Hej

Jag har Luft/Vatten panna från 2006, Stiebel Eltron. Extern varmvattenberedare, också från 2006.

Har ett problem då trycket i systemet ökar. Det ska ligga på 1,0 bar vanligtvis men nu ligger trycket på 1,4 bar. Om jag tömmer ut vatten till exempelvis 0,5 bar så inom ett par timmar är trycket uppe i 1,4 bar igen.

Har bytt påfyllningsventilen två gånger och kan konstatera att det inte är där problemet ligger.

Nu har jag hittat att det är varmvattenberedaren som är problemet. Om jag stänger ventilen mellan pannan och varmvattenberedaren, samt ventilen mellan varmvattenberedaren och returen, så stannar trycket på 1,0 bar.
När jag efter ett tag öppnar ventilerna igen så hörs en tydlig tryckskillnad.
Misstänker att det är någon läcka på den slutna slingan inne i varmvattenberedaren så trycket "från gatan" pressar in vatten där...

Har någon en annan teori?

Finns det någon lösning eller är det byte av varmvattenberedare som gäller?


Tack på förhand
/ Robban
 
Det med en läcka mellan VV och system är inget ovanligt, eftersom du har en extern VVB så kopplas rören för VV bort från VP och dom fyra rörändarna pluggas, då kommer inte trycket att öka i systemet och du kan nog gotta dig med värme i flera år till. Det är ingen ide att laga eller i sämsta fall kasta ut VP, kör så som jag föreslagit tills det rasar ihop helt. Då har du lånat lite tid för att fundera på hur du ska göra.

Edit är VPs VVB före extern VVB, så dom ligger i serie.
 
J jonaserik skrev:
Det med en läcka mellan VV och system är inget ovanligt, eftersom du har en extern VVB så kopplas rören för VV bort från VP och dom fyra rörändarna pluggas, då kommer inte trycket att öka i systemet och du kan nog gotta dig med värme i flera år till. Det är ingen ide att laga eller i sämsta fall kasta ut VP, kör så som jag föreslagit tills det rasar ihop helt. Då har du lånat lite tid för att fundera på hur du ska göra.

Edit är VPs VVB före extern VVB, så dom ligger i serie.

Tack för svar. Nej det finns bara en extern VVB. Pannan är ingen egen.. gammal skit men den gör varmt vatten iaf.

Jag är mest orolig för att det fylls på vatten hela tiden, så kan jag inte upptäcka någon läcka i huset förrän fuktskadan är sked, då trycket alltid är på 1,4 bar oavsett med läcka eller inte
 
Nu tar vi om på ruta 1. hänger inte med riktigt. Du har en VP och den gör VV i en tank i VP, det går då kallvatten in i den och ut kommer VV. Trycket stiger i systemet och då måste det rinna vatten från säkerhetsventilen under VP, trycket i den ökar över 1,5 bar ( svarta nålen går upp till den röda och kanske lite över. Detta berot då på som du säger en läcka och den läckan är mellan VVB och den s.k manteln med systemvatten., pyspunka. Snabbast och billigast för att komma runt problemet är att om det finns plats att ställa en separat VVB på sidan om VP. KV och VV rören kopplas loss från VP och dras till en ny VVB, samt att dom rör som går in i VP pluggas, det är så man gör med gamla olje/pellets-pannor när det börjar läcka mellan VV och system. Din VP är gammal säfer du men kan gå i många år till om du har lite tur, så varför inte chansa med en VVB på sidan och ha lite tid på sig att fundera, inte helt fel med en VVB serie med VP, då finns ett överflöd av VV.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu tar vi om på ruta 1. hänger inte med riktigt. Du har en VP och den gör VV i en tank i VP, det går då kallvatten in i den och ut kommer VV. Trycket stiger i systemet och då måste det rinna vatten från säkerhetsventilen under VP, trycket i den ökar över 1,5 bar ( svarta nålen går upp till den röda och kanske lite över. Detta berot då på som du säger en läcka och den läckan är mellan VVB och den s.k manteln med systemvatten., pyspunka. Snabbast och billigast för att komma runt problemet är att om det finns plats att ställa en separat VVB på sidan om VP. KV och VV rören kopplas loss från VP och dras till en ny VVB, samt att dom rör som går in i VP pluggas, det är så man gör med gamla olje/pellets-pannor när det börjar läcka mellan VV och system. Din VP är gammal säfer du men kan gå i många år till om du har lite tur, så varför inte chansa med en VVB på sidan och ha lite tid på sig att fundera, inte helt fel med en VVB serie med VP, då finns ett överflöd av VV.

