Vi har en öppen spis i vårat vardagsrum som är "pluggad".
Vi har en kamin i rummet bredvid som används men vill gärna kunna använda den öppna spisen också. Enligt sotaren bör det inte vara några problem då de verkar gå på två olika kanaler i skorstenen.

Min fråga är hur tar man bort "pluggen" och vem kan göra det? Eftersom jag inte har den blekaste aning om hur den är pluggad vill jag ogärna påbörja det själv.
Har googlat men inte fått fram några direkta svar.
 
Claes Sörmland
Börja med att fota i kanalen så att du listar ut hur den är pluggad. Dels underifrån och dels uppe vid skorstenen.

De enklaste pluggningen är en plåt över rökkanalen uppe vid skorstenen.
 
  • Gilla
Skogsrebellen
  • Laddar…
Okej, enligt sotaren verkar det inte sitta någon plåt vid skorstenen så isåfall är den nog "pluggad" nere i själva spisen (om du hänger med på vad jag menar)
 
Claes Sörmland
S Skogsrebellen skrev:
Okej, enligt sotaren verkar det inte sitta någon plåt vid skorstenen så isåfall är den nog "pluggad" nere i själva spisen (om du hänger med på vad jag menar)
Då kan det vara allt ifrån tegelsten som har murats fast underifrån till att man har pluggat kanalen med en kudde av något slag och har hällt ned bruk i kanalen.

Men är det verkligen pluggat? Det är inte bara ett kajbo som har satt igen kanalen?

Finns det ingen huspärm med anteckningar?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då kan det vara allt ifrån tegelsten som har murats fast underifrån till att man har pluggat kanalen med en kudde av något slag och har hällt ned bruk i kanalen.

Men är det verkligen pluggat? Det är inte bara ett kajbo som har satt igen kanalen?

Finns det ingen huspärm med anteckningar?
Hahaha det är inget kajbo som satt igen kanalen. Den har inte använts på många, många år. Den förra ägaren har aldrig använt den om jag förstod det hela rätt, finns inte med på någon ritning eller protokoll från sotaren.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då kan det vara allt ifrån tegelsten som har murats fast underifrån till att man har pluggat kanalen med en kudde av något slag och har hällt ned bruk i kanalen.

Men är det verkligen pluggat? Det är inte bara ett kajbo som har satt igen kanalen?

Finns det ingen huspärm med anteckningar?
Så här ser det ut från spisen sett... Spjället går inte att rubba.
 
  • Vy inifrån spis med fastkilat spjäll och sotlager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti skorsten med fastnat spjäll och synlig murbruk och sot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.