda ut spiroröret för frånluften från den tänkta frånluftsvärmepumpen.
Jag bad takfirman göra hål för Spiro 125 vilket de gjort. Iom att frånluftsröret bör isoleras för att undvika kondens får jag endast in en armaflex-isolering mellan spiroröret och takröret vid genomföringen. (Och tyvärr inte ens hela vägen.) Nu undrar jag hur jag bäst tätar mellan isolerstrumpan och råsponten/genomföringen på insidan för att undvika framtida fuktskador pga kondensen. Tejpa/fästa slutet på strumpan så tätt mot genomföringskanten som möjligt? Takröret är tyvärr koniskt så får inte upp spiroröret hela vägen heller. Bifogar bilder och tar tacksamt emot synpunkter och tips.
Isolerat spirorör för frånluft leder ut genom trävägg, behöver tips för tätning mot fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomföring för frånluftsrör på tak med isoleringsmaterial som sträcker sig ut ur röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Jocke
 
Jag hade nog kört med armaflex så långt som går uppåt och även en bit neråt för att få dubbelt en bit och kunna tejpa strumpan ordentligt mot armaflex.
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
Snablis
Tack för tips!
Dubbel armaflex där det finns plats låter bra. En tanke var att byta dimension till 100 innan genomföringen, men jag har bara dimension 125 just nu och dessutom har jag lyckats få ihop det till slut.

Ngn som vet om kondens troligtvis bildas året runt eller endast vissa årstider?
 

Bästa svaret

Min tanke var dock inte dubbel armaflex utan bara att du drar ner armaflexen så långt så du kan tejpa på aluminumfolien från strumpan över den så det blir tätt. Men dubbel armaflex skadar ju inte heller men borde inte hjälpa något heller.

Kondens på utsidan ett frånluftsrör kan du teoretiskt få när det är varm och fuktig luft utanför röret och svalare luft i röret. Dvs när det är riktigt varmt och fuktigt ute men fortfarande sval luft inne. Dvs det händer sällan och nästan bara risk för det ifall man har en väldigt varm vind man drar rören igenom.
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
Snablis
Blev dubbel armaflex närmast tak. Å tätad "övergång". Taket kommer innehålla cellulosa med ångbroms. Har klätt röret med 50mm isolerstrumpa.
Det värsta som kan hända är väl fuktskada i framtiden. Har jag otur så har jag...
Stort tack för tipsen!
Ser just nu bara fram emot att snart inte bo i ett bygge.
 
  • Isolerat rör med armaflex och tejp vid träbjälklag för att förebygga fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.