1 markus1 skrev:
Snyggt! Bra jobbat. Köpte du golfgreenkillen på insta’s klippare? Han köpte en hybrid john dere istället.
Ingen aning, vem är det? Köpte av vanlig Svensson tror jag. Men han får lov att vara privat, men han kanske figurerar på forumet, det vet jag inte.

Nu är det första riktiga klipparen jag har i min ägo och är en riktigt nöjd. Funderar dock på att vulka räfflad gummi på valsarna
 
L Lutte skrev:
Ingen aning, vem är det? Köpte av vanlig Svensson tror jag. Men han får lov att vara privat, men han kanske figurerar på forumet, det vet jag inte.

Nu är det första riktiga klipparen jag har i min ägo och är en riktigt nöjd. Funderar dock på att vulka räfflad gummi på valsarna
Kan tänka mig att du är nöjd! Grattis till nya familjemedlemen ;)
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
janwide
Väldigt snyggt! Verkligen bra jobbat. Själv har jag 50/50 med gräs och ogräs i gräsmattan. Orkar inte riktigt bry mig. Men det väcks ändå ett litet intresse när jag ser din fina gräsmatta.
 
Fulkemisten
L Lutte skrev:
lite av det gamla gräset har vuxit igenom och stör lite granna
Läste först "stör lite GRANNAR", men det kan ju inte vara möjligt tänkte jag. Sen förlikade jag mig med tanken att det nog skulle kunna vara så, och mindes alla "grannen gör si och så på sin egen tomt-trådar". :rofl::rofl::rofl:

Det som stör mig är att jag inte har en lika fin gräsmatta. Well done old chap!
 
janwide janwide skrev:
Väldigt snyggt! Verkligen bra jobbat. Själv har jag 50/50 med gräs och ogräs i gräsmattan. Orkar inte riktigt bry mig. Men det väcks ändå ett litet intresse när jag ser din fina gräsmatta.
Tackar, kul om man kan inspirera någon att kanske göra något åt sin egna gräsmatta.
Det är inte så dyrt eller mycket jobb som folk vill få det till.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Läste först "stör lite GRANNAR", men det kan ju inte vara möjligt tänkte jag. Sen förlikade jag mig med tanken att det nog skulle kunna vara så, och mindes alla "grannen gör si och så på sin egen tomt-trådar". :rofl::rofl::rofl:

Det som stör mig är att jag inte har en lika fin gräsmatta. Well done old chap!
Grannarna tror nog att man är lite tokig, springer runt på gräsmattan och grejar hela tiden. Man får ofta höra att det bara är gräs.
 
Jag har fixat till våra gräsmattor på framsidan och grannar som kommer förbi säger spontant ”nääämenn VILKEN fin gräsmatta ni har fått”. Jaså, ”fått” … jodå. Men tack!

De är inte i närheten av dina men kanske ett par steg upp från vanlig ”vi klipper ibland”-nivå. Gick på väg till parken förbi en granne längre bort på gatan med sexåringen. Grannen var ute och drog upp maskrosor ur gräsmattan. Vi stannar och säger lite hej och sådant. Min sexåring vill också vara med i konversationen:

— Vad gör du med den där saken egentligen?
— Jag drar upp maskrosor ur gräsmattan.
— GRÄSMATTA??? Det är ju BARA OGRÄS. MIN PAPPA har en MYCKET FINARE gräsmatta.

Pappan avrundar med: ”okej, nu fortsätter vi till parken”.
 
  • Gilla
Ola Smålander och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Har precis skaffat hus (tagit över från pensionärer) och med 3 små barn blir gräsmattan lidande men vill gärna hålla den i någorlunda bra skick. Då jag tycker det inte är så givande att klippa i sig är planen att skaffa robotklippare och låta den köra ca var 3e dag. Hur ofta bör man gödsla eller så extra gräs?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Dial_595 Dial_595 skrev:
Snyggt! Har precis skaffat hus (tagit över från pensionärer) och med 3 små barn blir gräsmattan lidande men vill gärna hålla den i någorlunda bra skick. Då jag tycker det inte är så givande att klippa i sig är planen att skaffa robotklippare och låta den köra ca var 3e dag. Hur ofta bör man gödsla eller så extra gräs?
Man har ju som sagt inte tid med allt, även om man skippar lunchen så finns det bara 24h på ett dygn.

