• Behöver byta tvättmaskin
  • Har begränsat utrymme
  • Vill ha full-size tvättmaskin
  • Har behov av torktumlare 2-3ggr/år
Har någon någon erfarenhet av bra/dåliga kombinerade tvättmaskin+torktumlare?

Jag är generellt sett inte så förtjust i "kombinerade-gör-allt-maskiner", men tänkte höra om någon annan har erfarenhet av dem då jag inte har plats för både och, inte ens som pelare.

Jag har förstått att man ofta har skillnader i max tvättlast i tork/tumla-funktionen.

Hade tänkt titta på märken som Bosch, Samsung, ev LG; och kanske andra om det finns rekommendationer :)

Tack.
 
BirgitS
Har en kombinerad tvätt och tork från Electrolux-koncernen sen snart 6 år och vi är nöjda med den. Under torktumlingen kan man inte stoppa i lika mycket tvätt som i en full tvättmaskin för då blir det väldigt skrynkligt.
 
  • Gilla
joho68
  • Laddar…
Väcker liv i denna tråd då jag står inför samma situation som trådskaparen och delar dessutom hens tänk.
Några fler med erfarenheter som ni kan dela med er?
 
Hur klarar ni mer att torktumla 3-4ggr / år. Det måste hu bli hela berg av strumpor och handdukar om man väntar så länge med torktumlingen.

Jag skulle absolut ha två fullstorleksmaskiner. Finns det plats för en tvättmaskin finns det normalt plats för att ställa en torktumlare ovanpå.
 
Först och främst är det ett fritidshus vi pratar om.
Även om vi kommer att tumla fler än bara några ggr så behöver man inte göra det så väldigt ofta. OK när det är kallt ute och när det inte går att hänga i tvättstugan. Dessutom vissa saker man måste tumla. I övrigt hänger man väl ute istället för att använda en energikrävande torktumlare.
Nu var det väl främst inte detta jag frågade om utan jag undrade över erfarenheter av en kombinerad.
 
Hemmakatten
En väninna har kombinerad tvätt/tork i sin sommarstuga. Det har hon haft i minst 20 år. Hon är väldigt nöjd.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
A
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En väninna har kombinerad tvätt/tork i sin sommarstuga. Det har hon haft i minst 20 år. Hon är väldigt nöjd.
tala om vad det är för modell så kan TS köpa en sådan
 
Hemmakatten
Vet inte modellen. Men hon är inne på sin andra tvätt/tork på dessa +20 år.

Om intresset är extremt stort kan jag messa henne och fråga.

PS. Vi hyrde hennes stuga ett halvår, typ 2005-06. Tvätt/torken fungerade superbra för oss.

Hgar inga tveksamheter att köpa en sådan. Men som sagt, tjocka dunkuddar och duntäcken får nog inte plats.

Nu är jag i lite samma dilemma. Bor i södra EU, I dagsläget står en tvättmaskin, under en bänk, på balkongen. Vet inte ens om den fungerar, den är 15 år gammal.

Helst vill jag ha en tvättpelare i badrummet. Men badrummet är jättelitet 4,11 kvm. Andrahandsvalet är en kombi tvätt/tork I köket. (Tvätt i köket är extremt vanligt här.)
 
Först hade jag en Hoover WDYN 754D som jag var jättenöjd med. Efter ett år började den krångla och visa felkod 07 men det fixades på garantin. Sen när den var straxt över 3 år gav den upp helt. Förutom tveksam kvalitet var jag supernöjd med funktionen. Många och vettiga program och ovanligt bra torkfunktion för att vara en kondenstumlare. Men den var snorbillig och jag vet att Hoover inte har något vidare bra rykte så ......

Efter det köpte jag en Whirlpool WWDC9614 som nu börjar närma sig 4 år och den går *peppar peppar* fortfarande bra. Även om den ser ut och känns betydligt mer välbyggd och redan har överlevt Hoover-maskinen så tycker jag faktiskt att den är sämre på det mesta jämfört med Hoovern. Programmen är sämre (eller kanske passar mig sämre) och jag upplever att torkfunktionen är sämre/mindre effektiv. Allt sammantaget är jag dock nöjd med Whirlpoolen, den gör det den ska helt enkelt. Tumlar ändå bara 60 & 90 grader kulört och vitt, d.v.s. underkläder och handdukar/lakan så .......
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi har en kombimaskin hemma pga platsbrist, och jag var skeptisk till detta först. Men, nu har jag ändrat mig.
Maskinen är en AEG L8WBM163C så det är en rejäl sak, tar 10kg tvätt. Torktumlingen”tål” inte lika mycket och ibland är det inte helt skåpstort, tror det främst beror på att vi kört för mycket tvätt för torkning på samma gång.
Den största fördelen med en kombimaskin är att man kan få det både tvättat och torkat utan att behöva vara hemma och flytta sakerna från en maskin till en annan. Tar lång tid att köra bägge programmen men vad gör det, antingen så kör vi den med fördröjd start på natten eller tex medans vi är på jobbet. Så när man kommer hem så är det torr och klart, istället för att den bara kommit halvvägs i väntan på att man ska lyfta in det i torktumlaren.
Så jag är nöjd! Kan inte påstå att den varken tvättar eller torkar sämre än någon annan maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.