Handritad skiss av en VVS-installation med rör, värmepump, radiatorkrets och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepump i ett renoveringsrum med kopparledningar, isoleringsrör och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmvattenberedare i ett pannrum med kopparledningar och diverse verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu hänger jag med, VP laddar en tank för VV, KV in i tanken med det måste väl gå ett rör för VV ut med. Och det som verkar troligt är att det är läck i tanken mellan systemvatten och VV. Så VP är det nog inget fel på. Det finns säkert en ventil att stänga av KV till beredaren ( upprepning ) och då står trycket kvar på rätt ställe. Så en ny tank av dubbelmantlad typ. Dom ä lite dyra nya men kolla blocket.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu hänger jag med, VP laddar en tank för VV, KV in i tanken med det måste väl gå ett rör för VV ut med. Och det som verkar troligt är att det är läck i tanken mellan systemvatten och VV. Så VP är det nog inget fel på. Det finns säkert en ventil att stänga av KV till beredaren ( upprepning ) och då står trycket kvar på rätt ställe. Så en ny tank av dubbelmantlad typ. Dom ä lite dyra nya men kolla blocket.

Ja precis, VV till alla kranar etc går också ut från VVB.
VP tuggar på bra så den har fler år att kämpa med tycker jag.
Det stämmer att det sitter en ventil innan VVB för KV som går att stänga av.

Skulle du kunna skicka en länk på en sådan så jag vet vad jag ska leta efter?
Stort tack för hjälpen
 
Stänger du den ventilen så att VV tar slut i kranarna så är det rätt ventil, om du följer värmerören åt alla håll och alla möjliga ställen, så kommer du att hitta en ventil/kran som står i förbindelse med ett KV-rör eller VV-rör, det är påfyllningen för systemet och den är det nog inget fel på, men kan vara bra att kolla så den inte läcker igenom. Dra till lite extra på den. Det med att stänga vid VVB gör att du blir utan VV bara, värmen kommer att fungera. Gammalt knep värma VV på spisen i akuta lägen, men räcker dåligt till dusch, men disk går bra.
 
J jonaserik skrev:
Stänger du den ventilen så att VV tar slut i kranarna så är det rätt ventil, om du följer värmerören åt alla håll och alla möjliga ställen, så kommer du att hitta en ventil/kran som står i förbindelse med ett KV-rör eller VV-rör, det är påfyllningen för systemet och den är det nog inget fel på, men kan vara bra att kolla så den inte läcker igenom. Dra till lite extra på den. Det med att stänga vid VVB gör att du blir utan VV bara, värmen kommer att fungera. Gammalt knep värma VV på spisen i akuta lägen, men räcker dåligt till dusch, men disk går bra.
Ja exakt, den ventilen stänger VV, men KV kommer till kranarna.
Den påfyllningsventilen har jag bytt två gånger, alltså haft 3 olika ventiler där. Läckan kvarstår.

När jag googlat efter VVB så hittar jag mest sånna med elpatroner. Min är ju endast en tank. Hittar ingen bra ersättare.
 
Du kommer alltid att ha KV oavsett om du stänger den ventilen på VVB , toan är räddad. Det med dubbelmantlad tank, ska se vad jag hittar. Dom brukar lite större än den du har, Det sitter nog någon skylt på din nuvarande, som säger vad den heter, kan vara på baksidan så leta.
 
J jonaserik skrev:
Du kommer alltid att ha KV oavsett om du stänger den ventilen på VVB , toan är räddad. Det med dubbelmantlad tank, ska se vad jag hittar. Dom brukar lite större än den du har, Det sitter nog någon skylt på din nuvarande, som säger vad den heter, kan vara på baksidan så leta.

Bifogar lapp som finns på VVB

Specifikationslapp för Stiebel Eltron varmvattenberedare med tekniska detaljer och skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med skiss och beskrivning av varmvattenberedare uppsatt på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Du kommer alltid att ha KV oavsett om du stänger den ventilen på VVB , toan är räddad. Det med dubbelmantlad tank, ska se vad jag hittar. Dom brukar lite större än den du har, Det sitter nog någon skylt på din nuvarande, som säger vad den heter, kan vara på baksidan så leta.
Bättre skärpa på dessa;

Etikett med teknisk information och ritning monterad på vägg, märkt STIEBEL ELTRON SBB 300 WP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk bild av en varmvattenberedare med märkta komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Hur går det för dig med VVB sökte lite ,finns något här men pris vet jag inte [länk]
[länk]
Tack för länkarna! Har inte hunnit ta tag i detta än, mest pga att vi funderar om vi ska göra om hela värmesystemet hemma eller inte :) får nog smälta detta ett tag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.