U
F fsn skrev:
Jag funderar på det logiska att dr in kondensvattenrör för utedelen in till avlopp invändigt öht. Varför släpper man inte konsensvatten utvändigt istället? Det måste vara en risk att dra det genom väggen.
Jag tror främst för att det är väldigt mycket vatten att släppa ut nära huset.
Det är inte helt ovanligt att de gör så.

Vi har 3x3 meter och 1dm tjock isflak runt vår lvvp på vintern. Då jag har värmekabel i tråget under för att inte hela ska isa igen, men så fort det rinner ned på marken fryser det och blir hockeyrink.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad har IVT för ansvar i detta? Har ni köpt en färdig installation av IVT? Det vanligaste är att man köper IVTs produkter via en installationsfirma som egentligen inte har så mycket med IVT att göra.

Oavsett, så är det installatören (IVT eller annan firma) som gjort fel och det är installatörens försäkringar som då skall användas. Sedan har ni också försäkringar och ert försäkringsbolag skall troligen göra upp med installatörens försäkringsbolag om hur problemen skall fixas. Ni skall inte behöva samordna detta själva.

Så tillbaka till grundfrågan: Vad har hänt och i vilken ordning? Vem har tagit på sig att göra vad?

Som jag förstår det hela (även om det är svårt att få ihop hela sammanhanget) så har installatörsfirman rätt, ni kan inte göra något i dessa rummen själva innan de och försäkringsbolagen har rättat till alla problem som uppstod pga skadan och innan de åtgärderna är slutbesiktade. Det är det normala förfarandet.
Köpt färdig installation av ivt..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag tror främst för att det är väldigt mycket vatten att släppa ut nära huset.
Det är inte helt ovanligt att de gör så.

Vi har 3x3 meter och 1dm tjock isflak runt vår lvvp på vintern. Då jag har värmekabel i tråget under för att inte hela ska isa igen, men så fort det rinner ned på marken fryser det och blir hockeyrink.
Man kan leda ner i stuprören och ha värmekabel
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
U
F fsn skrev:
Man kan leda ner i stuprören och ha värmekabel
Ja det är ju kanon om det finns stuprör som är kopplat till dagvattenavrinning i närheten.
Men om det inte finns, men att närliggande källare har golvbrunn verkar installatörerna ofta dra in avrinningen dit.
Jag valde dock bort det och har inget stuprör i närheten.
 
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det är ju kanon om det finns stuprör som är kopplat till dagvattenavrinning i närheten.
Men om det inte finns, men att närliggande källare har golvbrunn verkar installatörerna ofta dra in avrinningen dit.
Jag valde dock bort det och har inget stuprör i närheten.
Hade hellre skickat det i en stenkista än låta dom dra in det. Jag förstår inte heller vad som läcker i väggen i detta fallet, det kan ju inte vara kondensvatten från utedelen då dom måste ha dragit ett oskarvat rör genom väggen. Det kan dom jag ser det inte vara nåt annat än regnvatten som letar sig via rörets utsida som lutar åt fel håll och leder in regnvatten.
 
F fsn skrev:
Hade hellre skickat det i en stenkista än låta dom dra in det. Jag förstår inte heller vad som läcker i väggen i detta fallet, det kan ju inte vara kondensvatten från utedelen då dom måste ha dragit ett oskarvat rör genom väggen. Det kan dom jag ser det inte vara nåt annat än regnvatten som letar sig via rörets utsida som lutar åt fel håll och leder in regnvatten.
Min tolkning var att det är vatten som skall rinna in genom väggen till brunnen, men att lutningen är uppåt. Detta leder till att vattnet rinner tillbaka på rörets undersida och då det inte var tätt i rörgenomföringen så rann vattnet in i väggen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min tolkning var att det är vatten som skall rinna in genom väggen till brunnen, men att lutningen är uppåt. Detta leder till att vattnet rinner tillbaka på rörets undersida och då det inte var tätt i rörgenomföringen så rann vattnet in i väggen
Precis
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Min tolkning var att det är vatten som skall rinna in genom väggen till brunnen, men att lutningen är uppåt. Detta leder till att vattnet rinner tillbaka på rörets undersida och då det inte var tätt i rörgenomföringen så rann vattnet in i väggen
nu skulle ju en bild hjälpa, men det låter som att en pip/krök på röret skulle lösa det. En genomföring genom yttervägg skall luta utåt så det låter inte direkt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.