*PHUU* :cool:

Efter mycket eget grävande och letande i huskataloger och på nätet så är vi mest intresserade av att bygga med Trivselhus. Vi gillar puts, rena linjer och minialism, något som vi tycker de står för! :)

Det vi söker är ett funkishus i vit puts, 1½ plan (ev. 2), 140-160 kvm med ljus och luftig planlösning, nivåskillnader men även ett hus som är tåligt med många praktiska alternativ.

Vi bryr oss inte så mycket om lyx och högsta kvalitet utan mer ideer och lösnigar som inte behöver kosta så mycket extra och som känns trivsamma och fina och roliga. :)

Hur är standardutbudet i TH? Vi skulle gärna sätta in ett IKEA kök tex. istället för deras Kvänum.

Kan man tillsammans med arkitekten utgå från ett av deras hus och sedan forma om det?

ALLA ni som byggt/bygger med TH, bidra gärna med lite tips och ideer..eller varför inte bilder!! :p

/Kajsa
 
Hej,
vi blev klara med vårt bygge med TH precis innan nyår.
Vi ritade om en och valde Kungsäterkök istället för kvänum.
Man kan väl välja bort allt och köpa in själv. Vi tog inte deras garderober, valde själv kakel/klinkers, valde en annan badrums inredning och byggde bastu.

//Miknii
 
Hej
Vi ska bygga med trivselhus och du kan i princip välja att göra precis som du vill när du planerar huset. Du kan välja bort i stort sett allting i huset och köpa själv. Köket exempelvis, Kvänum är otroligt välbyggt, snyggt och kvalitetsmässigt tycker jag men samtidigt så kostar det en del. Speciellt om ni ska göra massa tillval. Du får dock inte tillbaka lika mycket som det är värt med det beror ju naturligtvis på att hustillverkarna har bra rabatter.

Vi har utgått ifrån en ritning i deras katalog och ritat om det totalt. Då har säljaren lättare att ge ett pris direkt till skillnad mot om du ritar ett hus helt på egen hand tillsammans med arkitekten hos TH. Sen tar det ju naturligtvis längre tid men det kan det ju vara värt........ Vi förstorade vårt hus ca 30 kvm och det kostar ca 8-10000:-/ kvm.
Inga problem att göra om ett hus i katalogerna och det kostar inget extra så länge du inte förstorar eller gör tillval.

Lycka till

/J



 
du kan också ta ett hus du gillar i kaalogen och gå i princip till vilken husföretag som helst. min erfarenhet är att Trivselhus skiljer sig mycket i olika delar av landet. i t.ex Skåne har de haft stora problem.

Läs också de olika leveransbeskrivningarna. Nuförtiden har trivsel iför sig centraldamsugare, ektrappa (tror jag att det var), isolering i mellanvägg som standard, men detta kom under 2005. fortfaranfde kan det vara andra saker som råspånt tak, spånskiva bakom innergipsväggar, högre standard på makiner och kök mm som vara av bestydelse.

Tidigare var det många som fick ett bra pris efter modifieringarna på huset och skrev på kontrakt med 10.000kr i vite för att dra sig ur. sedan när det kom till slutbeställning var många av tillvalen upp till dubbelt så dyra jämfört med vad du kan köpa i handeln. och tro mig, pengarna springer iväg: extra el, tele, tv uttag, braskabin, spottar, målade (microlit) väggar, finare parkett (ex Kährs Copenhagen som är standard ek istället för dras mera skrikiga ekparkett), annan sättning av kakel/klinker än rak, val av kök (som man gör efter kontraktets skrivande)...som sagt då drog sig många ur...

nu har trivsel ändrat och man får betala ganska saftig summa redan vid kontraktets skrivande (tror det var 15 eller 20% av totala summan) vilket gör att man sitter fast.

DÄRFÖR REKOMENDERAR JAG ER ATT TA MED ALLA TILLVAL/FÖRÄNDRINGAR INNAN NI SKRIVER PÅ!
 
Vi bygger för fullt med TH just nu.

Från första början har det känts helt rätt, då har bra och spännande hus, och vi har fått en bra säljare som har förstått oss och hjälpt oss med många val (och frånval).
Vi har valt bort en del standard grejer som tex. badkar, badrumsmöbler och garderober.

Vi har gjort om en del av planlösningen invändigt (tränger inte tre toan på 140m[sup]2[/sup]!), och då blev det lite billigare.

Vi bygger ett arkitektens skiss 500, men av andra hus som kanske kan vare intressanta för Er, så ville jag väl titta på: 519, 522 (där går det inte att ta upp höjdskillnaden, men det är ett mycket snyggt funkishus) och 528. Alla ligger inom dom 140-160m[sup]2[/sup] som ni söker.

