Ja eftersom förra ägarna inte har byggt "färdigt" altan enligt min mening så tänkte jag bygga klart den med att skarva på framsidan så man får en helhet..

Jag skulle vilja ha hjälp med vart ni tycker att plintarna skall sitta och hur många.. hur jag skall göra med bärlina och golvbjälkar.. och hur gör jag för att få en "ram" runt med trallen?

Som ni ser på bilden så de som är färgat är de som finns jag ska bygga vidare i de som är ofärgat.. Behövs de bygglov när man inte ska ha tak på de? ca 20 m²?

spar ner filen och rita friskt! ;)

Tack på förhand
 
  • altanfärdigförslag2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser de ut.. Gick ut och kollade och knäppte lite..

1. Visst är de bra om man sätter em plint här för att få lite stabilitet?

2. En bärlina mot husväggen lär man ha.. Vad ska man ha för bult och skruv?

3. Färdiga plintar är de bra? sedan 45 x 120 och bärlina på 45 x 190?

4. Ska man sätta en 45 x 145 dikt emot denna och sedan köra balksko på bjälkarna ut till bärlina?

5. Skall ha trappen här men man kanske måste flytta betongplattam? och sätta
en plint mitt under trappen eller?


Vad tror ni och vad tycker ni och vad tycker ni inte?
 
  • altan1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Över 300 som kollar men ingen med någon åsikt.....
 
Om vi börjar med bygglovet - i ditt fall så är det höjden över backen som kan avgöra om du måste ha bygglov. Jag har för mig att gränsen går vid 50 cm - men detta varierar från kommun till kommun => kolla vad som gäller för just din kommun.

Om du kollat lite i andra trådar så kan du följa ett antal diskussioner om hur bra/dåligt det är att fästa en bärlina i huset. De flesta verkar överens om att tjälen kan göra att du får sprickr/sättningar i huset. Det är ofta bättre att ha en plintrad nära huset men att man måste akta sin dränering.

I ditt fall hade jag skippat de avfasade hörnen och satt en plintrad utevid precis som du märkt ut, jag hade även satt en plintrad parallellt med denna nära huset och det befintliga trädäcket. Ingen infästning i huset alltså. Med färdiga plintar slipper du gjutmomentet men du får å andra sidan mixtra med en stolpe (som vid 3an) för att få rätt höjd. På med en bärlina (45x195) på respektive plintrad och sedan golvreglar (45x145) ut från huset och det befintliga trädäcket. Avsluta med trall (28x95 eller 28x120) som passar med det befintliga.

Är de befintliga golvreglarna (4) 45x120? Det känns aningen klent med tanke på det spann det ser ut att vara från huset ut till bärlinan (3).

För att inte få något konstigt snedsvaj mellan det gamla och nya hade jag fäst de nya golvreglarna med balkskor eller vinkeljärn i den befintliga olvregeln (4).

Lycka till!!
 
hgranstedt skrev:
Är de befintliga golvreglarna (4) 45x120? Det känns aningen klent med tanke på det spann det ser ut att vara från huset ut till bärlinan (3).

För att inte få något konstigt snedsvaj mellan det gamla och nya hade jag fäst de nya golvreglarna med balkskor eller vinkeljärn i den befintliga olvregeln (4).

Lycka till!!
Tack för svaret..

Nej nummer 4 är 45x145. Precis så som du skrev om svaj tänkte jag stött upp nummer 4 brädan med en plint och köra balksko ut..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.