Som rubriken lyder har vi köpt sommarstuga vid en sjö. En dröm som blivit sann! Helst ville vi köpa ett ruckel och bygga nytt, men det finns ju inte överdrivet med sjötomter. Iaf inte där vi bor, så vi fick kompromissa lite.

Huset är jättefint, fint kök och planlösning. Alla fönster är bytta till treglas, taket är nyligen omlagt (plåt) och det verkar vara bra isolering i väggar och tak. Dock behöver golven isoleras, det är krypgrund. Orginaldelen är från 1963 och det är även tillbyggt 2010 med cirka 25kvm. Total boyta 100kvm, vilket vi klarar oss på. Hade gärna haft 50 kvm extra dock. Uppvärmning är luftvärmepump, elelement och kamin. Finns flera i området som bor permanent här om det har någon betydelse.

Det vi skulle vilja göra med huset är att slå upp till nock i ett rum i den gamla delen, göra om badrummet, sätta in fler luftvärmepumpar eller liknande, isolera golvet, lite nya ytskikt och sätta solpaneler på taket.

Eftersom det ligger vid en sjö så har vi strandskyddet att ta hänsyn till om vi skulle bygga nytt.

Någon som har suttit med samma funderingar eller har input kring hur man ska tänka med att bygga nytt/renovera i vår situation där huset ändå är väldigt välskött och i bra skick?

Tack på förhand
 
Grattis till köpet! Vad är frågan? Riva och bygga nytt??? Verkar jättedumt. Behöver ni mer kvadrat föreslår jag gäststuga.

Isolera golvet är lite tidskrävande men inte överdrivet svårt. I stugan vi köpte för 3-4 år sedan var det uselt isolerat i golv och vindpappen täckte max 80-85 % av den tänkta ytan...

Öppna upp till nock kräver att man tar hjälp eller har bra kunnande själv. Om du behöver mer än en luftvärmepump på 100 kvm så är det nåt fel på den som sitter.
 
  • Gilla
Matilda Wintence
  • Laddar…
Tack!
Vad jag har förstått det så är det ofta bättre att bygga helt nytt än att renovera ”gammal skit” men jag känner ändå att stugan är i ganska bra skick.

Problemet är nog iof att placeringen på luftvärmepumpen är lite knepig. Men vi köper nog en ny om vi ändå ska flytta den. Den är ganska gammal. Vi har redan flera extra byggnader på tomten, så som gäststuga och förrådsbyggnad och hade gärna haft ett extra sovrum och badrum i huset.
 
Om inte grunden är underdimensionerad för påbyggnad och stommen är fräsch skulle jag bygga ut.
 
Tack för ditt svar! Min sambo är ganska duktig på det mesta och har även jobbat med markanläggning i 20 år, så den biten kan vi sköta själva. Men får nog ta hit någon som kan kika på skicket under ytan för han är ju ingen snickare.
 
M Matilda Wintence skrev:
Som rubriken lyder har vi köpt sommarstuga vid en sjö. En dröm som blivit sann! Helst ville vi köpa ett ruckel och bygga nytt, men det finns ju inte överdrivet med sjötomter. Iaf inte där vi bor, så vi fick kompromissa lite.

Huset är jättefint, fint kök och planlösning. Alla fönster är bytta till treglas, taket är nyligen omlagt (plåt) och det verkar vara bra isolering i väggar och tak. Dock behöver golven isoleras, det är krypgrund. Orginaldelen är från 1963 och det är även tillbyggt 2010 med cirka 25kvm. Total boyta 100kvm, vilket vi klarar oss på. Hade gärna haft 50 kvm extra dock. Uppvärmning är luftvärmepump, elelement och kamin. Finns flera i området som bor permanent här om det har någon betydelse.

Det vi skulle vilja göra med huset är att slå upp till nock i ett rum i den gamla delen, göra om badrummet, sätta in fler luftvärmepumpar eller liknande, isolera golvet, lite nya ytskikt och sätta solpaneler på taket.

Eftersom det ligger vid en sjö så har vi strandskyddet att ta hänsyn till om vi skulle bygga nytt.

Någon som har suttit med samma funderingar eller har input kring hur man ska tänka med att bygga nytt/renovera i vår situation där huset ändå är väldigt välskött och i bra skick?

Tack på förhand
Jag sitter i lite samma sits och jag har landat i att leva med en enklare standard för att istället förhoppningsvis kunna gå ner lite i arbetstid för att kunna njuta av det där läget som man drömt om så länge. Tanken på ett lite enklare tillvaro och mindre städning är lockande tycker jag.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
J jMartinV skrev:
Jag sitter i lite samma sits och jag har landat i att leva med en enklare standard för att istället förhoppningsvis kunna gå ner lite i arbetstid för att kunna njuta av det där läget som man drömt om så länge. Tanken på ett lite enklare tillvaro och mindre städning är lockande tycker jag.
absolut, det är värt mycket! Vi har precis börjat plugga båda två så vi vill försöka hålla kostnaderna nere också. Det är så jobbigt när man känner att man inte får plats bara. Har inget kontor och eftersom vi pluggar och jobbar på distans så känns det som det största problemet. Sambon hade helst haft 250kvm men jag hade tyckt att 20kvm extra hade räckt till egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.