Hej alla med bättre kunnande.
Idag skulle vi få tvättmaskinen utbytt i vår bostad, där vi nyligen flyttat in. När leverantören/installatören kom lyckades han inte stänga av vattnet till tvättmaskinen (som sitter på blandaren vid grovkökets vask). Vredet var otroligt trögt, (vi har aldrig stängt av vattnet under tiden vi bott här eftersom vi inte har lyckats rubba den) så han sa att han inte fick installera någon maskin om vi inte fick avstängningen att funka. Så innan han lämnade försökte han och jag lösa det. Vi tog en polygrip och då gick det att flytta plastvredet till "av", men vattnet verkade fortfarande vara på. Vi skruvade bort plastvredet och konstaterade att "mässingpinnen" verkade sitta mycket hårt. Han gissade att den var igenkalkad och att avkalkning skulle fixa det.

När han stuckit letade jag fram avkalkning och sprayade och efter en stund gick det enkelt att vrida om "mässingpinnen". Utan plastvredet gick det att vrida runt runt, och jag lossade slangen under lite lätt, precis som installatören gjort, men vattnet rann oavsett vilket läge jag försökte sätta vredet i. Efter en stunds trixande gav jag upp. Finns det möjlighet att det går att stänga av vredet, och att vattnet som kom när jag testade endast var från kvarvarande tryck? Eller är det helt enkelt sönder? Ska det vara möjligt att vrida "mässingpinnen" runt hela varv, eller är det ett tecken på att något gått sönder? I så fall gissningsvis när vi använde polygripen till plastvredet...

Tacksam för all input :)
 
  • Demonterat plastvred för vattenavstängning med synlig mässingpinne bredvid en blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att det är en vanligt kul-ventil bakom pinne/vred. Då är det inget problem att vrida runt varv efter varv och det där lilla stiftet är mer för att göra det lätt för dig att hitta respektive läge.

Du lossar "lite lätt" och det rinner oavsett läge. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det du ser är det övertryck som finns kvar i slangen efter att du stängt av den. Om du har en hink framme och lossar lite mer, tappar den trycket och slutar rinna eller forsar det litervis med samma tryck? (Gänga inte ut den helt, det kan vara bökigt/stressigt att skruva ihop dem med fullt tryck på om du bara har lösa ändar)
 
Tack för svar. Ja, det är svårt att beskriva vad "lite lätt" betyder, men jag ska prova igen. Huvudavstängningen är bara några meter bort så jag ska försöka att inte bli stressad av att det sprutar :)

Ungefär hur stor del av pinnens varv ger avstängt vatten? Hälften, eller en fjärdedel? Och är det rätt att bara pinnen ska snurra, inte "ringen" runt den?
 
Nu har jag skruvat bort slangen mellan ventilen och tvättmaskinen och stängt av och på vattnet på huvudventilen. Det sprutar vatten med oförändrat tryck vid varje läge på "pinnen" som jag provat. Säkert 5-6 gånger på ett varv. Då kan jag anta att ventilen är kass, eller hur? Finns det något mer jag kan göra?
 
Johhhan
Det ser ut som en FM Mattsson-blandare i 4000-serien, och då är det ett kvarts varv mellan öppet och stängt.
 
Johhhan
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.