K
Sitter och ritar på ett isolerat garage. Det kommer att ha 14 graders sadeltak med takpappsbeläggning och nockbalk.

Frågan är hur jag ska kunna lösa nockventilationen.. En tanke är att borra hål med en diameter på ca 20 mm längst upp i takstolarna hela vägen så att luften kan gå genom dessa till ventiler på gavlarna. I så fall får jag kompensera med extra höga bjälkar för att inte förlora i bärighet.

Hur kan man annars lösa det hela?
 
Läkta på takstolarna innan råsponten spikas.
Eller för att göra det enkelt och slippa stå med masonit skivor mellan takstolarna så spika masonitskivor ovanpå takstolarna, sen en läkt och sen råspont. Då får du all luftning i ett svep.
 
Redigerat:
K
Men du menar att jag kan lämna en liten bit utan läkt i toppen på varje takstol så att luften kan gå därifrån ut till gavlarna där den ventileras bort?

Edit: Tack för tipset att spika masoniten uppifrån :)
 
Vi har ventilerad nock, fick tips om att lämna toppen på takstolen fri 3 cm ner sen köpte vi fästen till nockbalken på bygghandeln som lyfter upp nockbalken 3-4 cm. Svårt att fota fästena pga takväven ligger på nu men det va 2 ben som va 13-15 cm långa som böjs utåt och skruvas fast på ändsponten/råsponten och högst upp va det en gängad platta som en 45 regel kan skruvas fast i ☺
 
Hittade ett foto... hoppas du ser ☺
 
  • 1407754613764.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi pratar inte om samma sak i tråden. Du skall ha papptak och således ingen nockbräda. De andra menar luftning vid takpannor. Jag förmodar att du behöver luftning för att isoleringen inte skall ligga mot råsponten?
Jag menar att du lägger masonit över hela taket helst ej med överlappning eftersom det bygger på höjden, sen spikar du en bräda längs alla takstolar som möts uppe i nocken, därefter spikar du råsponten, sen underlagspapp, fotplåtar och till sist ytpappen.
Då får du en luftspalt mellan masonit och råspont samtidigt som luften kan passera i nocken.
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Garaget är väl inte så jättestort och 14 grader lutning är inte så mycket. Jag skulle inte oroa mig för att ventilera något extra i nocken (borra hål el.dyl) med de förutsättningarna. Det räcker om det är en luftspalt hela vägen förbi nocken över masoniten. Då kommer luft att passera nocken beroende på hur vinden blåser och du får mer än tillräcklig ventilation.
 
  • Gilla
Jowaswe
  • Laddar…
Gammal post, men samma problem. Dock har jag inte möjligheten att lägga en distans mellan råspont och takstol :)
Trätak med synliga takstolar och en stege, indikerar renovering eller byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger ni? Borra hål i toppen och ut till gavel? Kommer det göra någon skillnad?
 
Går inte, bandad plåt på taket.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
T Tohatsu skrev:
Går inte, bandad plåt på taket.

Hej, hur löste du detta? Har exakt samma problem fast på takkupor, bandat tak och allt
 
Jag ställer nu samma fråga till föregående talare (som nu troligen fått lösa detta själv).
Hur gjorde du du? :)
 
Jag borrade hål uppe i nock och såg till att ha bra ventilation vid foten. :)
 
Tackar för svar. :)
Menar du att du borrade några hål igenom nockbalken så att det blev flöde takfot till takfot?
Eller borrade du hål i takstolarna och satte en gavelventil?
 
Hej, vi håller på att bygga hus med takpapp och shingel. dock sågar vi en öppning högst upp i nocken som sedan ventileras ut via en nockventilation med hjälp av plåt enl bild. Har ingen erfarenhet av detta men det bör bli bättre luftflöde en att borra ett par hål igenom takstolar.

50216201_0.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.