Vad skulle du har valt

  • FLVM + Solceller

    0 Röster 0,0%
  • Luft/vatten värmepump + FLM

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    7
Hejsan!
Nu står vi innanför valet av värme och ventilation i vårat kommande hus. Kort om huset:
Enplanshus på 165 kvm med ett vidbyggt garage på 55 kvm. Båda huset och garaget ska ha golvvärme. Badkar finns och eventuellt så kommer ett bubbelbad som kommer användas sommartid. Huset ska ligga i stora Göteborgs regionen.
U-värde väggar 0.17 och fönster 0.9. De 3 alternativen vi tänker på när det gäller värme:
1. Marknads standard Nibe F750+solceller.
+ Billig
- Tror inte att den kommer att klara av behoven utan att elpatronerna kommer in och jobbar ofta.
2. Luft/vatten värmepump ( F2120-12 + VVM S325 + FLM)
+ Lättare att installera (Ingen borrhål och ansökan hos kommunen)
- Inte så estetisk talande och buller.
- sämre effekt på vinter när man behöver värme.
3. Berg värme (Nibe S1255 12kw + FLM)
+ Bäst prestanda
- Dyr och krånglig att installera.

När det gäller ventilationen så blir det FX. FTX lönar inte sig i vårat fall och installationen är mer komplicerat så mer risk för fel helt enkelt.

Skulle gärna höra vad ni tycker! :)
Mvh Markus
 
NIBE rekommenderar bergvärme eller luftvattenvärme om man har t.ex. garage och ytan blir större än 200 kvm. Frånluftsvärmepump är således inte ett bra alternativ för er. Bor man söder om Gävle sägs bergvärme och luftvärme numera ge samma uppvärmningskostnad så det beror på hur man ser på utedelen som ok eller ej.
 
  • Gilla
Unbreakable 86
  • Laddar…
Jag skulle ha kört på FTX istället för FLM. Verkningsgraden är mycket bättre och installationen borde inte bli särskilt svår vid ett nybygge.
Det är skönt att slippa kalluft från tilluftventilerna.
 
useless useless skrev:
Jag skulle ha kört på FTX istället för FLM. Verkningsgraden är mycket bättre och installationen borde inte bli särskilt svår vid ett nybygge.
Det är skönt att slippa kalluft från tilluftventilerna.
Håller med att FTX är en klar vinnare när det gäller komfort och inomhusklimatt. Verkningsgraden är också en annan fråga. Jag är tveksam att en FLM ger något mer än vad fläkten drar särskilt vid Berg värme anläggningar men investeringskostnad är stor och vi kommer att ha saxtak i de socialaytorna i huset som gör rördragningarna svårare. Oavsett hur jag vrider och vänder på det så löner det inte sig ekonomiskt och även att FTX ska ge en betydligt högre komfortsökning mot FX system där vi ska bo.
Men jag hör vad du säger :)
 
Säger också FTX. Se inte allt så ekonomiskt, se till hälsan och inomhusmiljön istället, det kommer först i min värld. Snåla kan man göra på annat...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säger också FTX. Se inte allt så ekonomiskt, se till hälsan och inomhusmiljön istället, det kommer först i min värld. Snåla kan man göra på annat...
Håller med att inte allting handlar om ekonomi men som allt i livet så handlar det om en avvägning mellan investering och retur på det. Har varit hos bekanta här i trakterna som har FTX och vissa som har FX. Här är min personliga uppfattning och upplevelse:
1. Skulle jag ha byggt mitt i stan så skulle jag ha valt FTX då vill jag att luften ska filtreras givetvis (vi ska bygga ute på landet)
2. Om någon i familjen skulle ha varit allergisk eller har hälsoproblem med andning så troligtvis skulle jag har valt FTX (vi är friska allihopa och hoppas att det ska fortsätta så i många år framöver )
3. Buller utifrån är en annan faktor även om FTX anläggningar kan låta lite grann (Vi bygger ute på landet så trafiken är inte ett problem)
4. Kallras om man skulle byggt i Norrland till exempel och dragit in -15 graders luft i huset (Milda vintrar och inte särskilt blåsigt där vi ska bygga)
Då har man den investeringskostnad kvar och nästan ingen stor vinst på det....så tänker vi men tur att alla tänker olika ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.