Hej,
Jag behöver tips på om det är möjligt att ha något annat än smylist vid sidan av väggen där isoleringen sticker ut. Tidigare satt det list där, men vi vill helst undvika det och endast ha en plan vägg (jämn och slät)

Uppskattar all tips och råd.


Mvh!
 
  • Del av vägg vid fönster med utstickande isolering och borttagen list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg där isolering sticker ut där list tidigare varit monterad, med efterfrågan på plan väggslösningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg där isolering sticker ut utan list, fråga om alternativ till smylist för en jämn och slät väggfinish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit vägg där isolering sticker ut vid sidan, hand håller smylist intill för att dölja isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på en vägg där isolering syns vid sidan där list saknas, med önskan om slät vägg utan list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial som sticker ut bredvid en vit vägg där en list har tagits bort, hand syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand rör vid en väggs övre hörn där isolering syns utan list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn vid fönster där isolering sticker ut, med synliga spår efter borttagen list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går gör det väl, men från nu är det väldigt svårt. Det ska ju hålla också när huset rör sig. Jag hade aldrig lagt ner den tid och de pengar som behövs. Jag antar att ni vill ha en "modern" look. Ska det vara värt arbetet måste ju allt vara "ultra modernt". Det ser ut som ni har gamla fönster etc. Så jag tror ni silar mygg och sväljer kameler. Men ta in en målare och fråga så ser du vad det kostar...
 
  • Gilla
Peyman1
  • Laddar…

Bästa svaret

Om du inte vill ha lister är alternativet mjukfog.
 
1 123abc skrev:
Om du inte vill ha lister är alternativet mjukfog.
4cm mjukfog ? :)
 
Renoveringsgips ?
Dvs klä om alla väggar så att det blir tätt.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
4cm mjukfog ? :)
Var kommer uppgiften om 4cm ifrån?
Jag ser inga fogytor som ser ut att ha de måtten på bild däremot kan det behöva målas lite efter fogning.
 
1 123abc skrev:
Var kommer uppgiften om 4cm ifrån?
Jag ser inga fogytor som ser ut att ha de måtten på bild däremot kan det behöva målas lite efter fogning.
Öppningarna/springorna är cirka 1 cm, skulle det funka med mjukfog då?
kan man måla rakt på eller ska man prima och spackla som man målar en vanlig vägg?

Uppskattar eran feedback!
 
P Peyman1 skrev:
Öppningarna/springorna är cirka 1 cm, skulle det funka med mjukfog då?
kan man måla rakt på eller ska man prima och spackla som man målar en vanlig vägg?

Uppskattar eran feedback!
Det går att använda mjukfog men använd inte silikon då det inte är övermålningsbart.
Lite beroende på förutsättningar så kan man bedöma om det behövs en bottningslist eller ej.
Det ser ut som om det finns en färgkant efter tidigare list som bör slipas ner innan målning för bästa resultat.
På den tiden jag monterade aluminiumpartier så fogades det större drevspringor än så med bottningslister och t.ex byggfog/utefog.
 
  • Gilla
Peyman1
  • Laddar…
P Peyman1 skrev:
Kan man gipsa endast öppningen eller behöver man gipsa hela väggen för att det ska se enhetligt ut?
Är det gipsskiva du syftar på som på Byggmax? [länk]
Nej, använd 6 mm renoveringsgips istället:
https://www.byggmax.se/renoveringsgips-p07006
Den är fiberförstärkt och lite hårdare än 12 mm.
Och, ja, hela väggen för enhetlighetens skull.
 
  • Gilla
Peyman1
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det går att använda mjukfog men använd inte silikon då det inte är övermålningsbart.
Lite beroende på förutsättningar så kan man bedöma om det behövs en bottningslist eller ej.
Det ser ut som om det finns en färgkant efter tidigare list som bör slipas ner innan målning för bästa resultat.
På den tiden jag monterade aluminiumpartier så fogades det större drevspringor än så med bottningslister och t.ex byggfog/utefog.
Skulle det även vara ett alternativ att sätta dit stabiliserande plåtband bakom latex? (fog). Eller glasfiber tejp?

https://www.hornbach.se/shop/Platba...euQb9Lu50FfSMEBqj5IVTPsBhAZhrOdUaAvoiEALw_wcB

https://www.brider.se/forbrukningsa...HyNnA4_nwOdbztu9nIPE5m6BR2c4Wo7MaArspEALw_wcB

https://www.bauhaus.se/latexfog-vit...R9_DaUaloS3dR_l-HgGT2aKDnHLGLCMQaArwdEALw_wcB
 
Tack för svaren, det funkade bra med Latex fog.
 
Får man fråga hur många tuber det gick, jag har gjort nåt liknande och tror det gick 13 tuber för mig?
 
Jag hunnit foga runt två stora fönster, och bara det gick på en tub. Så det kommer gå åt rätt så mycket :) använde du billig Fog eller dyrare variant? jag avväger om jag ska köpa
LATEXFOG BECKERS istället för billiga 14 kr varianten (Köpte den bara för att testa och se)


V Ville_Vessla skrev:
Får man fråga hur många tuber det gick, jag har gjort nåt liknande och tror det gick 13 tuber för mig?
 
Jag gick in på en Bolist affär där jag är hyfsad tjenis med ägaren och köpte en kartong till bra pris(kanske det var 20 st), tror faktiskt det var Beckers. Byggmax 14kr kommer att ge sprickor, vis av erfarenhet men det beror väl lite på handhavandet också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.