Hej.
Jag har en fråga ang några fönsterbågar jag lyckats göra till svärfars gamla länga.
Det är utan innerbåge

Jag ska nu fräsa för gångjärnen och undrar följande:
Måste jag snedkapa där gångjärnet ska sitta och hur mycket isåfall? 8°?
Hur långt in/ut ska gångjärnet sitta på bågen/karmen?

skickar några bilder för att förtydliga min fråga

Med vänliga hälsningar!
Joel
 
  • Träfönsterbåge med markerade linjer för eventuell fräsning av gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysågad fönsterbåge i trä utan innerbåge med urfräsning för gångjärnsmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar inte snedhyvla gångjärnssidan på ytterbågar endast motstående sida. Fast det är bara som jag gör det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag brukar inte snedhyvla gångjärnssidan på ytterbågar endast motstående sida. Fast det är bara som jag gör det.
vad menar du med motstående sida?
 
J Joel Hector skrev:
vad menar du med motstående sida?
Kanten där det inte finns gångjärn
 
H heimlaga skrev:
Kanten där det inte finns gångjärn
Okej, vad är anledningen till det?
 
Den sidan "svänger ju inte ut" med radien när man öppnar, centerpunkten är ju där gångjärnet sitter. Ytterkanten på bågens "insida" sticker ju så att säga ut längre än ytterkantens utsida. Men på gångjärnssidan så är ju det inte ett problem.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
xv1kw20al0s08e1ojbf5xzka
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
dvs det röda strecket är det som ska hyvlas till. Nåt annat behövs väl inte då det inte tar i. Jag har inte byggt några fönsterbågar (men behöver göra det) men så här har de dörrar jag pysslat med sett ut. Dvs snea i änden med handtaget men inte gångjärnssidan. Tror det är standard att det ser ut så här på gamla dörrar och fönster. Hur moderna dörrar ser ut vet jag inte, jag kan dock misstänka att "pressade pappdörrar" inte ser ut så här. Köksluckor har ju tex speciella gångjärn där vridpunkten inte sitter som på ett gångjärn med en pinne. De roligaste gångjärnen tycker jag är de på tex bord på föreläsningssalar, de brukar ha vikpunkten långt bortom var man tror mha "dubbelleder". :)
 
  • Gilla
Joel Hector
  • Laddar…
Smyg i karmen (dvs "snett") och därmed också i bågen har man av effektivitetsskäl oftast på båda sidorna när det gäller kopplade fönster. Men som har konstaterats så behövs det egentligen inte på gångjärnssidan. Men är karmen smyga måste bågen också vara det för att passa. Bågen kan inte heller vara rak i en smyga karm, då är det risk att det inte blir tätt.

Enkelt svar - nej du behöver ej såga snett.
 
  • Gilla
Joel Hector
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
dvs det röda strecket är det som ska hyvlas till. Nåt annat behövs väl inte då det inte tar i. Jag har inte byggt några fönsterbågar (men behöver göra det) men så här har de dörrar jag pysslat med sett ut. Dvs snea i änden med handtaget men inte gångjärnssidan. Tror det är standard att det ser ut så här på gamla dörrar och fönster. Hur moderna dörrar ser ut vet jag inte, jag kan dock misstänka att "pressade pappdörrar" inte ser ut så här. Köksluckor har ju tex speciella gångjärn där vridpunkten inte sitter som på ett gångjärn med en pinne. De roligaste gångjärnen tycker jag är de på tex bord på föreläsningssalar, de brukar ha vikpunkten långt bortom var man tror mha "dubbelleder". :)
J JohanLun skrev:
dvs det röda strecket är det som ska hyvlas till. Nåt annat behövs väl inte då det inte tar i. Jag har inte byggt några fönsterbågar (men behöver göra det) men så här har de dörrar jag pysslat med sett ut. Dvs snea i änden med handtaget men inte gångjärnssidan. Tror det är standard att det ser ut så här på gamla dörrar och fönster. Hur moderna dörrar ser ut vet jag inte, jag kan dock misstänka att "pressade pappdörrar" inte ser ut så här. Köksluckor har ju tex speciella gångjärn där vridpunkten inte sitter som på ett gångjärn med en pinne. De roligaste gångjärnen tycker jag är de på tex bord på föreläsningssalar, de brukar ha vikpunkten långt bortom var man tror mha "dubbelleder". :)
Dessa gångjärn är inte så stora som de du länkade till.
Hur blir måttet till kanten då tror du?
 
  • Måttband mäter avståndet från kanten av ett litet gångjärn monterat på en träbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.