Hej på er!

Jag behöver byta en ventilinsats på ett element och vill därför tappa ur lite vatten ur systemet. Jag kan dock inte begripa hur jag ska gå till väga. Centralen ser ut som följer:

Värmesystemets central med rör, ventiler och mätare i en teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två paströren som sticker ut ned till är kopplade till de röda och blåa ventilerna (har fått för mig att dessa är säkerhetsventiler?) upptill. När jag skruvar lite på den blåa kommer det vatten, men när jag skruvar på den röda händer typ inget mer än att den "kuggar över" typ. Jag vill ha det till att det borde vara den röda, för jag ser inget annat uppenbart att skruva på?
 
Ta en närbild på följande visarinstrument.
Manometrar på en panninstallation med övre nålen på cirka 0,5 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om den övre nålen är trycket så ser det ut som att trycket är ca 0,5bar, det motsvarar fem meter vattenpelare. Då kan övertrycket vara borta.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta en närbild på följande visarinstrument.
[bild]
Om den övre nålen är trycket så ser det ut som att trycket är ca 0,5bar, det motsvarar fem meter vattenpelare. Då kan övertrycket vara borta.
Manometer som visar 0,5 bar tryck i en värmeanläggning med synliga rörkopplingar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är som du är inne på mycket riktigt trycket och det ligger omkring 0,5 bar. Det droppar dock fortfarande (förvisso ytterst lite) från ventilen jag vill försöka byta, så jag tänkte att jag borde få ur lite mer innan jag skruvar bort den.
 

Bästa svaret

Vrid röda säkerhetsventilen så att den jeppar fast i öppet läge, öppna sedan luftningsventilen på det element du vill byta ventilen på, då bör det rinna ut vatten ur säkerhetsventilen.

Vilken våning sitter elementet på? Hur många våningar finns det?

Edit: Stäng av cirkulationspumpen först, så att den inte skadas.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vrid röda säkerhetsventilen så att den jeppar fast i öppet läge, öppna sedan luftningsventilen på det element du vill byta ventilen på, då bör det rinna ut vatten ur säkerhetsventilen.

Vilken våning sitter elementet på? Hur många våningar finns det?

Edit: Stäng av cirkulationspumpen först, så att den inte skadas.
Det är bara en våning (där elementet sitter) och källare (där centralen sitter). Jag ska se om jag kan få det du föreslår att funka.

Edit: Det fungerade! Tack!
 
Redigerat:
När det har runnit ut en del vatten så kan du stänga säkerhetsventilen.

Det räcker att du tappar ut så mycket att nivån kommer precis under ventilhuset.

När du fyller upp systemet, var gärna två personer, en som fyller systemet å en som luftar elementet.

Lite OT, justera in förinställningen på nya insatsen så att den motsvarar den gamla, annars så blir det ”felaktigt” flöde genom elementet.



När jag fyller systemet så har jag fyllt upp returen först (med termostatventilerna stängda), sen stänga returventilen vid fjv-centralen å öppna termostatventilerna, å fylla på framledningen tills det är vatten igenom alla termostatventiler.
Stänga framledningsventilen vid fjv-centralen å öppna returen å fylla tills det är fullt.
 
  • Gilla
Ge mig ett rep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.