Vi kan som sagt värmt rekommendera TH, allt har fungerat till 100% än så länga, och just nu ligger de 3 veckor före tidsplanen med bygget :D Men viktigast av allt är att ni väljar en leverantör som ni känner förtroende för. Där helt säkert dårliga säljare även hos TH.

Om du vill ha bilder och inspiration kan du titta förbi vår hemsida på www.banvagen49.org, då du hittar båda bilder och lite tips kring vad vi har valt bort och vad vi har valt istället för dom prylarna. Sidan är lite stökigt uppbyggt, man ute till vänster har du en lång lista med inlägg, många av dom med bilder.

Lycka till.

/Jan
 
Jag tror säkert att det är bra att bygga med TH. Vi var nära att välja dem, vi fick även en egen planlösning uppritad av deras arkitekt. Slutligen föll valet på Götenehus istället där vi hittade ett hus vi tyckte bättre om, förstorade och ritade planlösningen själva. De är mycket flexibla på GH, precis som på TH. TH har väldigt "flashiga" kontor inne i stan och man blir gärna "förförd" av deras fina marknadsföring samt det faktum att man får sitta ned med en arkitekt som ska rita upp din planlösning. Tyvärr var deras säljare inte så inspirerande, han tog lång tid på sig när man frågade olika saker. Lite trist, vilket säkert avgjorde lite i slutändan. Sedan har vi tyvärr hört lite dåliga saker om TH, medan GH verkar ha mestadels positiva omdömen. Hoppas nu de kan leva upp till det!  ;)

Gillar du moderna hus i puts, kan du få det hos GH också. Jag skulle vilja påstå att även de står för det moderna och avskalade. Vi har exempelvis bytt fasad till puts på vårt hus.

Ett stort plus tyckter vi är att GH har totalentrepenad, vilket känns bekvämt och tryggt. Är man dock bara en medveten konsument går det säkert alldeles utmärkt även med delad entrepenad vilket TH har. Men man har å andra sidan inte alls mindre valmöjligheter i husbygget bara för att det är totalentrepenad, det blir vad du själv väljer att det ska bli, du sätter nivån på din inblandning själv!

Vad gäller utrustning så är det väl så för de flesta husleverantörer att de drar bara av en del av summan om du vill välja någon annan leverantör, det brukar ligga på 80 %. Kommer inte ihåg exakt hur mycket TH drar av. Av den anledningen kan det vara bättre att hålla sig till deras leverantörer. Då slipper du också ansvarsbiten över de produkter som du själv ska införskaffa och leverera till huset. Vi kommer trots detta välja Svedbergs kommod/tvättställ i badrummen istället för Vedum, men annars håller vi oss till deras leverantörer i kök, vitvaror, dörrar, golv, fönster mm. Dock väljer man helt fritt var och vilket kakel man vill ha, då det inte ingår i grundpriset. Det tycker jag är bra, eftersom det finns så otroligt mycket att välja på hos olika leverantörer.  

Lycka till!
:)
 
Vi har tagit fram en helt egen husmodell tillsammans med Trivselhus arkitekter. Det började med att vi skickade in en kravspecifikation på vilka rum vi ville ha. Sen skickade de ett förslag som inte alls stämde med vad vi ville ha. Utifrån detta första förslag diskuterade vi fram och tillbaka tills vi var nöjda. Det jag gillade i hela processen var att jag kunde prata direkt med arkitekterna och att det var snabb respons när man ville ha något ändrat.

Vi har som många andra valt bort badrumsinredning, badkar och nästan alla garderober. Köket köper vi dock från Kvänum och visst kostar det men sen blir det riktigt bra också.  :cool:
 
Vi planerar också att bygga ett TH. Att vi valde just dem har sin enkla förklaring i att det är just de som har tomter att sälja där vi vill bygga och vi står långt bak i den kommunala tomtkön.

Det vi har räknat på är ett Solvik 615 och vi kommer troligtvis att byta ut köket, visst Kvänum kan bli jättesnyggt om man uppgraderar från standardpaketet. Men då kostar det även jättemycket pengar (jag säger inte att det är dyrt, för allt handlar om vilka marginaler man har). Om jag hade 500 000 på banken redan innan vi säljer lägenheten skulle Kvänum säkert vara ett alternativ. Men IKEA verkar ge mycket kök per krona. Även badrumsinredningen kommer att köpas någon annanstans.

Kollade lite på Lindhardsens hemsida och såg att ni valt carport från Björklidens. Vi har velat lite fram och tillbaka om hur vi ska göra med detta. Jag antar att ni beställde plattan till detta via TH?
Hur har det funkat med ritningar på detta?
Stämmer utseendet på panelen överrens med den på huset?

