Har själv varit ute för att dessa termostater lämnar in. Kolla efter typnummer på termostaten, sedan går det snabbt att hitta produktblad på internet som visar flatstiftskontakternas funktion.
 
A
E etompau skrev:
Har själv varit ute för att dessa termostater lämnar in. Kolla efter typnummer på termostaten, sedan går det snabbt att hitta produktblad på internet som visar flatstiftskontakternas funktion.
dessa termostater lämnar nästan aldrig in då de inte drivs av 230V
 
A
O Oscar Hermansson skrev:
Enormt tack! Nu fattar jag hur det hänger ihop! Tänkte att jag ska testa och se om det fungerar ikväll. Från den grå kabeln ser jag att det även är en svart kabel (syns även på bilden), den går till samma ställe som fasen (bruna kabeln) går på den andra kompressorn, behöver jag göra något med den?

Min gissning är att det är den som ”startar” den andra kompressorn (dvs att den ska kopplas på kompressor start, stift 4), men jag kan ha fel.
du måste ha matning till båda termostaterna
 
electroluxaren skrev:
dessa termostater lämnar nästan aldrig in då de inte drivs av 230V
Ok, det kan vara ju vara skillnaden. De två som jag har bytt har styrt 230 V till kompressorn.
 
electroluxaren skrev:
dessa termostater lämnar nästan aldrig in då de inte drivs av 230V
Vad menar du med att de inte drivs av 230 volt?

Testade att koppla ihop nollan och lägga på fasen på stift 3 så hoppade kylskåpet igång, men då är det ju en fas inkopplad till termostaten.

Dock en sak som jag märkte var att även fast vredet på termostaten var på avstängd (enligt bilden på kylskåpet) så gick kompressorn igång, men det kanske styrs via kretskortet på annat vis?
 
  • Interiör av kylskåp med termostat, kablage och elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering:

kylskåpet fungerar nu som det ska när jag kopplade strömmen över termostaterna, jag har försökt att få bort lukten med följande: ättika, bakpulver, yoghurt och sist klorin. Tycker att klorin fungerade bäst och jag har nu tagit in kylskåpet för att testa och se om det luktar något.

Tack så mycket för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.