Men gällande gödsel så anser jag att minimum är 2 gånger per år.
Då blir det vår och höst, första gödningen kör man när gräset har börjat vakna till liv och grönskar. Man kan gott vänta till man fått klippa en eller 2 gånger.

Sen på hösten när temperaturen har börjat stagnera lite och regnet kommer lite oftare.
När dags tempen ligger där kring 20c och solen inte steker.

Vill man kosta på sig kan man göda fler gånger, då skulle jag fördela det på vår, där omkring midsommar om det inte är stekande hett. Sen på hösten. Då kan man med fördel köra långtidsverkande där kring midsommar.

Att stödså sin gräsmatta görs om man upplever den tunn eller har döda fläckar efter vintern.

Ska man göra en stödsådd pga att man upplever gräsmattan tunn så toppdressar man och stödsår eller så hyr man en vertikalskärare och kör innan stödsådd.

Har man små döda fläckar räcker det med att kratta ordentligt med en stålkratta så det döda lossnar och jorden blottar sig.

Finns många bra beskrivningar om stödsådd.
 
Hej
bor i radhus men det bästa beslut jag tagit var att ta bort gräsmattan (och häcken)

Bernt
 
  • Haha
MartinP666
  • Laddar…
Karlia
B Berra i Göteborg skrev:
Hej
bor i radhus men det bästa beslut jag tagit var att ta bort gräsmattan (och häcken)

Bernt
Kanske ett ämne för en egen tråd? Vore kul att veta hur du gjort. Den här tråden är nog för gräsmatteentusiaster.
 
B Berra i Göteborg skrev:
Hej
bor i radhus men det bästa beslut jag tagit var att ta bort gräsmattan (och häcken)

Bernt
Respekterar din inställning.
Har man inte tiden att lägga på att pyssla med gräsmattan eller saknar intresse kan det bli riktigt fint med stenläggningar, rabatter och grus. Bara fantasin sätter gränserna. Britterna är duktiga på det tycker jag.

Vi ska själva ta bort en del gräs där barnen har sin lekplats.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Hej

Tack för svar

Jag har själv slutat med kemikalier för jag upplever inte att det är tillräckligt effektivt, man får ju hålla på hela tiden och det blir för mycket gifter. Mycket handrensning blir det.

Ett problem med gräsmatta i norr tycker jag är att jorden är så torr och kall på våren så stödsådden vill inte komma igång. Man vill inte heller vertikalskära för tidigt innan det satt igång, det river bara upp gräsrötterna. Vid det laget har redan våtarv och groblad bra fart på de vinterskadade områdena.

Alltså måste jag stödså på sensommaren, och då är ogräset redan där!

Och nästa år blir det nya vinterskador, och cirkeln är sluten.

Tänkte därför om kort klippning kan vara något, så man helt enkelt klipper av lågväxande ogräs
Försök hitta ett bra gödningsmedel som är flytande och tas upp via bladen. Då kan du kicka igång gräset mkt snabbare än med granulatgödning. Och gå på med det vid mkt lägre temperatur.
 
L Lutte skrev:
tänkte att nu är det dags att starta en egen liten tråd om gräsmattan.

haft gräsmattan som en sorts hobby i flera år där jag har strävat efter ett perfekt resultat, en bekant kallade förra gården för kalle anka tomten, för det var som i en serie där allt ser perfekt ut.

men efter 8år i huset så blev det lite litet så i december 2020 flyttade vi till ett annat hus.


våren hade kommit en bit här uppe i norr och "gräsmattan" hade äntligen tinat fram

det var en sorglig syn jag mötte

framsidan av huset
[bild]

baksidan av huset
[bild]

det var en sorlig syn minst sagt, men det skulle kunna gå att lösa. under samma tidsperiod dök det upp många trådar här på forumet där folk med vinterskador bad om tips och råd, så tänkte först göra en "how to" där man med lite skötsel kan få en acceptabel gräsmatta.