Janbo är det Ekängen i Linköping som avses?

/Björn
 
Hej!
Jar är ledsen om jag gör dig besviken nu, men jag skulle inte vilja rekommendera Trivselhus ens till min värsta fiende. Det har helt försört vår tillvaro och vi kommer troligtvis att flytta. Detta trots att det inte är vi som byggt huset eller ska bo där.
Vi har "bara" styckat av och sålt tomten. Bifogar bild på hur det har sett ut under resans gång. Virket har legat ute i snön hela vintern och byggjobbarna är ute och hackar upp byggmaterial,isolering mm vartefter, för att ta in det i huset och sätta upp.

/metropol
 
  • Trivselhus1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nisse Hult skrev:
Kollade lite på Lindhardsens hemsida och såg att ni valt carport från Björklidens. Vi har velat lite fram och tillbaka om hur vi ska göra med detta. Jag antar att ni beställde plattan till detta via TH?
Hur har det funkat med ritningar på detta?
Stämmer utseendet på panelen överrens med den på huset?

/Björn
För oss var det valet ganska enkelt... När vi först kollade på garage, så låg en TH garage 60.000 över vad en likvärdig från Björklidens gick på. Med carporten är det ungefär samma. Och för dom pengarna kan vi göra mycket annat med huset.
Har kollat en del på nätet, och det skall gå på typ 1-2 helger att få ihop hela byggsatsen. Det är det värd!

TH har hela tiden stöttat oss i förhållande till att bygga egen garage/carport, och uppdaterat ritningarna incl. "vår" carport utan något .
När fakturan sen kom, ville de dock ha 2000 för besväret. Men eftersom att det modsatte var sagt från början blev det inget av det ;)

Plattan har vår Grundentreprenör fixat. Det är en avtal direkt mellan dom och oss. TH har inte varit involverad i detta.

Och ja, det är samma paneltyp som på huset - och samma färg på takpannorna, så ingen kommer att kunna se att det inte är samma leverantör :)
 
Glöm inte att hantverkarna är mer än 50% av upplevd kvalitet. I fallet ovan verkar det ha brustit rejält....vi kör TH och är nöjda än så länge!

Välj alltså snickare med omsorg!
 
För oss var det valet ganska enkelt... När vi först kollade på garage, så låg en TH garage 60.000 över vad en likvärdig från Björklidens gick på. Med carporten är det ungefär samma. Och för dom pengarna kan vi göra mycket annat med huset.
Har kollat en del på nätet, och det skall gå på typ 1-2 helger att få ihop hela byggsatsen. Det är det värd!
Vår säljare sa att de har lagt ut garagen på en legotillverkare och därigenom pressat priserna. Den prisuppgift jag har fått av honom på en carport med förråd på ca 11m[sup]2[/sup] är 112500:- fördelat på:
Materialsatsen 75000:-  :-?
Isolerad platta 18000:- (inklusive plintar till carportdelen)
Montering 17000:-
Elinstallation 2500:-

Motsvarande hos björklidens (CF50) kostar med ribbpanel (vilket jag antar är den som är mest lik) 63600:-, så frågan är om det är värt det för plattan måste jag ändå köpa liksom elen. Dessutom kunde man pressa priset genom att göra en del av monteringen själv, de lyfter på takstolarna och så gör man restan själv och sparar ca 10 000. Får man fråga vad eran entreprenör tog per m[sup]2[/sup] för plattan (Inser att det är Stockholmspris, men ändå)

Fast det är klart att en besparing är alltid en besparing!  ;D

/Björn
 
Vi fick betala 30.500 för våran platta (incl 200mm isolering - men då har vi förlängt förrådet med 2,4 meter, så att vi får ~20m[sup]2[/sup].

Låter som en ganska bra deal du har fått på carporten.

/Jan
 
Lindhardsen skrev:
Låter som en ganska bra deal du har fått på carporten.

/Jan
Ja det var det jag kände också  :)


Appropå de som har upplevt problem med TH, är det inte så att det egentligen är hantverkarproblem som lika gärna kunde ha inträffat oavsett leverantör. Vi har vänner som byggt med TH och de verkar i stort sett nöjda, en del småproblem längs vägen men det har då gällt enskilda hantverkare. Dessutom blev det biligare än kalkylen och det gör väl inte ont. Får väl återkomma i ämnet om något år eller så när vi är den erfarenheten rikare själva ;)

/Björn
 
TACK för alla bra tips! Det är av värde att höra hur det gått för Er andra! :)

Vad vi förstått ligger TH ganska högt i pris. Har Ni något annat tips på hustillverkare som skulle passa våra önskningar? Vi har även kollat Sävsjö Trähus...


/Kajsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.