så min plan spikades till att bara pressa gräset med gödsel och klippa regelbundet.
så ungefär 1v efter första bilderna hade jag gjort en tidig gödsling med yaramila för att kickstarta gräset


baksidan med en del nysådd efter att en altan försvann
[bild]

framsidan
[bild]

detta var i mitten av maj

men för att göra en lång resa kort så tänkte jag presentera slutresultaten av mina försök med att pressa befintlig gräsmatta med bara gödsel, vatten och regelbunden klippning.

resultaten talar för sig självt.
15/7
[bild]

14/7
[bild]


här var vi ca 1 månad in i våran korta men intensiva säsong, pressat gräset rätt så ordentligt men här valde jag faktiskt att stödså för att få igen det sista av luckorna.

har i säkerligen 2års tid haft span på en greensklippare men dom på klaravik har alltid stuckit i pris och på blocket dök det aldrig upp nå intressant. men jag hade en bevakning på blocket och plötsligt en dag så trillade det in en annons.

en jacobsen 122f, men den var givetvis i Vingåker vilket är en bra bit från norrlands Riviera.
men med en snabb titt på kartan så såg jag ett det inte var många mil från min kära far. så sagt och gjort så blev jag plötsligt ägare till en ny klippare! kan säga att längtan var olidlig, men en dag dök gubben upp med klipparen i bagaget på bilen och ut plockade vi denna skapelse.

[bild]

hade preppat gräset redan genom att börja klippa så lågt min Toro klarade, det var cirka 30mm. sen sista dagarna innan klipparen var hemma så tunnade jag ut gräset med en mossrivare från classe i sjön.

första klippningen gjordes och det gick tungt, ställde klipparen på sin maxhöjd vilket är cirka 16mm.

det blev katastrof, gräset såg ut som hej kom och hjälp mig! det som hände var att det fanns otroliga mänger thatch och att rotsystemet växte mest där.
men efter ca 2 veckor med en gräsmatta som såg ut såhär gav jag upp.
[bild]

så min gamla vertikalskärare som jag köpt lös från cramo fick rycka in
[bild]

sen har jag lite dåligt med bilder, men några ton matjord kördes ut och planades till och det såddes in med 100%svingel från skånefrö. det ska klara klipphöjder ner till 5mm och vid vissa speciella tillfälligheter ner till 4mm.

så nu är vi nästan i realtid här

men här är första klippningen som gjordes med cylinderklipparen, höjden är inställd på 16mm
[bild]

sen har jag efter det gödslat lite och ställt ner klipparen till 8mm där jag har tänkt stanna resten av säsongen, dumt att stressa dessa nya plantor så mycket tänker jag.

i dagsläget ser det ut såhär
[bild]
Snyggt. Luftar du lite så kommer rotsystemet tacka dig. Gräset kommer klara vinter bättre med. Och se till att hålla klipparen vass, annars är risken att du nyper av gräset och ökar risken för svampangrepp
 
Nelson123456789 Nelson123456789 skrev:
Snyggt. Luftar du lite så kommer rotsystemet tacka dig. Gräset kommer klara vinter bättre med. Och se till att hålla klipparen vass, annars är risken att du nyper av gräset och ökar risken för svampangrepp
Kommer nog inte lufta någon innan vintern, tänker bara ge en vända järn innan vintern och så hoppas på det bästa.
Till våren måste jag stödså lite så planen är att börja att dressa med sand i samma veva.

Eventuellt så kommer jag då hålpipa fast manuellt då det inte går att få tag på en maskin för det här.

Ja bladgödning hade varit fint men nu ör det lite sparsmakat med det på vanliga köpladorna, vet att xeed har och ska nog prova det till nästa år.


Klippte idag igen, blev lite klipp i uppsamlaren och timotejen börjar se väldigt ledsen ut men ska nog hjälpa det på traven med roundup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.